• چهارشنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۲ / ۰۸:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402071912822
  • خبرنگار : 50026

به بهانه هفته ملی کودک؛

کودکان بیش از جشن گرفتن به حمایت نیاز دارند

کودکان بیش از جشن گرفتن به حمایت نیاز دارند

ایسنا/خراسان جنوبی یک کارشناس ارشد بالینی و روان درمانگر کودکان گفت: هدف نامگذاری هفته ملی کودک فقط جشن گرفتن برای آنان نیست، بلکه فرصتی است که تغییری در زندگی و حمایت از کودکان ایجاد کنیم.

مریم پیرتاج در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: روز جهانی کودک در تمام کشورهای کره زمین مخصوصا کشورهایی که متعهد به حقوق کودک هستند، به جهت یادآوری حقوق کودکان گرامیداشته شده و در ایران هفته ملی کودک شناخته شده است.

وی با اشاره به روحیه لطیف و شکننده کودکان، ادامه داد: این افراد، جزء حساس‌ترین گروه‌های جامعه هستند و مدام در معرض آسیب‌های مختلفی از جمله جنگ و حوادث طبیعی قرار دارند.

این روان درمانگر کودکان با بیان اینکه کودکان گاهی قربانی رفتارهای اشتباه والدین خود هستند، تصریح کرد: تمام پیشرفت‌های دهه‌های اخیر برای رشد و نمو کودکان و بهتر شدن حالات روحی آنان صورت گرفته، اما باز هم هنوز کودکانی را داریم که تحت تاثیر مسائلی چون خشونت‌ها، بی توجهی اطرافیان، طلاق والدین و مشکلات روانی هستند.

پیرتاج با بیان اینکه همه کودکان حق این را دارند که نظرات و عقاید خود را آزادانه بیان کنند، اظهار کرد: دیدگاه کودکان باید در همه امور مربوط به آنان درنظرگرفته شود و تنها در موارد خاص به آنان توجه نکنیم.

وی با بیان اینکه کودکان به رشد و شادی در محیط امن خانواده نیاز دارند، تصریح کرد: نباید آن‌ها را به انجام کارهای سخت وادار کنیم که دست‌های کوچکشان تاب و تحمل سختی‌های زندگی را ندارد.

این روانشناس خانواده در مورد تاریخچه روز جهانی کودک، بیان کرد: به طور رسمی بعد از جنگ جهانی این تاریخچه رقم خورد چراکه بیشتر قربانیان جنگ جهانی کودکان بی گناه و معصومی بودند که تحت تاثیر آتش‌های ویرانگر و بمباران‌های شهرها قرار گرفته و جان خود را از دست دادند و یا دچار رنج‌های بی پایانی چون بیماری‌های جسمی و روحی، بی سرپرستی و بی پناهی و تعرض شدند.

پیرتاج با بیان اینکه بعد از پایان جنگ جهانی سازمان ملل با هدف حمایت از کودکان زیربنای سازمان یونیسف را پایه‌گذاری کرد، افزود: یک سری پیمان‌نامه‌های حقوق کودک در جهان منعقد شد که طی این پیمان نامه به حقوق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کودکان بها داده شد و کشورهایی که پیمان نامه را امضا کردند رسیدگی بیشتری به حقوق کودکان را در نظر دارند.

پیرتاج ادامه داد: در پیمان نامه جهانی کودک به هر فردی که کمتر از 18 سال داشته باشد کودک گفته می‌شود و اصولی پایه شامل؛ عدم تبعیض و برخورداری از حقوق یکسان بدون توجه به نژاد و قومیت و ملیت و گرایش جنسی در آن درنظرگرفته شده است.

وی افزود: در این پیمان نامه مقرر شد در هر تصمیم گیری که قرار است برای کودکان اخذ شود باید منافع کودکان بیش از هر مسئله دیگری حائز اهمیت باشد.

این روانشناس خانواده با بیان اینکه در ایران به دلیل حمایت بیشتر از کودکان هفته ملی کودک نامگذاری شده است، تصریح کرد: هدف این روزها و هفته‌ها فقط جشن گرفتن برای کودکان نیست، بلکه فرصتی است که تغییری در زندگی و حمایت از کودکان ایجاد کنیم.

پیرتاج با تاکید بر آگاهی افزایی در مورد حقوق کودکان، ادامه داد: باید برای کودکانی که محتمل رنج و خشونت‌های زیادی شدند چاره‌ای بیندیشیم چراکه کودکان حق زندگی و رشد کردن دارند و باید تمام امکاناتی که لازم است برای این منظور برایشان فراهم کنیم.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha