• پنجشنبه / ۲۰ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402072013855
  • خبرنگار : 30147

دریافت شهریه مدارس دولتی؛

تخلفی که آشکارا انجام می‌شود، اما نظارتی بر آن نیست

تخلفی که آشکارا انجام می‌شود، اما نظارتی بر آن نیست
عکس تزیینی است

ایسنا/خراسان رضوی دریافت شهریه تحصیلی از اولیای دانش‌آموزان یکی از مشکلاتی است که از دیرباز وجود داشته و با وجود تأکیدات آموزش و پرورش مبنی بر ممنوعیت دریافت وجه، این داستان همچنان ادامه دارد.

مدت‌هاست که تحصیل رایگان در مدارس به مناقشه‌ای میان مدارس دولتی و والدین به ویژه آن‌هایی که چند فرزند دانش‌آموز دارند، تبدیل شده آن هم وقتی که کمک‌های اختیاری به کمک‌های اجباری تبدیل شده است.

سال‌ها است که آموزش و پرورش اعلام می‌کند پرداخت وجه برای ثبت‌نام در مدارس دولتی اجباری نیست، ولی هنگامی که والدین می‌خواهند ثبت‌نام فرزندانشان را انجام دهند، این اجبار را می‌بینند.

هرچند تیرماه امسال بود که رئیس آموزش و پرورش کاشمر به صراحت در آخرین نشست خبری خود اعلام کرد «در این شهر هیچ مدرسه هیات امنایی نداریم و گرفتن هرگونه وجهی توسط مدارس دولتی به جز حق بیمه و هزینه کتاب تخلف محسوب می‌شود»، اما هنوز مدتی از این گفته‌ها نگذشته بود که تعدادی از والدین دانش آموزان از گرفتن کارنامه در قبال دادن شهریه و یا ثبت‌نام فرزندشان به شرط دادن بخشی از شهریه میلیونی به برخی مدارس خبر دادند.

برخورد برخی مدیران با دانش‌آموزانی که شهریه نداده‌اند درست نیست

در همین خصوص یکی از والدین مدارس دولتی با انتقاد از اینکه مدیر و ناظم مدرسه فرزندش بارها برای دادن شهریه به فرزندش تذکر داده‌اند، اظهار کرد: متأسفانه مدرسه بیشتر به فکر گرفتن پول از والدین است تا اینکه بخواهد بر کیفیت کلاس‌های درس بیفزاید.

او که نخواست نامی از وی برده شود، بیان کرد: مدیر مدرسه نباید مدام فرزندم را برای اینکه پولی به مدرسه دولتی نداده‌ایم با عناوین مختلف از جمله کاهش نمره انضباط و حتی یک بار دادن پرونده تهدید کند.

                                                                      

تخلفی که آشکارا انجام می‌شود، اما نظارتی بر آن نیست

وی تصریح کرد: اگرچه یک بار به خود اداره آموزش و پرورش شکایت کرده‌ام و اعلام نمودند تذکر می‌دهند، اما همچنان در جلسه اخیر اولیاء مربیان بازهم اعلام کردند پرداخت شهریه اجباری است.

رضایی، مادر یکی دیگر از دانش آموزان مدارس دولتی که در پایه پنجم مشغول به تحصیل است، گفت: شاید مدارس دولتی با مشکلات و کمبود اعتبار مواجه باشند، ولی اینکه بخواهند در این شرایط اقتصادی نابسامان مبالغ میلیونی از والدین بگیرند کار درستی نیست.

وی با بیان اینکه هفته‌ای نیست که مدیر مدرسه در گروه کلاسی برای پرداخت شهریه که عملاً تخلف محسوب می‌شود تذکر ندهد، بیان کرد: فرزند خواهرم امسال وارد پایه اول شده است و مدیر مدرسه اعلام کرد حتی هزینه مراسم جشن شکوفه‌ها را نیز باید والدین پرداخت کنند.

رضایی افزود: البته برخی مدیران مدرسه برای اینکه والدین نتوانند از آن‌ها به آموزش و پرورش شکایت کنند، خواسته‌شان را به طور شفاهی عنوان می‌کنند.

خانواده‌ها گزارش دهند

متأسفانه همه ساله داستان تکراری گروکشی کارنامه یا ثبت‌نام از سوی مدیران مدارس دولتی در قبال پرداخت مبلغی به عنوان شهریه اتفاق می‌افتد، اما امسال این داستان نمود بیشتری داشته است. تخلفی که آشکارا انجام می‌شود، اما نظارتی بر آن نیست. تا چند سال پیش مدیران مدارس می‌گفتند که برای پرداخت پول آب، برق، گاز و تلفن یا تعمیرات ساختمان مثل شوفاژخانه، ایزوگام پشت‌بام و ... نیاز دارند که والدین به مدرسه کمک نقدی کنند هر چند که عناوین درخواست آن‌ها برای هزینه کرد در امور کمک به مدرسه تغییر کرده است، اما اصل ماجرا که همان گرفتن پول از والدین است، بر جای خود باقی مانده است.

مدیر آموزش و پرورش کاشمر در همین خصوص به ایسنا گفت: چند مدل مدرسه دولتی داریم که برخی مانند سمپاد و شاهد علیرغم اینکه دولتی‌اند اما شهریه مصوب دارند و اولیاء باید پرداخت کنند.

سعید تاج محمدی با بیان اینکه سایر مدارس عادی دولتی به جز پول کتاب و بیمه مبلغ دیگری به نام شهریه ندارند مگر اینکه خود اولیاء بخواهند کمک‌هایی به مدرسه داشته باشند، افزود: پرداخت پول به مدارس دولتی عادی اصلاً اجباری نیست و خانواده‌ها در صورت تمایل خودشان می‌توانند کمک‌هایی را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: به جز چند مدرسه غیردولتی و ۷ یا ۸ مدرسه شاهد و سمپاد، باقی همه دولتی هستند، البته در هنرستان‌ها نیز باید هزینه لباس کار نیز توسط خود دانش آموزان پرداخت شود.

مدیر آموزش و پرورش کاشمر با اشاره به اینکه شاید از سوی مدیران برخی مدارس درخواست وجه ‌شود اما پرداخت آن از سوی والدین اجباری نیست، تصریح کرد: مدیر مدرسه نمی‌تواند دانش‌آموزی را به دلیل پرداخت نکردن شهریه از خدمات مدرسه منع کند و یا کارنامه را ندهد.

وی گفت: اگر این اتفاقات افتاد والدین می‌توانند با مراجعه به قسمت ارزیابی عملکرد اداره آموزش و پرورش شکایت کرده و ما هم با مدیر متخلف قطعاً برخورد خواهیم کرد.

تاج محمدی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا مدارس مجاز به دریافت هزینه‌های جشن شکوفه‌ها از والدین هستند یا نه؟ گفت: بابت جشن شکوفه‌ها که در داخل مدرسه برگزار شده مدیر مدرسه حق گرفتن هیچ گونه وجهی را از والدین ندارد. مگر اینکه بخواهد صبحانه بدهد یا دانش آموزان را به مکان دیگری ببرد که البته همان هم اجباری نیست.

وی با اشاره به اینکه از والدین تقاضا داریم با مدیران مدارس تعامل داشته باشند، افزود: اگرچه کم بودن سرانه مدارس موجب شده برای اجرای برنامه‌های آموزشی و پرورشی با مشکلاتی مواجه باشند اما مدیر مدرسه حق اجبار کردن پرداخت وجهی را از سوی والدین ندارد.

مدیر آموزش و پرورش کاشمر خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پارسال سرانه مدارس افزایش داشته است، اما باز هم با توجه به افزایش هزینه‌های مدارس کفاف فعالیت‌های تکمیلی و برنامه‌های دیگر را نمی‌دهد.

وی اذعان کرد: وقتی مدیر مدرسه محدود به سرانه باشد خدمات خوبی را نمی‌تواند ارائه دهد و عملاً ضعیف می‌شود.                                                                 

مدارس بر اساس آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های مربوطه که از سوی وزارت آموزش و پرورش صادر می‌شود، موظف به رعایت مقررات و موازین قانونی هستند که اگر به آن‌ها عمل نکنند، شکایاتی علیه‌شان مطرح می‌شود. البته تعداد این شکایات هم کم نیست، اما مسئله تخلف مدارس برای دریافت پول اجباری از والدین، تبدیل به تخلفی عادی شده که کمتر کسی نسبت به آن شکایت می‌کند و تصور خانواده‌ها این است که اصلاً کسی به شکایات آن‌ها رسیدگی نخواهد کرد.
هرچند سامانه‌ای به عنوان سامانه ثبت شکایات آموزش و پرورش راه‌اندازی شده تا افراد اعتراضاتشان را به صورت اینترنتی در آن ثبت کنند، اما واضح است که تنها ثبت شکایت کافی نیست و آموزش و پرورش باید اقداماتی را در راستای تقویت بازرسی در خصوص تخلفات این چنینی که شایع شده ‌است، انجام دهد تا مانع از ادامه این روند شود.

اهم گلایه خانواده‌ها این است که در تأمین لوازم مورد نیاز تحصیل فرزندشان مانند لباس فرم مدرسه، لوازم‌التحریر، کتاب و دفتر با مشکلات مالی مواجه هستند. ضمن اینکه این لوازم، مصرفی است و هر سال باید هزینه‌ای را بابت تهیه آن‌ها بپردازند. به همین دلیل علاوه بر هزینه‌های گران لوازم مورد نیاز تحصیل، شهریه اجباری که مدارس دولتی از خانواده‌ها طلب می‌کنند نیز آن‌ها را با مشکل مواجه کرده است و البته چاره‌ای جز پرداخت این پول‌ها ندارند.
در این بین شاید افرادی را بتوان پیدا کرد که از وضعیت مالی بهتری برخوردار باشند و به شکل یک انجمن بشود از کمک مالی آن‌ها استفاده کرد، اما اغلب افرادی که در مدارس دولتی درس می‌خوانند از قشر ضعیف و متوسطی هستند که حتی ممکن است برخی از آن‌ها تحملِ تحمیل هزینه‌های این‌چنینی را نداشته باشند و به ناچار از ادامه تحصیل فرزندشان منصرف شوند. مسئله‌ای که ممکن است زنگ خطری برای افزایش ترک تحصیلی‌ها و بازماندگان از تحصیل باشد که باید تا دیرتر از این نشده فکری برای آن شود و این موضوع مهم به صورت همه‌جانبه مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha