• یکشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402072315732
  • خبرنگار : 50040

رئیس سازمان چای خبر داد

پرداخت ۱۰۴۳ میلیارد تومانی مطالبات چایکاران معادل ۵۵ درصد کل مطالبات

پرداخت ۱۰۴۳ میلیارد تومانی مطالبات چایکاران معادل ۵۵ درصد کل مطالبات

ایسنا/گیلان رئیس سازمان چای، از پرداخت بالغ بر ۱۰۴۳ میلیارد تومانی مطالبات چایکاران معادل ۵۵ درصد کل مطالبات خبر داد و بیان کرد: دولت ۶۸ درصد از سهم خود را پرداخت کرده است.

حبیب جهانساز در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به پایان برداشت برگ سبز چای تا یک هفته دیگر، اظهار کرد: تاکنون بالغ بر ۱۴۳ هزار و ۶۰۰ تن برگ سبز برداشت شده که ۴۷ درصد آن درجه یک و ۵۳ درصد درجه دو است.

وی از افزایش ۴۹ درصدی تولید برگ سبز نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: سال گذشته در مجموع ۱۱۶ هزار تن برگ سبز تولید کردیم، اما پیش‌بینی امسال تا ۱۵۰ هزار تن است.

رئیس سازمان چای کشور، با بیان اینکه شاهد انگیزه بیشتر چایکاران برای ورود به باغ جهت اصلاح و احیا و به‌زراعی طی سال های اخیر هستیم، متذکر شد: عمده کارخانجات چای نیز به چرخه تولید بازگشته اند.

پرداخت ۱۰۴۳ میلیارد تومانی مطالبات چایکاران معادل ۵۵ درصد کل مطالبات

جهانساز در ادامه از چای به عنوان گیاه گرمسیری یاد کرد که نیازمند آب و رطوبت بالای محیط است و گفت: کشت چای در گیلان دیم بوده و بدون آبیاری انجام می شود لذا در سال جاری شاهد شرایط اقلیمی مساعد بودیم که منجر به افزایش تولید برگ سبز شد.

وی با بیان اینکه امسال رکورد تولید ۱۵ سال گذشته شکسته شد، خاطرنشان کرد: هم در کل برداشت و هم در میزان برداشت روزانه رکورد زدیم؛ به گونه‌ای که در یک روز بالغ بر ۴۷۰۰ تن برگ سبز برداشت شد.

رئیس سازمان چای، همچنین به افزایش تولید چای خشک اشاره و عنوان کرد: تاکنون ۳۳ هزار تن چای خشک تولید شده است که این میزان تا پایان فصل برداشت افزایش می‌یابد.

پرداخت ۱۰۴۳ میلیارد تومانی مطالبات چایکاران معادل ۵۵ درصد کل مطالبات

وی نیاز بازار چای کشور را حدود ۱۰۰ هزار تن دانست که طبق میانگین پنج ساله اخیر، یک سوم آن تولید داخل و دو سوم آن وارداتی است و گفت: البته سهم تولید داخل در حال افزایش بوده و روند با ثباتی دارد؛ به طور میانگین شاهد افزایش ۱۵ درصدی تولید چای خشک در هر سال نسبت به سال قبل‌تر هستیم.

جهانساز با بیان اینکه تولید چای خشک کیفی توسط کارخانجات موجب رقابت پذیری با چای وارداتی شده است، تاکید کرد: ارزش برگ سبز خریداری شده از چایکاران گیلان و مازندران ۱۸۰۰ میلیارد تومان بوده که سهم دولت ۲۵ درصد و سهم کارخانجات ۷۵ درصد است.

رئیس سازمان چای، از پرداخت بالغ بر ۱۰۴۳ میلیارد تومانی مطالبات چایکاران معادل ۵۵ درصد کل مطالبات خبر داد و بیان کرد: دولت ۶۸ درصد از سهم خود را پرداخت کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha