• یکشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402072315889
  • خبرنگار : 50026

تاکید بر تشکیل کارگروه توسعه زرشک در خراسان جنوبی

تاکید بر تشکیل کارگروه توسعه زرشک در خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: برای این که زرشک به ارزش افزوده خود برسد نیازمند عزم ملی بوده و تشکیل و راه‌اندازی کارگروه توسعه زرشک در استان در تمام سال ضرورت دارد.

احسان بیکی، امروز یکشنبه ۲۳ مهر این اقدام را باعث جزیره‌ای عمل نکردن ارگان‌های مرتبط دانست و اظهار کرد: با راه‌اندازی این کارگروه نظارت بیشتری بر زرشک، نحوه خشک کردن، بارگاه‌ها، فرآوری شده و انتفاع کشاورز را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر مراحل مرتبط با برداشت، خشک کردن اصولی و بهداشتی زرشک قابل رصد نیست؛ برای مثال سازمان غذا و دارو، اداره کل استاندارد ادعا می‌کند که چون پروانه ای صادر نکرده‌اند نمی‌توانند اقدامی نظارتی انجام دهند.

بیکی با بیان اینکه ۹۸ زرشک جهان در خراسان جنوبی تولید می‌شود، تصریح کرد: اگر خودمان برای زرشک به عنوان محصول مزیت‌دار استان، کاری انجام نشود کسی برای ما کاری انجام نخواهد داد اما با راه‌اندازی کارگروه توسعه همه موارد مرتبط با این محصول مزیت‌دار قابل رصد خواهد بود.

وی با بیان اینکه در استان به ترتیب قائن، بیرجند، زیرکوه و سربیشه بیشترین سطح زیر کشت زرشک را دارند و به تناسب سطح زیر کشت، تولیدات بیشتری خواهند داشت، اظهار کرد:  باید همه ارگان‌ها اعم از اتاق بازرگانی،  استانداری، غذا و دارو، سازمان جهاد کشاورزی زیر چتری واحد، اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند به برگزاری جشنواره زرشک اشاره کرد و انتفاع کشاورز را از اهداف برگزاری این جشنواره دانست و گفت: اولین دستاورد جشنواره سال گذشته، خروج زرشک دپو شده از سردخانه‌های استان بود که در چند ماه بر اساس تقاضا از سردخانه خارج شد و این مهم  نشان از آشنایی مردم با این محصول مزیت‌دار و افزایش میزان فروش دارد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha