• یکشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402072316076
  • خبرنگار : 50356

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد

کاهش سطح زیر کشت گندم در خراسان رضوی

کاهش سطح زیر کشت گندم در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سطح زیر کشت در سال زراعی جدید نسبت به سال قبل تا حدودی کاهش دارد. در طرح مطالعات الگوی کشت استان سطح زیر کشت گندم در سال جاری از ۱۲۷ هزار هکتار به ۱۲۳ هزار هکتار رسیده اما استقبال کشاورزان افزایش داشته است؛ این کاهش برای صرفه جویی در مصرف آب است.

غلامحسین ساربان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص سطح زیر کشت گندم در خراسان رضوی طی سال زراعی جاری اظهار کرد: سطح زیر کشت ابلاغی گندم آبی به استان ۱۰۳ هزار هکتار و گندم دیم  ۷۵ هزار هکتار است. به طور کلی میزان ابلاغی به استان برای کشت گندم ۱۷۸ هزار هکتار است. عمده کشت گندم آبی و دیم در قالب کشاورزی قراردادی در اختیار مجموعه اداره غله و سازمان تعاون روستایی بوده و ۱۶ هزار تن بذر گندم برای این موضوع آماده‌سازی شده و در حال بوجاری است‌. ۳۵۰۰ تن بذر تاکنون به شهرستان‌ها حمل شده وکود شیمیایی به میزان کافی موجود است.

وی درباره میزان تولید گندم در سال زراعی جدید افزود: پیش‌بینی می‌شود از نظر میزان بارندگی پاییز بسیار خوبی در سال جاری داشته باشیم، استقبال کشاورزان در سال جاری نسبت به سال‌های قبل از کشت گندم افزایش یافته زیرا دولت امسال با قیمت خوبی گندم را خریداری کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: همچنین قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو گندم برای سال آینده مشخص شده که البته هنوز ابلاغ نشده است. پیش‌بینی می‌شود استقبال از کشت گندم در سال جاری افزایش یابد و این موضوع  در جذب بذر توسط کشاورزان مشخص شده است.

ساربان بیان کرد: قیمت جو در سال جاری کمترین قیمت خود را دارد و هر کیلو جو به ۹۶۰۰ تومان رسید. در ماه‌های اول سال که فصل برداشت است، ۱۰۴ هزار تن جو وارد انبارهای استان شد و در حال حاضر ۱۵۰ هزار تن جو در انبارها وجود دارد.

وی در رابطه با سطح زیر کشت گندم در خراسان رضوی تصریح کرد: سطح زیر کشت در سال زراعی جدید نسبت به سال قبل تا حدودی کاهش دارد. در طرح مطالعات الگوی کشت استان سطح زیر کشت گندم در سال جاری از ۱۲۷ هزار هکتار به ۱۲۳ هزار هکتار رسیده اما استقبال کشاورزان افزایش داشته است؛ این کاهش برای صرفه جویی در مصرف آب است. همچنین تولید پنبه افزایش و محصولاتی مانند جالیز کاهش خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha