• دوشنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402072416747
  • خبرنگار : 50181

پساب تصفیه‌خانه‌های کرمانشاه راهی صنایع می‌شود

 پساب تصفیه‌خانه‌های کرمانشاه راهی صنایع می‌شود

ایسنا/کرمانشاه به گفته مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه، طبق برنامه‌ریزی‌ صورت گرفته پساب خروجی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کرمانشاه راهی صنایع و جایگزین منابع آب زیرزمینی مورد استفاده در این واحدها می‌شود.

افشین یگانه با اشاره به وضعیت بحرانی منابع آب و لزوم صیانت از ذخایر موجود، گفت: استان کرمانشاه براساس آخرین تقسیم‌بندی انجام شده در رده رنگ قرمز یعنی خشکسالی با شدت بالا قرار گرفته است.

وی از مصرف قابل توجه آب‌های زیرزمینی خصوصا در بخش صنعت یاد کرد که دو پیامد غیر قابل جبران شامل افت سطح آب‌های زیرزمینی  و فرونشست را دارد و افزود: آثار فرونشست به صورت جزیی در استان کرمانشاه و در بعضی از شهرستانهای شرقی استان و بعضی دشت‌های ممنوعه دیده شده است.

وی یکی از راهکارهای اصلی مقابله با خشکسالی را استفاده بهینه و بازچرخش پساب دانست و افزود: با توجه به مصرف بالای آب در بخش مسکونی و  هدایت آن به شبکه فاضلاب و در نهایت تصفیه‌خانه‌ها، استفاده از پساب خروجی تصفیه‌خانه راهکارهای مناسبی برای صنایع پر مصرف است.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با بیان اینکه در سطح استان تقریبا اکثر شهرستان‌ها به تصفیه‌خانه فاضلاب مجهزند، افزود: پس از انجام فرآیند تصفیه، شاخص آلودگی پساب اندازه‌گیری شده و هنگامی که از نظر شاخص های شیمایی و بیولوژیکی آب در محدوده مجاز قرار بگیرد، از تصفیه خانه خارج می‌شود.

یگانه با اشاره به اینکه در گذشته بعد از اینکه تصفیه آب انجام می‌شد این آب بدون هیچ مدیریت و استفاده‌ای وارد رودخانه ها می‌شد، عنوان کرد: اکنون سیاست بر این است که صنایع  بزرگ و پر مصرف مثل  پتروشیمی‌، پالایشگاه، ذوب آهن و سایر صنایع که بیشترین میزان مصرف آب را دارند، به جای استفاده از آب‌های زیرزمینی، از آب تصفیه شده استفاده کنند.

وی استفاده از پساب خروجی تصفیه‌خانه‌هایی که نزدیک به صنایع پر مصرف هستند را ضروری دانست و تاکید کرد: برای نمونه در شهرستان اسلام آبادغرب اقداماتی برای استفاده از پساب تصفیه‌خانه این شهرستان برای پتروشیمی اسلام آبادغرب صورت گرفته است.

یگانه در خصوص صنایع شهرستان‌های شرقی استان کرمانشاه نیز عنوان کرد: برای طرح های بزرگی شامل واحدهای پتروشیمی بیستون، اوره و آمونیاک و پلیمر و پالایشگاه آناهیتا و همچنین نیروگاه حرارتی بیستون  می‌توان از پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر کرمانشاه استفاده کرد.

به گفته این مسئول، بر اساس آخرین توافقی که با سازمان صمت انجام گرفته مقرر شده این صنایع یک کنسرسیوم تشکیل بدهند و با کشیدن یک خط انتقال از تصفیه خانه فاضلاب کرمانشاه، پساب شهر کرمانشاه را جایگزین برداشت آب‌های زیر زیرزمینی کنند که پیگیری اجرای این خط انتقال در حال انجام است.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از صنایع پر مصرف در حوزه آب، شرکت جهان فولاد غرب در جاده هرسین است که مقرر شده این واحد نیز بتواند از پساب تصفیه خانه فاضلاب شهرستان هرسین استفاده کند.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با بیان اینکه هزینه انتقال پساب به واحدها با خود صنایع است که باید اجرای خطوط انتقال را انجام دهند، یادآور شد: صنایع باید بابت پسابی که از تصفیه‌خانه می‌گیرند مبلغی در ازای هر متر مکعب -بابت جمع آوری و تصفیه فاضلاب - به شرکت آب و فاضلاب پرداخت کنند که این تعرفه هر ساله توسط وزارت نیرو تهیه شده و در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد.

یگانه همچنین بر لزوم آینده نگری وتامین آب مورد نیاز صنایع با افزایش تعداد آنها نیز یاد کرد و ادامه داد: خوشبختانه کرمانشاه علاوه بر تصفیه خانه فاضلاب فعال کنونی، دو تصفیه خانه دیگر هم نیاز دارد که تصفیه خانه شماره دو در دست ساخت است. همچنین تصفیه خانه شماره سه در فاز مطالعاتی قرار دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از مدیرت بحران استان، وی با بیان اینکه امروزه حتی شهرداری ها هم مکلفند برای آبیاری فضاهای سبز و شستشوی معابر و خیابان ها از این پساب ها استفاده کنند، گفت:  امیدواریم در مرحله بعد از مدیریت منابع آب مورد نیاز صنایع پرمصرف، از پساب های تصفیه شده برای فضای سبز هم استفاده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha