• چهارشنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402072618424
  • خبرنگار : 50614

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی مطرح کرد

نابینایان در حصار مشکلات اشتغال، مناسب‌سازی شهری و مسکن

نابینایان در حصار مشکلات اشتغال، مناسب‌سازی شهری و مسکن

ایسنا/خراسان رضوی معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه بزرگترین مشکلات افراد نابینا در حوزه اشتغال، مناسب‌سازی و دسترسی پذیری فضای شهری و مسکن است، گفت: همچنین ما افراد دارای معلولیت تحصیل کرده بسیاری داریم که به سختی به کار گرفته می‌شوند.

حمیدرضا علیزاده در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: عمدتا نابینایی می‌تواند به صورت مادرزادی، براثر بیماری‌های چشمی و همچنین به دلیل عوامل محیطی مانند بروز تصادف ایجاد شود. ما در سطح استان حدود ۱۹ هزار نابینا داریم که از این تعداد ۸۵۰۰ نفر در شهر مشهد هستند.

وی با اشاره به خدمات پیشگیرانه در خصوص اقدامات حوزه نابینایان، تصریح کرد: در این خصوص اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم چندین سال است که با همکاری آموزش و پرورش در حال اجراست. در این طرح کودکان سه تا شش سال در چند سطح مورد غربال قرار می‌گیرند که از ابتدای سال تاکنون ۱۷۲ هزار نفر مورد غربال قرار گرفته‌اند. در مرحله اول غربال بینایی است که با مراجعه افراد به پایگاه‌های سیار و دائمی ما صورت می‌گیرد، در صورتی که فرد دارای مشکلات بینایی باشد به اپتومتریست طرف قرارداد ارجاع داده می‌شود؛  همچنین اگر فردی نیاز به عمل جراحی داشته باشد نیز در این خصوص با اقداماتی که بهزیستی انجام می‌دهد سعی در رفع آن داریم.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات بهزیستی در خصوص نابینایان بحث مداخله زودهنگام است، اضافه کرد: در صورتی که فردی با مشکل بینایی روبه‌رو شود، نوع آسیب بینایی با ارزیابی‌های تیم تخصصی (کمیسیون پزشکی) ما شناسایی شده و در نهایت فرد در چرخه خدمات توانبخشی قرار می‌گیرد.

علیزاده در خصوص خدمات بهزیستی به افراد نابینا گفت: ارائه وسایل کمک‌ توانبخشی از قبیل عینک، عصا، درشت نما، لپ‌تاپ و ساعت گویا از جمله این خدمات است. علاوه بر آن در بحث توانمندسازی افراد نابینا نیز اقداماتی انجام می‌دهیم که در این خصوص می‌توان به ارائه خدمات مشاوره و توانبخشی و آموزش‌ مهارت‌های زندگی اشاره کرد.

وی افزود: مناسب‌سازی فضای منزل نابینایان به جهت ایجاد استقلال و افزایش اعتماد به نفس در این افراد از جمله خدمات دیگر ما برای این افراد است. این کار توسط یک تیم کارشناسی بررسی و با شناسایی مشکلات نابینایان در منزل، با احصاء نیازهای این افراد سعی در برطرف کردن این مشکلات می‌کنیم.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به کمک‌های ایاب و ذهاب و خدمات رفاهی دیگر بهزیستی به نابینایان مثل مستمری و کمک هزینه معیشت، خاطر نشان کرد: مستمری تمام افراد واجد شرایط برقرار است که نزدیک ۱۵ هزار نفر از افراد نابینا استان را شامل می‌شود. همچنین در خصوص پرداخت کمک هزینه دانشگاه به افراد نابینا نیز با توجه به اینکه ما بیشترین دانشجو و فارغ التحصیل در افراد دارای معلولیت را در قسمت نابینایان داریم، کمک هزینه‌های تحصیلی برای دانش‌آموزان و دانشجویان دانشگاه‌های دولتی پرداخت می‌شود. خدمات هنر درمانی، نمایش درمانی و موسیقی درمانی از دیگر خدمات ما در خصوص نابینایان است.

علیزاده خاطر نشان کرد: خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه اقدام دیگری است که در مورد نابینایان انجام می‌دهیم. این خدمات بیشتر در روستاها و حاشیه شهر انجام می‌شود. بر این اساس سعی می‌کنیم در سریع‌ترین زمان و به موقع خدمات مورد نیاز نابینایان را در اختیارشان قرار دهیم و برای این افراد در محل زندگی اشتغال‌زایی کنیم؛ در خصوص اشتغال‌زایی ما از طریق کمک‌های بلاعوض که تا سقف ۱۶ میلیون تومان و وام های کم بهره تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان برای افراد نابینا از آن‌ها حمایت می‌کنیم. از کارهای دیگر در توانبخشی مبتنی بر جامعه، بحث ورزش و بازی‌های بومی محلی با هدف رسیدن نابینایان به خودشکوفایی و استقلال است.

وی در رابطه با بزرگترین مشکلات نابینایان تاکید کرد: بزرگترین مشکلات افراد نابینا در حوزه اشتغال و مناسب‌سازی و دسترسی پذیری فضای شهری است. متاسفانه در بحث اشتغال، افراد دارای معلولیت تحصیل کرده بسیاری داریم که به سختی به کار گرفته می‌شوند. موضوع دیگر دسترسی پذیری شهری، مبلمان شهری و ایاب و ذهاب و حمل و نقل شهری است که در این خصوص متاسفانه هنوز به چیزی که می‌خواهیم نرسیدیم. نابینایان باید بتوانند مثل بقیه آحاد جامعه از همه امکانات شهری استفاده کنند.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در حوزه فناوری برای نابینایان پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته است، گفت: مسائل حوزه فناوری باید به گونه‌ای باشد که افراد نابینا بتوانند از همه امکانات استفاده کنند و شرایط برای نابینایان به صورت کاملا مطلوب نیست. در حوزه فرهنگی نیز کتاب‌های نابینایان معمولا به صورت گویا است. کتاب‌های با خط بریل همچنان وجود دارد اما رویکردها در حوزه کتاب به سمتی پیش می‌رود که بیشتر از کتاب‌های گویا استفاده شود.

علیزاده با اشاره به اینکه مسکن از جمله بزرگترین مشکلات دیگر نابینایان است اظهار کرد: بهزیستی متولی مسکن برای نابینایان نیست اما در این خصوص حمایت‌هایی را برای معلولان و همچنین نابینایان داریم.

وی با تاکید بر لزوم اجرای همه دستگاه‌های حاکمیتی از قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت، خاطرنشان کرد: باید همه دستگاه‌ها حمایت کنند. اگر همه دستگاه‌های حاکمیتی قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت را رعایت کنند، بسیاری از مشکلات جامعه افراد دارای معلولیت حل می‌شود. ما چیزی فراتر از قانون و آنچه در قانون تعریف شده است را نمی‌خواهیم.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha