• چهارشنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402072618719
  • خبرنگار : 50046

استاندار خراسان شمالی:

قیمت‌ خرید محصولات کشاورزی باید واقعی شود

قیمت‌ خرید محصولات کشاورزی باید واقعی شود

ایسنا/خراسان شمالی استاندار خراسان شمالی گفت: قیمت‌های خرید محصولات کشاورزی مانند گندم باید واقعی شود.

محمدرضا حسین نژاد در آیین تقدیر از کشاورزان نمونه ملی و استانی که ۲۶ مهر ماه برگزار شد، اظهار کرد: قیمت خرید محصولات کشاورزی از جمله گندم باید واقعی شود چرا که هزینه‌های تولید در سال های اخیر بسیار افزایش یافته است و کشاورزان از ناحیه فروش محصل دچار خسارت شده اند.

وی افزود: کشاورزان خراسان شمالی در سال ۱۴۰۰، ۱۹ هزار تن گندم مازاد بر نیاز را به دولت تحویل دادند که با افزایش قیمت این میزان در سال ۱۴۰۱ به ۱۱۱ هزار تن رسید، امسال نیز بهره برداران بخش کشاورزی ۱۰۰ هزار تن گندم را به سیلوهای دولتی تحویل داه اند.

حسین نژاد ادامه داد: دولت باید ارزش تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم را با تمام هزینه های انجام شده در نظر بگیرد تا کشاورزان هیچ زمینی را خالی رها نکنند بلکه تمام اراضی مستعد کشاورزی را کشت و کار کنند که این امر با خرید واقعی میسر می شود.

وی خاطرنشان کرد: قیمت پایین محصولات کشاورزی در سال های اخیر سبب شده بود که حتی زمین های مرغوب کشاورزی به بهانه های مختلف از جمله طرح های گردشگری و ساخت و ساز ها از دست برود و نباید اجازه دهیم که عرصه های کشاورزی خالی بماند.

نماینده عالی دولت در استان افزود: کشاورزان برای تولیدات در بخش های مختلف زحمات زیادی می کشند باید حاصل دسترنج خود را نیز دریافت کنند که توجه به این مهم می تواند روستا را مولد کند.

وی در ادامه به شیوه های آبیاری نیز اشاره کرد و گفت: توسعه آبیاری نوین با توجه به خشکسالی ها، پایین آمدن سطح آب های زیر زمینی و وجود چندین دشت ممنوعه و ممنوعه بحرانی در استان از ضروریات است که توجه ویژه بهره برداران و کارشناسان بخش کشاورزی را می طلبد.

وی تصریح کرد: ۹۲ درصد آب در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد که باید تلاش کنیم تا بهره وری در این حوزه را افزایش دهیم که این مهم نیز با دانش و توسعه آبیاری نوین میسر است.

وی با بیان اینکه شش درصد منابع آبی در بخش صنعت و دو درصد در بخش شرب است افزود: در سال های اخیر متاسفانه صنایع پر آب نیز ایجاد شدند که این موضوع نیز به یکی از مشکلات تبدیل شده است که باید تلاش کنیم نیاز آبی صنایع را با روش های نوین و استفاده از دانش و همچنین آب خاکستری کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: ۴۰ درصد اراضی کشاورزی استان آبی و ۶۰ درصد اراضی استان دیم است که با توجه به کاهش بارندگی ها و کمبود بارش باران باید کشاورزان به سمت سامانه های آبیاری نوین بروند که این مهم نیز نیازمند آموزش و ترویج است.

محمد محمدزاده رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در این مراسم گفت: کشاورزان خبره و پیشرو باید اطلاعات، آگاهی ها و دانش خود را در راستای افزایش تولیدات بخش کشاورزی در اختیار سایر بهره برداران قرار دهند.

وی افزود: خشکسالی ها و کاهش منابع آبی مشکلاتی برای کشاورزان ایجاد کرده است که اینک باید با علم و دانش و استفاده از یافته های محققانٰ پژوهشگران و کشاورزان خبره و پیشرو بهره وری را در بخش های مختلف بالا و هزینه های تولید را نیز پایین بیاوریم.

محمد زاده بر بردن دانش فنی در حوزه کشاورزی در مزرعه تاکید کرد و افزود: از کشاورزان استان می خواهیم که از علم و تجربه های کشاورزان خبره در راستای افزایش بهره وری استفاده کنند.

وی افزود: در سال زراعی جاری سه کشاورز این استان نمونه کشوری و همچنین ۱۰۰ نفر نیز به عنوان نمونه استانی انتخاب شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha