• جمعه / ۲۸ مهر ۱۴۰۲ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402072819947
  • خبرنگار : 50040

در نشست "و خدا نیست بی طرف" مطرح شد؛

انگیزه‌های مردمی در دفاع از مردم مظلوم پیداست

انگیزه‌های مردمی در دفاع از مردم مظلوم پیداست

ایسنا/گیلان نشست هم اندیشی شاعران استان گیلان با موضوع جنایات صهیونیست‌ها و مقاومت مردم فلسطین تحت عنوان «و خدا نیست بی طرف بین/ آه مظلوم و دامن ظالم» در حوزه هنری انقلاب اسلامی استان گیلان برگزار شد.

سید رسول منفرد، فعال فرهنگی و رئیس حوزه هنری گیلان در این نشست، به واکنش‌های جهانی نسبت به مسئله فلسطین طی روزهای اخیر و به ویژه در جریان بمباران بیمارستان المعمدانی غزه اشاره کرد و گفت: خط مقدم شاعر مشاهدات و مجاوراتش است و اگر شاعر شعری می‌گوید، بر اساس تاثیر و ارتباطی است که با مشاهدات و مجاوراتش می‌گیرد.

وی با بیان اینکه جریان مقابل جمهوری اسلامی از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی به دنبال مهندسی این مشاهدات و مجاورات و محاصره فکری و روانی شاعر است، افزود: شاعر برای اینکه بتواند درباره مظلومیت فلسطین و نابودی رژیم صهیونیستی شعر بسراید، باید درباره تاریخ رژیم صهیونیستی بداند تا مشاهدات و مجاوراتی واقعی شود.

منفرد، در ادامه، حمایت از فلسطین را مردمی‌ترین حمایت و دفاع از مظلوم دانست و گفت: حادثه بمباران بیمارستان بسیار جانکاه بود و موجب شکل‌گیری حرکت‌های خودجوش مردمی در کشورهای منطقه و حتی اروپایی و آمریکایی شد؛ در واقع همه مردم خشم و ناراحتی خودشان را نسبت به این حرکت وحشیانه نشان دادند.

انگیزه‌های مردمی در دفاع از مردم مظلوم پیداست

وی با بیان اینکه حرکت های مردمی نباید جلوه حاکمیتی بگیرد، ادامه داد: مردم رشت نیز در همان ساعات اولیه جنایت رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه به میدان آمدند؛ همین حرکت مردمی است که هنرمند را به وجد می‌آورد و در او جوشش ایجاد م‌ کند.

این فعال فرهنگی، از شاعران خواست انگیزه‌های مردمی در دفاع از مظلوم را ببینند و پای کار بیایند و اضافه کرد: هنرمند مردمی است؛ نه سیاسی و لذا باید از این ظرفیت برای دفاع از آرمان‌های انسانی استفاده کرد.

وی با اشاره به هجمه‌های فضای مجازی نسبت به هنرمندان مدافع مردم مظلوم فلسطین، ادامه داد: هنرمند نباید به خاطر دفاع از حق و حقیقت و انسانیت هزینه بدهد.

داستان فلسطین را از کودکان شروع کنیم

 یکی از شاعران و فعالان فرهنگی گیلانی نیز، مسئله فلسطین را انسانی دانست؛ نه سیاسی و متذکر شد: هر انسان آزاده‌ای با شنیدن صدای گریه یک کودک واکنش نشان می‌دهد و آرامشش به هم می‌ریزد.

یکی از شاعران گیلانی کودک کشی را مصداق بارز جنایت علیه مردم بی‌دفاع دانست و گفت: باید داستان فلسطین را از کودکان مظلوم و بی‌دفاع شروع کنیم تا مخاطب به موضوع نزدیک شود.

این شاعر گیلانی، ویژگی شاعران را برخورداری از نگاه بشردوستانه دانست و بیان کرد: شاعری که نگاه انسانی و بشردوستانه ندارد، باید نسبت به مسیری که در پیش گرفته، تردید کرد؛ چطور یک هنرمند می‌تواند لرزش بدن یک کودک از صدای انفجار را ببیند و سکوت کند؟!

این فعال فرهنگی مشکلات اقتصادی را سنگلاخ کارهای فرهنگی دانست و عنوان کرد: متاسفانه برخی دغدغه‌ها و غم‌ها و گره‌های پنهان موجب شده در چنین شرایطی، با تغییر اولویت‌ها مواجه شویم و واکنش‌های درستی را دریافت نکنیم.

انگیزه‌های مردمی در دفاع از مردم مظلوم پیداست

در ادامه این نشست هم اندیشی، از مسئله کشتار مظلومین به عنوان جنگ عقیدتی یاد شد که جبهه‌بندی مشخصی دارد. برخی از شاعران نیز عدم درگیری وجدان برخی با مظلومیت مردم بی‌دفاع و غیرنظامی را ناشی از مسخ‌شدگی فرهنگی دانستند.

همچنین بر لزوم حرکت از همدردی و حمایت به طرف انقلاب و انتقام تاکید شد، زیرا رژیم صهیونیستی هیچ‌وقت تا این اندازه ضعیف و زبون نبوده و با وجود این همه کشتار و قتل عام، هنوز جرات نبرد زمینی را ندارد.

شاعران به مظلوم نمایی رسانه‌هایی که عمله‌ی ظلم هستند برای توجیه اقدامات جنایتکارانه نیز اشاره کردند.

در این نشست، شاعران خواستار استفاده از فضای حمایت از زنان و کودکان بی‌دفاع برای پیوند گروه‌ها و طیف‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی و سیاسی شدند و بر نقش‌آفرینی هنرمندان در این فرصت تاریخی تاکید کردند.

برخی دیگر از شاعران نیز فراموشی جنایت‌های اخیر علیه مردم مظلوم را نگران کننده دانستند و واکنش‌های تند مردمی در اردن و مصر و برخی از کشورهای اروپایی در نخستین ساعات بمباران بیمارستان غزه را ستودند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha