• یکشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۲ / ۲۰:۳۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402073021830
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مدیر پروژه ایجاد موزه شهرداری اصفهان:

موزه شهرداری اصفهان، یک موزه شهری و روایت محور است

موزه شهرداری اصفهان، یک موزه شهری و روایت محور است

ایسنا/اصفهان مدیر پروژه ایجاد موزه شهرداری اصفهان در عمارت باغ زرشک، با بیان اینکه این موزه به عنوان یک موزه‌ موضوع محور تاریخی تعریف می‌شود که تلاش می‌کند به دور از شی محوری، تاریخ تحولات مدیریت شهری اصفهان را در معرض بحث و گفت‌وگو قرار دهد، گفت: روایت موزه شهرداری با استفاده از پیشینه مکان، اسناد، تاریخ شفاهی و مکتوب شهرداری، اشیا شکل گرفته است.

محمدعلی صرامی دراین‌باره توضیح داد: با شکل‌گیری شهرداری پس از انقلاب مشروطه، این نهاد همواره به عنوان یکی از تاثیرگذارترین نهادها در تحولات شهری مطرح بوده است، آنچنانکه همراه با فعالیتش در این دوره‌ی نزدیک به ۱۲۰ ساله شاهد تغییرات عمده‌ای در کالبد و مناسبت اجتماعی اصفهان هستیم. با این وجود تا کنون زمینه و زیرساخت لازم برای بررسی این تحولات و نقش شهرداری در مسیر آن وجود نداشته است. فضایی که در آن شهرداری با ارائه سوابق و عملکردش بتواند با گفت‌وگوهایی پیرامون شهر، مدیریت شهری را از ساحت فضاهای اجتماعی به یک فضای علمی با مشارکت شهروندان انتقال دهد. این مهم‌ترین دلیلی است که ضرورت ایجاد موزه شهرداری را قابل دفاع می‌کند و در این دوره، نگاه فرهنگی شهردار محترم باعث شد چنین ضرورتی تبدیل به یک پروژه اجرایی شود.

او افزود: طی این سال‌ها همواره کمبود چنین فضایی احساس شده ولی ایده و نقشه جامعی برای جبران آن کمبود طراحی نشده است، البته شهرداری اصفهان در دهه هفتاد شمسی نمایشگاه نصف جهان را در همین راستا با کارکرد عملیات‌های عمرانی ایجاد کرد که پس از آن به تناوب توسط شهرداران وقت فعال شد؛ اما همچنان فاقد یک زمینه دایم برای ارائه درست و معرفی عملکردش بود. مجموعه شهرداری در حال حاضر به این نتیجه رسیده که با استفاده از اسناد و مدارک ۱۲۰ ساله که در منابع مختلف و مخصوصا بایگانی خود محفوظ مانده در قالب نهادی به نام موزه به حافظه شهر، شهروندان و مدیریت شهری رجوع نماید و با یک روایت چند جانبه زمینه گفت‌وگو و مشارکت را فراهم کند.  

صرامی با اشاره به انواع تقسیم بندی موزه‌ها در قالب موزه‌های کالبدی، موضوعی یا اثر محور اضافه کرد: این موزه به عنوان یک موزه‌ی موضوع محور تاریخی تعریف می‌شود که تلاش می‌کند به دور از شی محوری تاریخ تحولات مدیریت شهری اصفهان را در معرض بحث و گفت‌وگو قرا دهد. وی اضافه کرد: سطح موزه نیز با توجه به حوزه عملکردی رده‌بندی موزه‌های تعریف شده در سازمان میراث فرهنگی یک موزه محلی شناخته می‌شود. در حال حاضر چنین موزه‌ای با این موضوع و رویکرد در شهرداری‌های ایران وجود ندارد، هر چند شهرداری‌های شهرهای تبریز و اردبیل اقدام به راه اندازی موزه شهرداری کرده‌اند اما به نظر می‌رسد هدف ایشان بیشتر ارائه سوابق و عملکردشان باشد تا سیر توسعه و تحولات شهری.

مدیر پروژه موزه شهرداری اصفهان ایجاد توسعه حافظه‌ سازمان شهرداری را یکی دیگر از مهم‌ترین اهداف مدیریت شهری در مسیر ایجاد این موزه دانست و بیان کرد: نگهداری دقیق اسناد و مدارک مدیریت شهری به شکل‌گیری حافظه سازمانی در مدیریت شهری منتج می‌شود. همچنین زندگی پرشتاب امروزی باعث شده شهروندان ارتباط لازم را با شهرشان نداشته باشند و تاسیس چنین موزه‌ای می‌تواند با کمک به شناخت بهتر آنها از شهر، حس تعلق‌شان نسبت به آن را افزایش دهد.

او قرار گرفتن شهرداری در معرض نقد و ارزیابی و قدم گذاشتن در مسیر نیک‌نامی هدف دیگری دانست که می‌تواند به عنوان چشم اندازی برای آینده مدیریت شهر اصفهان در موزه شهرداری در نظر قرار گیرد تا با ارائه خواسته‌ها، دلایل، فعالیت‌ها، اهداف و نتایجی که به دست آورده ارتباط موثر و قابل اطمینان‌تری با شهروندان ایجاد کند

صرامی گفت: در واقع شهرداری برای ارائه اقداماتش می‌تواند خودش را در یک اتاق شیشه‌ای قرار دهد تا امکان نظارت و ارزیابی بر عملکردش فراهم باشد. بنابراین در کنار شهروندان، متخصصین حوزه‌های شهری و گردشگران، مدیران شهری نیز یکی دیگر از مهمترین مخاطبان چنین موزه‌ای هستند. چه مدیرانی که قبلاً بر مسند کار بوده‌اند و چه کسانی که در حال حاضر در بدنه مدیریت شهری حضور دارند، از دریچه چنین موزه‌ای می‌توانند نتیجه عملکرد خود را دقیق‌تر ارزیابی و رصد کنند. اگر موزه در ارائه اقداماتش به چنین مرحله‌ای برسد می‌توانیم ادعا کنیم یکی از اهداف مهم شهرداری محقق می‌شود.

موزه شهرداری اصفهان؛ یک موزه شهری و روایت محور

این مدیر فرهنگی ایجاد بستری برای ارتباطات بین المللی را آخرین هدفی دانست که با تاسیس این موزه می‌توان به تحقق آن امیدوار بود: به همان اندازه که ما زمینه‌ای برای ارائه فعالیت‌های شهرداری نداریم، بستر مناسب و جامعی نیز برای معرفی اصفهان به دیگران نداریم. در واقع شهرداری اصفهان می‌تواند با توجه به ویژگی‌های تاریخی، فرهنگی و پیوند خواهرخواندگی این شهر با دیگر شهرهای مشابه دنیا و ایجاد زیر ساخت‌های لازم، امکانی بهتر و در شان برای آشناسازی بیشتر شهرهای پر ریشه از اصفهان در عرصه بین‌الملل فراهم کند.

او با اشاره به موقعیت مکانی این موزه گفت: مناسب‌ترین مکانی که در شرایط فعلی برای تاسیس این موزه در نظر گرفته شده عمارت باغ زرشک (کوشک کارخانه صنایع پشم) است. اهمیت این ساختمان از لحاظ تاریخی تاسیس همزمانش با دوران تحول شهری اصفهان پس از مشروطه و شکل گیری شهرداری است. با این نگاه گزینه‌ی مناسبی برای انتخاب موزه و روایت آن به نظر می‌رسد. این عمارت در خیابان چهارباغ بالا به عنوان ساختمان اداری سابق کارخانه صنایع پشم در ۲ طبقه با زیربنای ۱۲۰۰ متر مربع ساخته شده است و در حال حاضر نزدیک به ۵۵۰۰ مترمربع عرصه دارد که علاوه بر ساختمان عرصه این مکان نیز به پیشنهاد مدیریت شهری برای طراحی موزه پیش بینی شده است.

صرامی با بیان تقسیم رویکردهای موزه شهرداری به دو بخش، ادامه داد: رویکردهای فناورانه و رویداد محور برای این موزه تعیین شده است، چرا که اولا با تعاریف جدید موزه، مهم‌ترین مسئله‌ای که چالش موزه‌ها در دهه‌های اخیر شده تبدیل آنها به گورستان اشیا است. به نظر می‌رسد یکی از مهمترین راهبردها می‌تواند رویداد محوری آنها باشد. چرا که با پویایی فضا عملا امکان ایستایی از آن سلب خواهد شد و دوم آنکه با توجه به موضوع موزه و کالبد میراثی آن ما ناگزیر به انتخاب روش‌های غیر ثابت برای ارائه و استفاده حداکثری از منابع دیجیتال، تجهیزات نوین و فناورانه خواهیم بود.

مدیر پروژه موزه شهرداری اصفهان همچنین این موزه را یک موزه شهری و روایت محور دانست و اضافه کرد: همجواری عمارت باغ زرشک با محور تاریخی چهارباغ بالا ظرفیت ویژه‌ای ایجاد می‌کند تا یک فضای شهری با عملکرد فرهنگی ایجاد گردد.

او با تاکید بر تبدیل موزه‌ها به فضاهای موثر و خانواده محور شهری، بیان کرد: موزه‌ها تلاش می‌کنند با توجه به ماموریت‌هایی که برایشان تعریف شده ارتباط موثرتری با عموم برقرار کرده و مخاطب را بیشتر درگیر فعالیت‌ها و اهداف‌شان کنند. در این راستا روایت، نقش تعیین کننده دارد چرا که هر موزه‌ای با انتخاب یک سناریوی مناسب می‌تواند بر مخاطب خود تاثیر  و سپس اقدام به مخاطب سازی کند. به نظر می‌رسد اسناد و عکس‌های مدیریت شهری این جذابیت را دارند که با انتخاب یک سناریوی تاثیرگذار، در جذب حداکثری اقشار مختلف شهری موفق شوند.

صرامی سپس با اشاره به اینکه اداره کل ارتباطات و امور بین الملل مناسب ترین فضا از نظر ساختار اداری است تا موزه شهرداری ذیل آن قرار بگیرد؛ ادامه داد: همانطور که عرض کردم ضرورت اصلی راه اندازی این نهاد ایجاد بستری برای ارائه سوابق و عملکرد شهرداری است که در آن بتوان با گفت‌وگوهایی پیرامون شهر، مدیریت شهری را از ساحت فضاهای اجتماعی به یک فضای علمی با مشارکت شهر انتقال داد. بنابراین اداره کل ارتباطات و امور بین الملل مناسب‌ترین انتخاب در این زمینه با توجه به ماموریت هایش به نظر می‌رسد.

مدیر پروژه موزه شهرداری فرآیند طراحی این موزه را نیازمند همکاری تخصص‌های مختلف دانست و افزود: دست کم باید از تخصص‌هایی چون موزه‌داری، معماری، شهرسازی، معماری داخلی، امور فرهنگی - پژوهشی، باستان شناسی، تاریخ، پژوهش هنر، سناریست یا کارگردان هنری در فرایند طراحی موزه استفاده کرد. تعریف برنامه‌ی همکاری موثر و مفید بین این رشته‌ها به ویژه وقتی قرار است در بافت تاریخی شهر یعنی در همسایگی چهارباغ و عمارتی واجد ارزش‌های کالبدی و تاریخی با انبوهی از سرمایه‌های فرهنگی همجوارش مثل سی‌وسه پل و کارخانه ریسباف دست به تغییرات بزنیم موضوع بسیار حساسی است که هر گونه اشتباهی در آن، نتایج غیر قابل جبرانی برای شهر خواهد داشت. (مثل نمونه‌های ناموفقی که در طول چند دهه گذشته در شهر اصفهان شاهدش بوده و هستیم.) لذا برای این پروژه تلاش کردیم ضمن پیشبرد سریع طرح در تعریف فرآیند آن، احتیاط حداکثری داشته باشیم.

استفاده از روش خرید کانسپت برای انتخاب مشاور معمار

او ادامه داد: همانطور که مطلع‌اید برای تاسیس هر موزه‌ای در اولین اقدام به دو بخش مطالعه نیاز است: طرح محتوایی و طراحی کالبد یا معماری. اما این بار به جای واگذاری این دو بخش به یک مشاور در ابتدا اقدام به تهیه بخش‌های اصلی طرح محتوایی کردیم و سپس با انتخاب طراح معمار در تلاشیم بین این دو بخش هماهنگی‌های لازم ایجاد شود. دقیق‌تر بگویم؛ در بخش اول یا طرح محتوایی با تشکیل شورای راهبردی اهداف، چشم انداز و ضرورت ایجاد موزه با توجه به شرایط فرهنگی، تاریخی، سیاسی، اجتماعی تهیه گردید. بر این اساس با بررسی نمونه‌های مشابه توجیهات محتوایی برای مکان پیشنهادی آماده و مقرر گردید فضاهای نمایشگاهی موزه به دو بخش گالری‌های ثابت و غیر دائم تقسیم گردد. بنابراین سه سند مطالعاتی به‌عنوان اسناد بالادستی طراحی معماری به شرح آماده گردید تا در زمان لازم در اختیار طراحان معمار قرار گیرد.

صرامی ادامه داد: روایت موزه با استفاده از پیشینه مکان، اسناد، تاریخ شفاهی و مکتوب شهرداری، اشیا شکل گرفت. این روایت با ایجاد انسجام بین عناصر مذکور به عنوان سناریوی پیشنهادی برای گالری دائم موزه تهیه گردید. بر این اساس در گالری غیر دائم (موقت) به صورت دوره‌ای و بر اساس مسائل، مشکلات، راهکارها و اقدامات مدیریت شهری رویدادهای مرتبط برگزار خواهد شد.

او بیان کرد: شناسنامه‌سازی و شکل‌گیری حافظه‌ تاریخی و سازمانی۱۲۰ ساله شهرداری به وسیله کلیه اسناد و مدارک شهرداری اصفهان برای تشکیل گنجینه موزه. منابع اصلی این گنجینه عبارتند از: اسناد تاریخی، نقشه‌های شهری، توافقنامه‌های بین المللی، گزارش‌ها، تحقیقات، فیلم‌ها و عکس‌های شهری. مجموعه این اسناد (شامل مدارک بایگانی شهرداری و گنجینه اسناد ملی) که بالغ بر بیش از ۵۰ هزار سند فیزیکی است مقرر شده بعد از گردآوری کامل و دیجیتال سازی بر روی سامانه‌های الکترونیکی موزه شامل پورتال موزه شهرداری اصفهان و آرشیو اسناد و مدارک موزه شهرداری قابل دسترس باشد.

مدیر پروژه ایجاد موزه شهرداری اصفهان اضافه کرد: آثار نمایشگاه نصف جهان شامل بخشی از وسایل و ادوات اداری و هدایای خواهرخوانده‌ها طبقه بندی و شناسنامه سازی شد. این آثار به عنوان سرمایه‌های معنوی شهرداری در فضای مناسب گنجینه نگهداری و در زمان لازم برای رویدادهای تعریف شده، استفاده خواهند شد.    

صرامی تصریح کرد: در بخش دوم مطالعات که شامل طراحی معماری موزه است برای نخستین بار در شهرداری شاهد دو تجربه هستیم؛ نخست آنکه برای انتخاب مشاور معمار، از روش خرید کانسپت استفاده کردیم. در ابتدا حدود ۳۰ گروه/ دفتر طراحی با معیارهای؛ الف) تجربه مطالعات نظری یا پروژه‌های اجرایی در کالبد و بافت تاریخی، ب)زیست در اصفهان و ج) اعتبار ملی به واسطه کسب رتبه‌های موثق معماری دعوت به همکاری شدند. از میان ۸ گروه/ دفتری که برای همکاری اعلام حضور کردند در نهایت با انتخاب هیات داوران ۳ نفره گروه/ دفتر برای تهیه کانسپت پیشنهادی مشخص شدند. سپس با برگزاری جلسات مشترک بین ایشان و شورای راهبردی مطالعات محتوایی مورد اشاره در بالا به عنوان اصلی‌ترین بخش مطالعات پشتیبان موزه در اختیار ایشان قرار گرفت تا هر دو بخش محتوایی و کالبدی موزه با کمترین تعارض و بیشترین هماهنگی پیشرفت و رشد داشته باشد.       

او گفت: اکنون در آستانه برپایی نمایشگاهی از آثار این سه گروه /معمار منتخب هستیم که نخستین رویداد رسمی موزه شهرداری نیز خواهد بود و در آن با ارزیابی داوران، طراح نهایی موزه مشخص خواهد شد. در این ارزیابی، دومین تجربه‌ای که برای بار نخست در طراحی‌های مدیریت شهری شاهد خواهیم بود داوری مردمی است و فرآیند قضاوت مردمی نیز در انتخاب طراح اصلی موثر خواهد بود. امیدواریم با برنامه‌ریزی دقیق و حضور و توجه مردم، زمینه مناسبی برای برپایی موزه و برگزاری رویدادهای دیگر فراهم شود. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha