• سه‌شنبه / ۲ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1402080201070
  • خبرنگار : 71625

بشنوید/ رویای آزادی هنرمندان موسیقی برای فلسطین

بشنوید/ رویای آزادی هنرمندان موسیقی برای فلسطین

مسئله فلسطین و ظلمی که طی سالیان بر مردم آن روا شده، یک دغدغه بین‌المللی است و همواره هنرمندان مختلفی در سراسر دنیا آن را محکوم کرده‌اند و حتی در حمایت از آنها آثاری را منتشر کرده‌اند و از رویای آزادی مردم غزه سخن گفته‌اند.

به گزارش ایسنا، طی چند روز گذشته و پس از حمله ظالمانه به بیمارستان «المعمدانی» و کشته شدن تعداد زیادی فرد غیر نظامی از جمله کودکان، هنرمندان زیادی در سراسر دنیا این اتفاق را یک فاجعه خواندند و آن را محکوم کردند و در این میان حتی هنرمندانی از جمله «واکین فینیکس»‌ و «کیت بلانشت» در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا خواستار توقف جنگ و حملات به غزه شدند.

اما از آنجایی که وقایع در جریان در نوار غزه، اتفاقی است که دل همگان را به درد آورده است، نگاهی خواهیم داشت به آثار موسیقی غیرفارسی زبان:

اعتراض موسیقایی یک رپر عراقی

نارسی،  رپر عراقی در یک قطعه موسیقی به میراث، خانواده و پیوندهایی که جوامع عرب در داخل و خارج از کشور را به هم متصل می‌کند، درود می‌فرستد. این قطعه موسیقی به جهان عرب با تمام پیچیدگی و معنویت آن پرداخته است.

نوبت تو هم خواهد شد

Wegz، خواننده رپ مصری یکی از پیشتازهای اصلی صحنه موسیقی ترپ (trap) عربی است و قطعه Dorak Gai از او به عنوان نقطه عطفی در این ژانر باقی مانده است.

«مشروع لیلی» و یک راک لبنانی

«مشروع لیلی» گروه پنج‌نفره آلترناتیو راک لبنانی بود که در سال ۲۰۰۸ میلادی در یک کارگاه موسیقی در دانشگاه آمریکایی بیروت شکل گرفت. مشروع لیلی تاکنون چهار آلبوم استودیویی منتشر کرده است و آهنگ‌های آن‌ها تحت تأثیر فضای سیاسی و فرهنگی لبنان بود. اما در این اثر در میان نوای باس و صدای سیم‌های گیتار، آواز خواننده یعنی حامد سینو را می‌شنویم که حسی از غم را برمی‌انگیزد.

اعتراض به زبان  Sons of Yusuf

قطعه موسیقی «وان تایم» معرفی کامل هیپ‌هاپ خلیجی توسط یکی از پیشگامان آن است. در حقیقت این اثر ترکیبی یکپارچه از مدرنیته و سنت است.

فلسطین آزاد می‌شود

ماهر زین یک خواننده سوئدی ـ لبنانی و تولیدکننده آثار موسیقی با هویت لبنانی است که همیشه رویای آزادی فلسطین را در سر دارد و در این قطعه با نام «فلسطین آزاد می‌شود» این رویا را به زبان موسیقی روایت کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha