• سه‌شنبه / ۲ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1402080201089
  • خبرنگار : 50650

تمهیدات درمان ناباروری برای جمعیت در حال پیر شدن فارس

تمهیدات درمان ناباروری برای جمعیت در حال پیر شدن فارس

ایسنا/فارس ۶۵ درصد جمعیت فارس در بازه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال قرار دارد و قرار گیری بخش قابل توجهی از اجتماع در این طبقه‌بندی سنی در حوزه بهداشت نشان دهنده از این است که جامعه استان در حال پیر شدن است.

به گزارش ایسنا، با توجه به شرایط کشور و تحقق آینده‌ای افتخارآمیز فرزندآوری راه‌حلی هوشمندانه محسوب می‌شود اما در دهه هفتاد و بعد از آن با توجه به عدم فراهم ‍سازی زیرساخت‌های مورد نیاز رشد جمعیت، سیاست‌های جمعیتی کشور به سوی «فرزند کمتر، زندگی بهتر» تغییر جهت داد.

سیاست‌های جمعیتی با مسائلی همچون اشتغال، درآمدزایی، مولد بودن، آموزش، مسکن، امکانات رفاهی، پیشرفت اقتصادی، تغییرات اجتماعی، تحولات محیط زیست و .... همراه است و عدم تعادل آن آسیب جدی وارد می کند.

در همین راستا در نشستی که فروردین ماه امسال پیرامون موضوع جوانی جمعیت در استانداری فارس برگزار شد، به بررسی راه‌حل‌های موجود در این زمینه پرداخته شد.

طبق اعلام عباس رضائیان‌زاده، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ۶۵ درصد جمعیت فارس در بازه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال قرار دارند و قرار گیری بخش قابل توجهی از اجتماع در این طبقه‌بندی سنی در حوزه بهداشت نشان دهنده از این است که جامعه در حال پیر شدن است.

وی همچنین تأکید کرده بود: اگر هیچ فعالیتی در خصوص جوان‌سازی جمعیت صورت نگیرد از ابتدای سال ١۴٢٠ نرخ رشد جمعیت در استان منفی خواهد شد. بالارفتن سن ازدواج در جامعه و وضوع مهم و اساسی مقوله ناباروری از دیگر مواردی است که می تواند در نرخ تولد تاثیرگذار باشد.

ناباروری عبارت است از ناتوانی زوج در فرزنددار شدن پس از یک سال رابطه جنسی منظم و بدون جلوگیری. آمارها نشان می‌دهد از هر ۵ زوج، یک زوج نابارور است. این به آن معناست که بیش از ۳ میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد. بر اساس آمار ارائه شده از سوی نهادهای بهداشتی و وزارت بهداشت و درمان، بیش از ۲۰ درصد از خانواده ها با مشکل ناباروری مواجه هستند که سهم زوج های جوان در این زمینه بیشتر است.

در همین راستا خبرنگار ایسنا جهت پیگیری درمان نا باروری و اقداماتی که استانداری فارس جهت نرخ افزایش جمعیت انجام داده است به گفت و گو با زهرا یقطین، مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس پرداخت.

 وی با بیان اینکه تنها مرکز دولتی ما در بحث درمان ناباروری بیمارستان حضرت زینب (س) شیراز است که تجهیز این مرکز انجام شده است، گفت: ۶ مرکز ناباروری سطح ۲ را در ۶ شهرستان آباده، لامرد، ممسنی، اقلید، داراب و فیروز آباد ایجاد کردیم.

 یقطین در پاسخ به اینکه آیا بیمه هم هزینه درمان ناباروری را متقبل می‌شود، گفت: قرارداد مراکز ناباروری خصوصی با بیمه سلامت و بیمه تأمین اجتماعی منعقد شده است.

به گفته مدیر دفتر امور بانوان استانداری فارس، هزینه های ناباروری از سال ۱۴۰۱ تا مرداد ۱۴۰۲ توسط بیمه سلامت ۲۳۷میلیارد و۱۳۰میلیون ریال و از سال۱۴۰۰ تا خرداد ماه ۱۴۰۲ توسط بیمه تامین اجتماعی به مبلغ۱۸۶ میلیاردو۶۰۰ میلیون ریال تامین شده است.

 یقطین در پایان از راه اندازی مرکز مشاوره درمان باروری در بیمارستان شوشتری شیراز در راستای جوانی جمعیت توسط دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبرداد و گفت: تاکنون۲۶۱۸۹ زوج نابارور در استان شناسایی کرده‌ایم.

 به گزارش ایسنا، با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در مقوله جوانی جمعیت به نظر می‌رسد باید تمام دستگاه‌هایی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در این مقوله دخیل هستند، ورود جدی و قوی داشته باشند ضمن اینکه طی یکی دو سال اخیر و در دولت سیزدهم تلاش بیشتری به خصوص در بخش امور بانوان در همین راستا انجام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha