• چهارشنبه / ۳ آبان ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۱
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402080301939
  • خبرنگار : 50026

زرشک به جایگاه واقعی خود در سبد خانوارها برسد

زرشک به جایگاه واقعی خود در سبد خانوارها برسد

ایسنا/خراسان جنوبی دبیر جشنواره ملی زرشک تاکید کرد: هنوز زرشک در سبد غذایی خانواده‌ها در کشور و در جهان به جایگاه واقعی خود نرسیده و مسئولان مکلف هستند که به هر شکل ممکن شرایط را برای این موضوع فراهم کنند.

غلامحسین حسینی، شب گذشته دوم آبان، در رویداد نوآوری و ایده‌پردازی با هدف تجاری‌سازی زرشک در صنایع غذایی در بیرجند، گفت: جشنواره زرشک بستر مناسبی را برای رفع دغدغه‌های هم‌افرادی که تولید کننده هستند باشد.

دبیر جشنواره ملی زرشک با اشاره به اینکه کشاورزان زحمت زیادی متحمل می‌شوند و باید نتایج زحماتشان را ببینند و همه باید در کنار هم به این موضوع کمک کنیم، تاکید کرد: هنوز زرشک در سبد غذایی خانواده‌ها در کشور و در جهان به جایگاه واقعی خود نرسیده و مسئولان مکلف هستند که به هر شکل ممکن شرایط را برای این موضوع فراهم کنند.

احمد کاشانی مدیر انجمن گردشگری پایدار خراسان جنوبی نیز گفت: باید فروش زرشک به شکل خشک کمتر شده و به سمت فروش این محصول تر هدایت شود.

 وی تاکید کرد: زرشک تر در صنایع غذایی و در مقایسه با زرشک خشک پرکاربردتر است و باید برنامه‌ریزی‌های مسئولان سمت استفاده مصرف زرشک تر پیش رود.

مهدی باقری مدیر عامل گروه تجاری زرسرخ نیز گفت: امسال با بهره گیری از مجموعه آموزشگاه‌ها و فعالان خانگی در شهر بیرجند دستورهای غذایی و تلفیقی در راستای برندسازی جمع‌آوری و تهیه شد.

باقری افزود: در مجموع ۴۵ نمونه غذا، ۲۴ نوع دسر و ۱۳  نوشیدنی تهیه و در این جشنواره به نمایش گذاشته شد.

جواد اشرفی، معاون استاندار خراسان جنوبی نیز اظهار کرد: زرشک در خراسان جنوبی به یاقوت سرخ مشهور است که نشان از ارزشمند بودن این محصول دارد و ورود صنعت غذایی برای بهره‌برداری از این زرشک امید را برای نشان‌های تجاری آن زنده کرده است.

وی افزود: در این رویداد صنایع و مشاغل خرد خانگی به استفاده از محصول زرشک ورود پیدا کرده‌اند که قابل تعمیم به فهرست غذایی رستوران‌های سطح استان است.

اشرفی گفت: در بیشتر کشورها الگوی رفتاری با گردشگران متناسب با محصول راهبردی آن منطقه است لذا صنعت غذایی استان می‌تواند با عرصه محصولات کیفی نام زرشک را برای مسافران و گردشگران ماندگار کند.

وی اظهار افزود: در زمینه سوغات هم می‌توان از تولیدات مختلف غذایی به خصوص شیرینی و نوشیدنی استفاده کرد و آنها را در چمدان گردشگران جای داد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: زرشک علاوه بر صنعت غذایی در صنایع دارویی نیز کاربرد داشته که توجه به این بخش نیز موجب ارزش افزوده آن می‌شود.

اشرفی مهمترین مانع بر سر راه صادرات زرشک را نبود معیار جهانی و بین المللی عنوان کرد و افزود: از همین رو باید عیار و استاندارد این محصول مشخص شود تا بتوان به تجاری‌سازی آن کمک کرد.

دومین جشنواره ملی زرشک با شعار «زرشک خراسان جنوبی برای همه جهانیان» ۲۹ مهر تا سوم آبان برگزار شد و اختتامیه آن امروز سوم آبان با حضور مسئولان کشوری و استانی در فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha