• پنجشنبه / ۴ آبان ۱۴۰۲ / ۲۱:۰۰
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402080403230
  • منبع : نمایندگی گیلان

رئیس جهاد کشاورزی گیلان تاکید کرد

لزوم حفظ ذخایر ژنتیک پایدار و بومی در حوزه طیور

لزوم حفظ ذخایر ژنتیک پایدار و بومی در حوزه طیور

ایسنا/گیلان رئیس جهاد کشاورزی گیلان لازمه گذر از تحریم‌ها و جنگ اقتصادی را داشتن ذخایر ژنتیک پایدار دانست و گفت: برای زیرساخت های پرورش مرغ اجداد، مادر و گوشتی اقدامات مثبتی در سطح استان انجام شده است.

صالح محمدی امروز در همایش «مدیریت گله‌های سویه آرین» که به مناسبت نکوداشت هفته پدافند غیرعامل با حضور جمعی از محققین و پژوهشگران حوزه دام و طیور کشور و مرغداران استان گیلان در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی گیلان برگزار شد، گفت: استان گیلان در حوزه کشاورزی یکی از استان های پرپتانسیل کشور است و با توجه به تغییرات اقلیمی در جهان که بنا به گفته دغدغه مندان حوزه محیط زیست از آن به فروپاشی اقلیمی تعبیر می‌شود و با توجه به فرصت‌های زیستی که ما را دچار نگرانی به ویژه در بحث امنیت غذایی می‌کند، باید عرصه و شرایطی برای تامین اقتدار غذایی فراهم آورد و برای این مسیر از علم و دانش و برنامه بهره برد و با برنامه ریزی دقیق در حوزه تامین غذا می توان چالش‌های تهدیدبرانگیز را پشت سر گذاشت.

وی با اشاره به چشم انداز مثبت استان گیلان در حوزه طیور افزود: در یک سال گذشته در بحث تامین پروتئین مورد نیاز طیور، سرمایه گذاری در سطوح مختلف صنعت طیور و صدور مجوز با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و دامپزشکی برای زیرساخت های مرغ اجداد، مادر و گوشتی اقدامات مثبتی در سطح استان انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ادامه داد: دشمن سفره مردم را هدف قرار داده و تولیدکنندگان با پشت سر گذاشتن روزهای سخت در شرایط جنگ اقتصادی وارد مرحله آرامش شده اند و در واقع اینان وفاداران به نظام و کشور بوده اند.

محمدی یادآور شد: لازمه گذر از حوزه تحریم و جنگ اقتصادی داشتن ذخایر ژنتیک پایدار است و این همایش با توجه به اسناد بالادستی وزارتخانه که موضوع آن حفظ ذخایر ژنتیکی بومی است، برگزار شده و معرفی سویه آرین و تمرکز روی آن از اهداف این همایش است.

وی با بیان اینکه ۲۶ درصد مرغ اجداد، ۴۹ درصد مرغ مادر و ۴۸ درصد مرغ گوشتی در گله های در جریان استان از نژاد آرین هستند، خاطرنشان کرد: انتظار می رود با افزایش توان تحقیقاتی در این حوزه به افزایش این آمارها کمک شود.

رئیس جهاد کشاورزی در گیلان تصریح کرد: استفاده از توان علمی و تحقیقاتی مراکز دانشگاهی و موسسات علمی و پژوهشی می تواند به تقویت زنجیره ارزش به ویژه زنجیره نژاد آرین کمک کند.

وی با اشاره به مصوبه شورای امنیت ملی کشور در داشتن ذخیره ژنتیکی آرین، عنوان کرد: در حوزه پرورش این نژاد نگرانی‌هایی وجود دارد که با توجه به پتانسیل های علمی و دانشی و جذب سرمایه گذار می توان این موانع را برطرف کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha