• جمعه / ۵ آبان ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۱
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402080503488
  • خبرنگار : 50177

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه:

دانشکده منابع طبیعی در راستای بین‌المللی شدن دانشگاه لرستان قدم برمی‌دارد

دانشکده منابع طبیعی در راستای بین‌المللی شدن دانشگاه لرستان قدم برمی‌دارد

ایسنا/لرستان رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان گفت: دانشکده منابع طبیعی تمام‌قد در راستای بین‌المللی شدن این دانشگاه قدم برمی‌دارد.

دکتر علی حقی‌زاده در نشست مشترک گسترش همکاری دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان با دانشکده کشاورزی دانشگاه کربلا که به‌صورت مجازی برگزار شد، با زبان انگلیسی به معرفی توانمندی‌های علمی دانشکده، تعداد اساتید، دانشجویان، امکانات آزمایشگاهی، زیرساخت‌ها و محورهای همکاری‌های علمی بین دانشگاه بزرگ لرستان با دانشگاه کربلای عراق پرداخت و افزود: منابع طبیعی در جنوب غرب آسیا با چالش‌های متعددی مواجه است که می‌توان  از آن به عنوان عناوین تحقیقاتی مشترک استفاده کرد.

وی برخی از این چالش‌ها را مطرح کرد و گفت: کمبود آب یکی از این چالش‌هاست که جنوب غرب آسیا با شرایط آب و هوایی خشک و نیمه خشک مواجه است و این منطقه دارای کمبود منابع آبی طبیعی بوده و بسیاری از کشورها به خصوص  ایران و عراق  در این منطقه با مشکلات کم آبی مواجه هستند.

ایران در برنامه‌های حفاظت از آب و خاک نسبت به سایر کشورهای منطقه پیشرو بوده است

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان تصریح کرد: افزایش جمعیت، تغییرات آب و هوایی و استفاده نامناسب از منابع آب، این چالش را تشدید کرده و البته ایران در برنامه‌های حفاظت از آب و خاک مثل آبخیزداری نسبت به سایر کشورهای منطقه پیشرو بوده است.

حقی زاده چالش دوم منطقه را کاهش تنوع زیستی برشمرد و با بیان اینکه شهرنشینی، تغییر کاربری اراضی و بهره‌برداری نامناسب از منابع طبیعی در این منطقه منجر به کاهش تنوع زیستی شده است، بیان کرد: پدیده بیابان‌زایی، از بین رفتن مراتع، کاهش جنگل‌ها و تخریب محیط‌زیست، بسیاری از گونه‌های حیاتی را در این منطقه تهدید می‌کند.

وی آلودگی محیط زیست را از دیگر چالش‌ها عنوان کرد و گفت: رشد صنعتی و شهرنشینی در جنوب غرب آسیا منجر به افزایش آلودگی هوا، آب و خاک شده و صنایع آلاینده، تخریب مناطق طبیعی، ترافیک شدید و استفاده نامناسب از منابع طبیعی، آلودگی محیط زیست را به چالشی مهم تبدیل کرده است.

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان تغییرات آب و هوایی را دیگر چالش منطقه دانست و با اشاره به اینکه منطقه با تغییرات آب و هوایی متنوعی روبروست، اضافه کرد: خشکسالی‌های مکرر، سیلاب‌ها، نوسانات دما و تغییر الگوی بارش. این تغییرات آب و هوایی منجر به افزایش خطرات محیطی مانند کمبود آب، کاهش تولید محصولات کشاورزی و افزایش رویدادهای طبیعی ناگوار می‌شود.

تخریب خاک و کاهش کیفیت آن در منطقه غرب آسیا چالش مهمی است

حقی‌زاده فرسایش خاک و کاهش تولید محصولات کشاورزی را از دیگر چالش‌ها برشمرد و با تاکید براینکه تخریب خاک و کاهش کیفیت آن در منطقه غرب آسیا چالش مهمی است که شیب‌های زیاد، بادهای شدید، کاهش تنوع‌زیستی و استفاده نامناسب از منابع آب باعث کاهش تولید محصولات کشاورزی و تهدید امنیت غذایی در این منطقه شده است.

وی تصریح کرد: با این اوصاف می‌توان به تعریف مشترک پروژه‌های تحقیقاتی راه‌های جلوگیری  از خسارات ناشی از ریز گردها پرداخت و همچنین توجه ویژه به  تحقیقات در مباحث آبزی پروری  و پرورش ماهیان ساحلی وماهیان سرد آبی و تکثیر ماهیان خاویاری داشت.

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان خاطرنشان کرد: قطعا همکاری مشترک بین دانشگاه لرستان با دانشگاه‌های سایر کشورها گامی در راستای بین‌المللی شدن دانشگاه لرستان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha