• شنبه / ۶ آبان ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۱
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402080603744
  • خبرنگار : 50225

/هفته ملی اطلاع‌رسانی هپاتیت/

هپاتیت درمان می‌شود؟

هپاتیت درمان می‌شود؟

ایسنا/خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه برآورد می‌شود سالانه ۱.۵ میلیون مرگ به دلیل سیروز و سرطان کبد در جهان رخ دهد، گفت: مهم‌ترین عارضه ابتلا به هپاتیت‌های B و C ایجاد سیروز کبدی و سرطان کبد است اما با درمان مناسب هپاتیت B و C می‌توان از عوارض تهدیدکننده زندگی یعنی سیروز و سرطان کبد جلوگیری کرد.

دکتر پژمان بختیاری‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به هفته ملی اطلاع‌رسانی در مورد پیشگیری از هپاتیت (اول تا هفتم آبان‌ماه) اظهار کرد: کبد عضوی است که در بسیاری از فعالیت‌های حیاتی بدن، مانند مقابله با عفونت‌ها، متوقف کردن خونریزی، پاکسازی خون از سموم و داروها و سرانجام ذخیره کردن انرژی در بدن نقش مهمی دارد اما هپاتیت‌های ویروسی B و C از مهمترین عفونت‌های ویروسی  هستند که  موجب التهاب سلول‌های کبدی و آسیب جدی  به آن می‌شوند.

وی افزود: برآورد می شود سالانه ۱.۵ میلیون مرگ به دلیل سیروز و سرطان کبد در جهان رخ دهد. ۴۷ درصد این موارد بر اثر ابتلا به هپاتیت B و ۴۸ درصد به دلیل هپاتیت C و بقیه موارد منتسب به سایرهپاتیت‌ها است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: مهم‌ترین عارضه ابتلا به هپاتیت‌های B و C ایجاد سیروز کبدی و سرطان کبد است اما با درمان مناسب هپاتیت B و C می‌توان از عوارض تهدیدکننده زندگی یعنی سیروز و سرطان کبد جلوگیری کرد.

ظهور علائم با پیشرفت بیماری

وی بیان کرد: در بیشتر موارد، افراد پس از سال‌ها عفونت خاموش، تنها زمانی که به بیماری جدی کبد یا سرطان مبتلا می‌شوند، متوجه می‌شوند که به هپاتیت B یا C مبتلا هستند.

بختیاری‌نیا عنوان کرد: بیشتر علائم تنها زمانی ظاهر می‌شوند که بیماری پیشرفت کرده و با توجه به اینکه تشخیص هپاتیت تنها با انجام آزمایش خون امکان‌پذیر است، تعداد زیادی از بیماران با ابتلای تشخیص داده نشده، با هپاتیت زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: ناآگاهی مردم و مبتلایان نسبت به علائم و عوارض بیماری و شیوه‌های انتقال آن و دریافت خدمات، هپاتیت B و C را در ردیف یکی از معضلات بهداشتی درمانی اولویت‌دار در کشور قرار داده است. حتی زمانی که هپاتیت تشخیص داده می‌شود نیز تعداد افرادی که تحت درمان قرار می‌گیرند بسیار کم است.

انواع و علائم هپاتیت‌ها

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: آلودگی به ویروس هپاتیت B و Cممکن است به سه حالت متفاوت دیده شود که شامل هپاتیت حاد، هپاتیت مزمن و آلودگی بدون علامت (حامل) است.

وی با اشاره به علائم ابتلا به هپاتیت افزود: علائم عمومی ابتلا به هپاتیت شامل کاهش اشتها، تهوع و استفراغ، احساس ناراحتی در شکم، خستگی مفرط، تب و زردی هستند.

توصیه‌هایی برای کاهش خطر انتقال هپاتیت

بختیاری‌نیا گفت: با رعایت نکاتی مانند استفاده از مسواک و تیغ ریش‌تراشی کاملا شخصی و انفرادی، استفاده نکردن از سرنگ و سوزن مشترک، تمیز و استریل کردن وسیله تیز و برنده مصرفی و ترجیحا استفاده شخصی از آن‌ها، پرهیز از اهدای خون در مبتلایان به هپاتیت، تعهد به خانواده و خویشتن‌داری، خطر انتقال هپایتیت به دیگران کاهش می‌یابد.

وی افزود: همچنین با استفاده از مواد غذایی سالم به همراه رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم، قطع مصرف الکل و سیگار و مواد دخانی، پرهیز از مصرف سرنگ و سوزن به صورت مشترک با دیگران می‌توان به کاهش آسیب کبدی کمک کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: ایران مانند سایر کشور های جهان متعهد به "حذف هپاتیت‌های ویروسی" تا سال ۱۴۱۰ است. اهداف اصلی حذف عبارتند از کاهش ۹۰ درصدی موارد جدید ابتلا به هپاتیت B و C و دسترسی همگانی به درمان‌های کلیدی برای هپاتیت‌های مزمن تا ۸۰ درصد که این امر می‌تواند موجب کاهش ۶۵ درصدی مرگ‌های مرتبط با هپاتیت شود.

هپاتیت درمان می‌شود؟

وی عنوان کرد: برای کنترل هپاتیت B درمان وجود دارد و داروهای آن در ایران نیز تولید می‌شود. برای هپاتیت B  داروی مناسب خوراکی با کمترین عوارض موجود است و این نوع هپاتیت با این دارو قابل کنترل است.

بختیاری‌نیا ادامه داد: در حال حاضر درمان هپاتیت C با روش‌های درمانی جدید،  به صورت خوراکی با عوارض کمتر انجام می شود که طول درمان این بیماری با دارو به سه تا شش ماه کاهش یافته است.

وی گفت: اگر فردی در معرض خطر  و یا از گروه‌های دارای رفتار پر خطر باشد می‌تواند با انجام آزمایش از وضعیت سلامت خود مطلع شود و با مراجعه به مرکز مشاوره هپاتیت واقع در خیابان زاویه در زیتون کارمندی اهواز از مشاوره و خدمات رایگان بهرمند شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha