• شنبه / ۶ آبان ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1402080604018
  • خبرنگار : 71021

عمره کِی راه می‌افتد؟

عمره کِی راه می‌افتد؟

پیش‌بینی اولیه سازمان حج بر این بود که عمره تا ربیع‌الاول، یعنی مهرماه ۱۴۰۲ برقرار شود، اما پیگیری‌ها حاکی از این است که هنوز شرایط برای سفر ایرانی‌ها به عربستان و شرکت در عمره فراهم نشده و زمان دقیق برقراری آن مشخص نشده است.

به گزارش ایسنا، با گشایش سفارت ایران در عربستان، آخرین مانع برای بازگشت ایرانی‌ها به عمره پس از حدود هشت سال وقفه، برداشته شد. مسئولان حج و زیارت همزمان با حج ۱۴۰۲ برای بازگشت ایرانی‌ها به عمره با عربستان مذاکراتی داشتند و آنچنان که گفته شد مانعی بر سر آن وجود نداشت.

پیش‌بینی سازمان حج و زیارت در مردادماه ۱۴۰۲، پس از پایان حج این بود که ایرانی‌ها از ربیع‌الاول و اوایل پاییز (مهرماه) ۱۴۰۲ می‌توانند در عمره شرکت کنند، اما تا کنون این شرایط فراهم نشده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز چندی پیش به یکی از رسانه‌ها گفته بود که تا پایان ماه آبان زائران ایرانی برای عمره به عربستان اعزام می‌شوند. محمدمهدی اسماعیلی اما در تازه‌ترین اظهارات خود این زمان را جابه‌جا کرده و گفته که عمره در آماه‌های آینده آغاز می‌شود.

این در حالی است که سازمان حج و زیارت هنوز زمان دقیقی را برای برقراری عمره مشخص نکرده، ضمن این‌که برقراری عمره به تأمین امکاناتی همچون مسکن زائران، پروازها و ارز مورد نیاز برای دیگر خدمات این سفر منوط است، که با توجه به آخرین اعلام سازمان حج و زیارت، لازم است هیأتی از ایران به عربستان برود تا قراردادهای مسکن و حمل و نقل داخلی را به نتیجه برساند، که این هیأت فعلا در انتظار ویزای عربستان است.

افزون بر این، هنوز برنامه پروازی عمره و قیمت بلیت آن مشخص نشده و هیچ اطلاعیه‌ای برای ثبت‌نام زائران در کاروان‌های عمره صادر نشده و به دلیل نامشخص بودن وضعیت مسکن و پرواز، قیمت سفر عمره هم مشخص نشده است، در نتیجه زمان ثبت‌نام و اعزام زائران از سوی سازمان حج و زیارت تا کنون تعیین نشده است.

طبق آخرین آمار سازمان حج و زیارت، در حال حاضر حدود پنج میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از سال ۱۳۹۵ در نوبت عمره هستند. تا پیش از وقفه هشت‌ساله عمره که به دلیل تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده و پس از آن، قطع روابط سیاسی ایران و عربستان به دلیل حمله به سفارت این کشور رخ داد، ایران سالانه کمتر از یک میلیون زائر به عمره اعزام می‌کرد. پیش‌بینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این بوده که با برقراری دوباره عمره، امکان اعزام ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر از میان افرادی که در نوبت مانده‌اند، وجود دارد. هرچند سازمان حج و زیارت هنوز تعداد زائرانی را که با برقراری عمره می‌توانند به این سفر بروند، مشخص نکرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۸-۰۶ ۱۵:۴۹

ربیع الاول ،ابان ماه ،و ماههای اینده یعنی امسال خبری نیست خیالتون جمع

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۰۶ ۱۹:۱۴

اخرش متوجه نشدیم چی گفتین ممنون تا هشت سال دیگه

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۰۶ ۱۹:۲۰

از اول هم قرار بود جمادی الثانی اعزام برقرار بشه

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۰۶ ۲۰:۲۹

اینها کدام کار رو درست و سر وقت انجام دادن که این دومیش باشه .یه مسئول شما نام ببرید کارش رو درست انجام داده باشه . که اگه بود وضع مملکت به این روز نمیفتاد . خیالتون راحت اینطور که اینها دارن پیش میرن سال دیگه هم خبری از اعزام عمره نیست .

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۸ ۰۹:۳۳

فقط تو امروز و فردا هاشون گیر کردیم کاش یکی بیاد بگه تو حج و زیارت اینا چکار میکنند

avatar
۱۴۰۲-۱۱-۰۳ ۲۱:۵۶

دقیقا سردرگم شدیم تکلیف رازودترمشخص کنند