• یکشنبه / ۷ آبان ۱۴۰۲ / ۱۷:۵۰
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402080705183
  • خبرنگار : 50040

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان عنوان کرد

سلامت زنان؛ زیربنای توسعه/ غربالگری سرطان بازارگرمی نیست

سلامت زنان؛ زیربنای توسعه/ غربالگری سرطان بازارگرمی نیست

ایسنا/گیلان معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان، سلامت زنان را از مفاهیم زیربنایی توسعه دانست و تصریح کرد: زنان نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند و بر سلامت فرزندان و خانواده و جامعه اثرگذار هستند.

دکتر سید محمود رضوانی امروز، ۷ آبان ماه در همایش پیشگیری و تشخیص سرطان های شایع زنان که در تالار مرکزی رشت برگزار شد، با اشاره به آمار بالای چاقی و اضافه وزن در گیلان، اظهار کرد: رابطه مستقیمی بین چاقی و بیماری های شایع همچون سرطان وجود دارد.

وی آمارهای مربوط به دیابت و فشار خون در گیلان را نیز مطلوب ندانست و عنوان کرد: استان گیلان در حال سالمند شدن است و متاسفانه با فرزندآوری پایین مواجه هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اهمیت غربالگری درباره سرطان های شایع زنان، متذکر شد: سال ۲۰۲۰ حدود ۲۰ میلیون نفر در سال مبتلا به سرطان شدند که طبق پیش بینی ها تا سال ۲۰۴۰ یک و نیم برابر خواهد شد؛ همچنین ۱۰ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ به دلیل سرطان فوت کردند که تا سال ۲۰۳۰ به ۱۶ میلیون نفر می رسد.

رضوانی با بیان اینکه در گیلان سالانه با ابتلای ۱۳۵ هزار نفر به سرطان مواجه هستیم، گفت: متاسفانه تا دو دهه آینده احتمال رشد ۱۱۵ درصدی مبتلایان وجود دارد.

وی بسیاری از سرطان ها را قابل پیشگیری دانست و تاکید کرد: امروزه با افزایش امید به زندگی و سالمند شدن افراد مواجه هستیم و همین مسئله بروز سرطان را افزایش داده، زیرا خطر ابتلا به سرطان با افزایش سن ارتباط مستقیم دارد.

معاون علوم پزشکی گیلان از دیگر عوامل افزایش ابتلا به سرطان را تغییر در سبک زندگی و استعمال دخانیات و مصرف غذاهای چرب و پر کالری و کم تحرکی دانست و اضافه کرد: نیازمند افزایش آگاهی درباره روش های تشخیص زودهنگام هستیم.

وی تشخیص زودهنگام و غربالگری را دو جزء اصلی در پیشگیری از سرطان دانست و گفت: تشخیص زودهنگام یعنی هرگونه علائم مشکوک و هشداردهنده را در مراحل اولیه ابتلا جدی بگیریم، اما غربالگری زودتر از تشخیص زودهنگام است، در واقع با غربالگری، افراد بدون هرگونه علامت مشکوک شناسایی می شوند.

رضوانی غربالگری سرطان را بازارگرمی حوزه بهداشت و درمان ندانست و بیان کرد: غربالگری عین علم است و در بسیاری از کشورهای پیشرفته، شرط تمدید بیمه درمانی پس از ۴۰ سال انجام غربالگری هاست.

وی سلامت زنان را از مفاهیم زیربنایی توسعه دانست و تصریح کرد: زنان نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند و بر سلامت فرزندان و خانواده و جامعه اثرگذار هستند.

معاون علوم پزشکی گیلان سرطان پستان را شایع ترین سرطان در زنان دانست که در حال افزایش است و متذکر شد: متاسفانه با نازایی ها و کاهش فرزندآوری ها مواجه هستیم و تغذیه نوزادان با شیر مادر به ۲۰ درصد رسیده که ارتباط مستقیمی با ابتلا به سرطان پستان دارد.

رضوانی سن بالا و سابقه خانوادگی را از جمله عوامل غیر قابل اصلاح در پیشگیری از بروز سرطان دانست و خاطرنشان کرد: نمایه توده بدنی بالای ۳۰، مصرف الکل و دخانیات، سن بالای مادر در زمان اولین زایمان، مصرف چربی های اشباع و... از جمله عوامل قابل اصلاح بوده و باید وزن متعادل و مصرف غذاهای گیاهی و طبیعی و حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی در روز و... را جدی بگیریم.

وی همچنین خواستار انجام آزمایش معاینه پستان توسط خود افراد شد و اضافه کرد: بانوان علاوه بر معاینه خود از ماما یا پزشک کمک بگیرند و حتما ماموگرافی و سونوگرافی را انجام دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha