• سه‌شنبه / ۹ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402080906268
  • خبرنگار : 30147

تغییر سیمای آینده نیشابوری‌ها با بروز پدیده سالمندی

تغییر سیمای آینده نیشابوری‌ها با بروز پدیده سالمندی

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: اکنون نیشابور در شرایط پنجره باز جمعیتی قرار داد و فقط سال‌های اندکی‌ فرصت برای جلوگیری از کاهش جمعیت و روند پیری و سالمندی دارد.

دکتر هادی حسین‌زاده در گفت و گو با ایسنا، روند پیری جمعیت و کاهش آمار جوانان فعال در عرصه‌های مختلف را نگران‌کننده اعلام کرد و افزود: فرصت چندانی برای جلوگیری از سالمند شدن جامعه نداریم.

وی در ادامه با اشاره به تاریخچه فعالیت‌های مرتبط با جمعیت در کشور و نیشابور تصریح کرد: شعارهای مرتبط با کاهش جمعیت و رفتار جامعه و خانواده‌ها تأثیر زیادی در کاهش شاخص باروری کشور داشت به طوری که این شاخص از ۶ در ابتدای انقلاب به ۱.۵ در سال ۱۳۹۹ رسید.

حسین‌زاده با تشریح شاخص باروری خاطرنشان کرد: جمعیت کشور ما جمعیت جوان و میانگین باروری به ازای هر پدر و مادر حدود شش فرزند بود در حالی که این شاخص در سال ۱۳۹۹ به ۱.۵ رسید و این عدد زنگ خطر پیری جمعیت را به صدا در آورد.

رئیس کمیته بهداشت قرارگاه جوانی جمعیت در ادامه با اشاره به پنجره جمعیتی موجود، خاطرنشان کرد: به گفته کارشناسان در این فرصت ۶ ساله اگر شاخص باروری افزایش نیابد در سال ۱۴۳۵ با ۳۵ درصد سالمند در نیشابور مواجه خواهیم بود و برای نیل به این هدف داشتن ۴ فرزند برای هر خانواده لازم است.

وی با تأکید بر اینکه هرکسی در هر جایگاهی قرار دارد نسبت به این موضوع باید حساس باشد، گفت: نسل جوان را به هر نحو ممکن باید حفظ کرد. آمارهای نگران ‌کننده موجود روند پیری جمعیت را در شهرستان نشان می‌دهد و متأسفانه حرکت فعلی جامعه به سوی پیری است.

حسین‌زاده در ادامه بیماری‌های غیر واگیر را عامل حدود ۸۰ درصد مرگ و میر در جامعه دانست و افزود: این در حالی است که همین بیماری‌های غیر واگیر مانند فشارخون، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و...با سبک زندگی سالم و تحرک بیشتر و تغذیه سالم و...قابل پیشگیری هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور همچنین برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع را یکی از افتخارات مهم حوزه سلامت در جمهوری اسلامی برشمرد و افزود: برای همه گروه‌های سنی خدمات و مراقبت‌های بهداشتی رایگان در مراکز خدمات جامع سلامت تعریف شده است و از مردم عزیز خواهشمندیم برای دریافت خدمات و مراقبت‌های بهداشتی رایگان به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه نمایند.

پنج مرکز سالمندان در شهرستان نیشابور فعال است که ۲ مرکز آن توان‌بخشی روزانه است. همچنین سه مرکز توان‌بخشی شبانه‌روزی سالمندان نیز در این شهرستان فعال است که تعداد حدود ۱۹۰ سالمند در این مراکز اقامت دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha