• پنجشنبه / ۱۱ آبان ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402081108014
  • خبرنگار : 50555

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان مطرح کرد

نگرانی از آینده انار خراسان رضوی

نگرانی از آینده انار خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در گذشته متوسط عملکرد انار در باغات استان بیش از ۲۰ تن در هکتار بود اما اکنون به شدت کاهش پیدا کرده و به زیر ۱۰ تن در هکتار رسیده است و آینده روشنی برای انار استان متصور نیستیم.

غلامحسین ساربان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برداشت انار در خراسان رضوی اظهار کرد: در سال‌های گذشته سطح زیر کشت باغات انار استان ۸۳۰۰ هکتار بود که در سال‌های ۸۶، ۹۵ و ۹۹ بسیاری از این باغات به دلیل سرمازدگی کف بر شدند؛ هم چنین در سال ۱۴۰۱ نیز سرمای دی ماه خسارت بسیاری به باغات انار وارد کرد.

وی افزود: طی سال‌های گذشته قابلیت تولید ۲۰۰ هزار تن انار را داشتیم اما اکنون سطح زیر کشت به حدود کمتر از ۶۰۰۰ هکتار رسیده که پیش‌بینی می‌شود از این سطح زیر کشت، ۵۰ هزار تن انار در سال جاری برداشت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به برداشت بیش از ۹۵ درصد باغات انار استان تصریح کرد: در گذشته متوسط عملکرد انار در باغات استان بیش از ۲۰ تن در هکتار بود و این عدد حتی در شهرستان‌هایی از جمله خلیل‌آباد به ۲۶ تن در هکتار می‌رسید، اما اکنون به شدت کاهش پیدا کرده و  به زیر ۱۰ تن در هکتار رسیده است.

ساربان افزود: برداشت انار از اوایل مهر ماه آغاز و تا ۲۰ آبان ماه ادامه دارد.

وی عنوان کرد: کیفیت انار تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار گرفته و در مناطقی که شرایط کاشت پسته وجود داشته باشد، باغات انار به سمت کاشت پسته تغییر داده می‌شود. هم چنین قیمت‌ انار به جهت کیفیت نامناسب این محصول بسیار پایین است و کشاورزان هیچ رضایتی از کشت آن ندارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: با عارضه‌ای به نام دانه سفیدی انار که ناشی از گرمای شدید است مواجهیم که مقابله با آن نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی دارد. در مناطقی که میزان آب کاهش پیدا کرده، به جهت خاموشی چاه‌ موتورها و در پی آن بهم خوردن مدار آبیاری، انار دچار ترک خوردگی و آفتاب سوختگی شده و کیفیت آن به شدت پایین آمده است؛ بنابراین آینده روشنی برای انار استان متصور نیستیم.

ساربان با بیان این که بیشترین خسارت قطعی برق چاه موتورها به باغات انار بوده، افزود: خسارت وارده ناشی از قطعی برق چاه موتورها به بخش کشاورزی استان در مجموع ۱۰ هزار میلیارد تومان معادل ۱۰ درصد درآمد ناخالص این بخش بوده که از این بین ۱۰۰۰ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌ها و ۹ هزار میلیارد تومان خسارت به محصولات و کیفیت آن‌ها وارد شده است. هم چنین با قطعی برق چاه موتورها، خسارتی غیر قابل محاسبه در تلفات آب به‌وجود آمده است.

وی اضافه کرد: شهرستان‌های بجستان، مه‌ولات، گناباد، کاشمر، خلیل آباد، بردسکن، سبزوار و رشتخوار بیشترین سطح زیر کشت انار استان را به خود اختصاص داده‌اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه انار استان جنبه صادراتی ندارد، خاطرنشان کرد: در اواسط دهه ۷۰، بازار صادراتی بسیار خوبی برای انار داشتیم. انار خراسان رضوی به کره جنوبی و ژاپن صادر می‌شد، اما با افت شدید کیفیت این محصول، چنین بازارهایی را از دست دادیم. در گذشته برخی از باغات در اختیار عمده مالکین بود که به صورت پراکنده صادرات داشتند، اما در حال حاضر انار خراسان رضوی جنبه صادراتی ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha