• پنجشنبه / ۱۱ آبان ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402081108026
  • خبرنگار : 50214

بازدید معاون صنایع دستی کشور از کارگاه‌های صنایع دستی میبد

بازدید معاون صنایع دستی کشور از کارگاه‌های صنایع دستی میبد

ایسنا/یزد معاون صنایع‌دستی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد از شهرک سفال سرامیک قدیم و مجموعه کارگاه‌های صنایع دستی شهرستان میبد بازدید کرد.

«مریم جلالی»  امروز پنج‌شنبه یازدهم آبان ماه در سفر به استان یزد، با حضور در شهرستان میبد از شهرک سفال سرامیک قدیم میبد، کارگاه‌های سفالگری و تولید محصولات سفالی، یک آموزشگاه و کارگاه کار بافی بانوان میبدی و نیز کارگاه زیلوبافی در این شهرستان بازدید کرد.

قرار است شهرک سفال سرامیک قدیم میبد در آینده با قرارگیری در کیف سرمایه‌گذاری استان به عنوان مرکز آموزش، پژوهش و تولیدی زیلو میبد تبدیل شود.

این شهرک که پنج هزار مترمربع مساحت دارد، نیاز به سرمایه‌گذاری داشته تا به یک مجموعه کاملی از فضاهای اقامتی، تفریحی، خدماتی تبدیل شود.

ایجاد این نوع فضاها و طرح‌های ملی گردشگری صرفه اقتصادی خواهد داشت و سرمایه‌گذار نیز ورود خواهد کرد.

معاون صنایع‌دستی کشور در این بازدید خواست تا این مرکز به یک مجموعه صادراتی و ناحیه صنایع‌دستی تبدیل و نمایشگاهی کامل از صنایع‌دستی، زیلو، سفال، غذای محلی و موسیقی محلی داشته باشد.

همچنین ایجاد یک مجموعه کاملی از مجموعه نیازهای اقامتی، تفریحی سرگرمی در این منطقه در چند فاز از پیشنهادات مطرح‌شده توسط معاون صنایع‌دستی کشور بود.

معاون صنایع دستی در ادامه از مجموعه سفال مروارید میبد که زمینه اشتغال ۸۰ نفر به صورت مستقیم فراهم کرده است نیز بازدید کرد.

این کارگاه به سه صورت قالبی، کار با دست و به شکل پرسی فعالیت دارد و ماهانه ۲۵ تن محصول تولید می کند.

بازدید معاون صنایع دستی کشور از کارگاه‌های صنایع دستی میبد

جلالی از در ادامه از تعاونی زیلوبافان و فعالین در این کارگاه نیز بازدید کرد.

یکی از چالش‌های که همچنان مطرح است بیمه زیلو بافی و سایر هنرمندان صنایع‌دستی است که باید مسئولان برنامه‌ریزی ویژه‌تری برای بیمه کردن فعالان صنایع‌دستی تدوین کنند.

بازدید معاون صنایع دستی کشور از کارگاه‌های صنایع دستی میبد

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین از یک آموزشگاه و کارگاه کار بافی بانوان میبدی بازدید کرد.

این آموزشگاه و کارگاه در فضایی به مساحت ۱۲۰ مترمربع با ۹ دستگاه تجهیز و راه‌اندازی شده که زمینه اشتغال ۱۲ نفر را فراهم کرده است و طی دو سال گذشته بیش از ۱۵۰ نفر در آن آموزش دیده‌اند.

کاربافی از زیرشاخه‌های نساجی و از صنایع‌دستی قدیمی است که بیشتر در شهرستان‌های میبد و اردکان رایج است. این محصول به‌عنوان پارچه پوشاکی برای انواع چادر زنانه، چادرشب، روانداز، روتختی، پارچه‌های لباسی، بقچه، سفره، دستمال، حوله، پلاس، کیسه حنا و غیره کاربرد دارد و بهترین الیاف برای بافت آن پنبه است به این دلیل که دوام و استحکام پارچه‌های پنبه‌ای در مقابل شستشوی متوالی بالاست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha