• پنجشنبه / ۱۱ آبان ۱۴۰۲ / ۲۳:۲۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402081108364
  • خبرنگار : 50549

پژمانفر:

تراز مشهد در رشد صادرات صنعت چاپ مطلوب نیست

تراز مشهد در رشد صادرات صنعت چاپ مطلوب نیست

ایسنا/خراسان رضوی رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: اگرچه شاهد رشد روز افزون صادرات صنعت چاپ از نظر حجم و ارزش ریالی در مشهد هستیم اما این تراز مشهد نیست، زیرا دارای ظرفیت بیشتری هستیم و ضرورت دارد با تجهیزات بهتر و به‌روز کردن ماشین آلات چاپ به این کار رونق بیشتری دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، شامگاه 11 آبان‌ماه در بیست‌وسومین جشنواره ملی صنعت چاپ خراسان رضوی اظهار کرد: صنعت چاپ از صنایع پیشرو در حوزه فرهنگ است و مشهد از گذشته در حوزه چاپ و نشر پرچم‌دار بوده است.

وی افزود: اگر چاپخانه‌های دولتی را کنار بگذاریم، مشهد رتبه اول در حوزه چاپ را دارد که این امر با اتکا به بخش خصوصی است که با وجود همه مشکلات در این زمینه گام برداشته و در بخش‌های مختلف در حال خدمت است.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مجلس شورای اسلامی سعی کردیم به این حوزه کمک کرده و مالیات آن را مدیریت کنیم. همچنین موضوع معافیت مالیاتی کتابفروشی‌ها مورد پیگیری قرار گرفت.

پژمانفر با اشاره به انتقال ۱۲۰ واحد صنعتی حوزه چاپ به شهرک چاپ و نشر مشهد گفت: در این خصوص شرکت شهرک‌های صنعتی در برخی اوقات تلاش می‌کرد تا شماری از اراضی متعلق به چاپخانه‌داران را مصادره کند، اما مجلس پای کار آمد و با ایجاد فرصت مجدد، این مجموعه فاخر و وزین توانست فعالیتش را ادامه دهد و این صنعت را سرپا نگه دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه شاهد رشد روز افزون صادرات صنعت چاپ از نظر حجم و ارزش ریالی در مشهد هستیم اما این تراز مشهد نیست، زیرا دارای ظرفیت بیشتری هستیم و ضرورت دارد با تجهیزات بهتر و به‌روز کردن ماشین آلات چاپ به این کار رونق بیشتری دهیم.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آمادگی داریم که در حوزه مشکلات بیمه و مالیات، اگر تفاوتی به لحاظ سازمانی با سایر استان‌ها باشد، این موضوع را پیگیری کنیم تا این صنعت به عنوان صنعت پیشران کار خود را جلو ببرد. پرونده ویژه‌ای در کمیسیون اصل نود راه‌اندازی کرده و این موضوع را به نتیجه سریع می‌رسانیم و گزارش آن را اعلام خواهیم کرد.

پژمانفر بیان کرد: رشد عددی با توجه به افزایش نرخ‌ها، معنای توسعه در کار نیست. با توجه به افزایش قیمت‌ها، گردش مالی بیشتر شده اما معنی این را نمی‌دهد که ما در کارمان سهم بیشتری از بازار به دست آوردیم.

وی اضافه کرد: می‌توانیم سهم بیشتری در حوزه چاپ داشته باشیم. عوامل متعددی در این موضوع دخیل است که بروزرسانی ماشین آلات یکی از این عوامل است؛ اگر تکنولوژی به‌روز نشود، در بازار سنگین رقابتی نمی‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم و سهم خود را در بازار بیشتر کنیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در این راستا نیاز به حمایت، اعتبارات و تسهیلات بوده و امروز از این حمایت‌ها عقب ماندیم. اکثر صنایع در خراسان رضوی خصوصی بوده و این بخش نیاز به حمایت ویژه دارد. باید سهم بیشتری از اعتبارات به حمایت از بخش خصوصی اختصاص پیدا کرده و جدی‌تر به این حوزه پرداخته شود.

پژمانفر با اشاره به استقبال بازار افغانستان در حوزه چاپ کتاب گفت: چرا با وجود این استقبال نباید کتاب‌های این کشور در ایران چاپ شود؛ چرا این ظرفیت باید در ترکیه و سایر کشورها به چاپ برسد، این ضعف ما در مدیریت است لذا امروز باید سهم خود را در این حوزه بیشتر کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha