• یکشنبه / ۱۴ آبان ۱۴۰۲ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402081410119
  • خبرنگار : 50176

یک مسئول:

ثبت ۲۵ وقف جدید در لرستان از ابتدای سال جاری

ثبت ۲۵ وقف جدید در لرستان از ابتدای سال جاری

ایسنا/لرستان معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه لرستان از ثبت ۲۵ وقف جدید در استان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و خواستار فرهنگ‌سازی در زمینه پرداخت اجاره‌بها از سوی مستأجران موقوفات و اراضی کشاورزی وقفی و همچنین ترویج فرهنگ وقف در استان شد.

حجت‌الاسلام محمدجواد عباس‌زاده امروز ۱۴ آبان‌ماه در جمع خبرنگاران، از ثبت ۲۵ وقف جدید از ابتدای امسال تاکنون در استان خبر داد و اظهار کرد: سهمیه امسال اوقاف و امور خیریه لرستان ثبت ۵۰ وقف جدید است که از ابتدای امسال تاکنون ۲۵ مورد آن محقق شده است.

وی با بیان اینکه برخی از موقوفات در لرستان وجود دارد که بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارند، افزود: یکی از قدیمی‌ترین موقوفه‌های لرستان در شهرستان ازنا قرار دارد که به نام موقوفه سیدنظام‌الدین احمد مدنی است و در سال ۵۹۸ هجری قمری یعنی بیش از ۷۰۰ سال قبل و در دوره ایلخانی وقف شده است.

عباس‌زاده با بیان اینکه این موقوفه شامل ۱۳۵۰ هکتار زمین کشاورزی است که به‌صورت اجاره در دست روستاییان و اهالی این روستا قرار دارد، اضافه کرد: یکی دیگر از قدیمی‌ترین موقوفات در لرستان موقوفه تاجر کاشانی در روستای دربند این شهرستان است که تمام درآمد آن بنا بر نیت واقف در زمینه روضه اهل‌ بیت(ع)، ساخت‌وساز اماکن دینی و چراغانی حرم امام علی(ع) هزینه می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه لرستان با بیان اینکه این موقوفه شامل اراضی کشاورزی و زراعی روستاهای محمودآباد، دربند و کرچیان است، اظهار کرد: کل املاک واقع در این منطقه ۱۰ سهم است که هشت و نیم سهم آن وقف تاجر کاشانی است که این موقوفه در سال ۱۲۹۹ هجری شمسی وقف شده است.

وی با اشاره به اینکه درآمد موقوفه‌ها مذکور براساس نیات واقفان در بخش‌های مختلف هزینه می‌شوند، ادامه داد: یکی دیگر از وقف‌های مهم در لرستان که قدمت زیادی دارد می‌توان به درب‌گنبد اشاره کرد.

عباس‌زاده با بیان اینکه موقوفه درب‌گنبد شش دانگ شهر و زمین‌های کشاورزی واقع در درب‌گنبد را شامل می‌شود و قدمت آن به بیش از چند صد سال قبل برمی‌گردد، افزود: املاک شهر درب‌گنبد امامزاده محمد(ع) اعم‌ از مسکونی، تجاری و کشاورزی وقفی است یک مشکلی که اوقاف استان با آن مواجه است، این است که مالکان ساختمان‌ها و اراضی کشاورزی که در واقع مستأجران این موقوفه محسوب می‌شوند حاضر به پرداخت اجاره‌بها نیستند که می‌طلبد در خصوص اهمیت پرداخت اجاره‌ بها از سوی مستأجران موقوفات فرهنگ‌سازی شود.

وی با بیان اینکه وقف مصداق عدم دل‌بستگی به دنیا و زیبایی‌های آن است، گفت: در احادیث و روایات وقف را ثروت اخروی برای مؤمن معرفی کرده‌اند، چراکه خریدار وقف، خداوند متعال است که پاداش این اقدام حسنه را هم در دنیا و هم در آخرت به مؤمنان می‌دهد. در استان لرستان موقوفات وقفی براساس نیات واقفان هزینه می‌شود و خوشبختانه در طول تاریخ واقفان خیراندیش و نیک‌نامی را در استان داشته‌ایم که امید است زمینه معرفی این واقفان و یادکرد آنان از سوی رسانه‌ها انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha