• دوشنبه / ۱۵ آبان ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402081510511
  • خبرنگار : 50177

عضو هیات علمی دانشگاه لرستان:

تغییر اقلیم، صنعت آبزی‌پروری را تهدید می‌کند

تغییر اقلیم، صنعت آبزی‌پروری را تهدید می‌کند

ایسنا/لرستان عضو هیات علمی دانشگاه لرستان گفت: تغییر اقلیم، علاوه بر کاهش منابع آبی  به عنوان یک چالش بزرگ برای کمبود آب برای آبزی پروری شده و آینده این صنعت را تهدید می‌کند.

به گزارش ایسنا، منابع آبی نقش زیادی در کنترل و تعادل شرایط آب و هوایی دارد؛ به عقیده بسیاری از دانشمندان کره زمین در حال گرم شدن است و این افزایش دما اثرات زیادی بر فعالیت‌های بیولوژیکی و فیزیکی، به خصوص بر روی آبزیان دارد.

تغییر اقلیم دارای اثرات مستقیم مانند افزایش نیاز به اکسیژن، تغییر در نرخ تولید و به صورت غیرمستقیم مانند تغییرات در صید ماهیان جهت تولید غذا، معیشت و غیره بر صنعت آبزی‌پروری است و این مهم بسته به شرایط محیطی، نوع گونه و سیستم‌های پرورش آبزیان در هر منطقه می‌تواند از جهاتی مفید یا مضر باشد.

برخی از تاثیرات منفی تغییر اقلیم و پدیده گرم شدن جهانی را می‌توان به استرس‌های حرارتی و مناسب نبودن پرورش آبزیان در شرایط کنونی نسبت به گذشته، تغییرات میزان نیاز اکسیژنی و افزایش هزینه های تولید جهت هوادهی و یا کاهش میزان تراکم، محدودیت دسترسی به آب شیرین جهت تعدیل شوری برای بسیاری از مناطق آبزی‌پروری، تغییرات شوری و خارج شدن از آستانه تحمل و یا دامنه مناسب رشد در بسیاری از گونه‌ها و افزایش شیوع برخی از انواع بیماری‌ها با افزایش دما، تغییرات آب هوایی و افزایش قدرت طوفان‌ها و یا سیلاب، افزایش سطح آب دریا و از دسترس خارج شدن بسیاری از مناطق ساحلی جهت آبزی‌پروری و تداخل با منابع برای زمین‌های کشاورزی و از تاثیرات مثبت آن را می‌توان به بهبود کارایی نرخ رشد در دماهای بالاتر تا حد تحمل گونه و ضریب تبدیل غذایی بهتر در آب‌های گرمتر، امکان پرورش بسیاری از گونه‌ها در مناطق جدید و افزایش مدت زمان پرورش در برخی مناطق اشاره کرد.

تغییر اقلیم روی اکوسیستم آب‌های طبیعی و بخش دوم روی صنعت آبزی پروری تاثیرگذار است

محمد محیسنی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه منابع آبی نقش زیادی در کنترل و تعادل شرایط آب و هوایی دارد و به عقیده بسیاری از دانشمندان کره زمین در حال گرم شدن است و این افزایش دما اثرات زیادی بر فعالیت‌های بیولوژیکی و فیزیکی، به خصوص بر روی آبزیان دارد.

وی ادامه داد: تاثیراتی که تغییر اقلیم روی جوامع آبزیان می‌گذارد می‌توان در دو بخش طبقه‌بندی کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه لرستان  اضافه کرد: این تغییر در بخش اول روی اکوسیستم آب‌های طبیعی و بخش دوم روی صنعت آبزی پروری تاثیرگذار است.

محیسنی گفت: بزرگترین مشکلی که روی صنعت آبزی پروری داریم این است که تغییرات اقلیمی به سمت گرم شدن کره زمین رفته و این تغییرات در خاورمیانه بسیار شدیدتر است و علاوه بر کاهش منابع آبی  به عنوان یک چالش بزرگ برای کمبود آب برای آبزی پروری شده و آینده این صنعت را تهدید می‌کند.

معاون دانشکده منابع‌طبیعی دانشگاه لرستان در خصوص منابع آب‌های طبیعی، گفت: به طور کلی جوامع آبزیان طبیعی قابلیت تطبیق پذیری نسبت به مشکلات خشکیدگی در آنها کمتر است و خیلی سریع‌تر تحت تاثیر عوارض تغییر اقلیم قرار می‌گیرند.

محیسنی تصریح کرد: تغییر زیستگاه آبزیان در قسمت‌های مختلف دنیا به خاطر گرم شدن هوا و تغییر شرایط اقلیمی و شرایط فیزیکی شیمیایی آب را دستخوش تغییر می‌کند برای موجوداتی که قابلیت تحمل دارند می‌توانند در آن سیستم باقی بمانند.

وی افزود: این شرایط برای آبزیانی که قابلیت تطبیق ندارند یا ممکن است به زیستگاه دیگر مهاجرت کنند و یا منجر به انقراض آنها شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha