• سه‌شنبه / ۱۶ آبان ۱۴۰۲ / ۱۴:۵۰
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402081611942
  • خبرنگار : 50225

مدیرکل دامپزشکی خوزستان خبر داد

پایان فصل پرورش میگو در خوزستان بدون بیماری‌ "لکه سفید"

پایان فصل پرورش میگو در خوزستان بدون بیماری‌ "لکه سفید"

ایسنا/خوزستان مدیرکل دامپزشکی خوزستان از پایان فصل پرورش میگو در خوزستان بدون بروز بیماری‌های "لکه سفید و AHPND" خبر داد.

ناصر عسکری‌فرد در جمع خبرنگاران با اشاره به برداشت بیش از یک هزار و ۳۰۰ تن میگو از مزارع پروش میگو در استان خوزستان، اظهار کرد: با وجود درگیر شدن برخی از استان‌های پرورش‌دهنده میگو به بیماری مهلک AHPND و ورود خسارت‌های فراوان در سایت‌های پرورش میگو در این استان‌ها، با همت و تلاش تمامی عوامل از جمله دامپزشکی و شیلات و پرورش‌دهندگان و همچنین رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای، تمامی مزارع پرورش میگو استان خوزستان عاری از بیماری‌های لکه سفید و AHPND هستند.  

به گزارش ایسنا، وی افزود: با توجه به جایگاه آبزی‌پروری خوزستان و اهمیت نظارت بهداشتی بر مزارع تکثیر و پرورش انواع آبزیان به ویژه میگو، کارشناسان دامپزشکی خوزستان در فصل تکثیر و پرورش در تمام مراحل تا پایان برداشت میگو با اعمال نظارت‌های بهداشتی به شکل مستمر و حضور موثر، تضمین‌کننده سلامت محصولات تولیدی هستند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: در سال پرورشی ۱۴۰۲ علاوه بر سایت پرورش میگوی چوئبده آبادان، برای اولین بار در استان خوزستان پرورش میگو در سایت ۳۹۵ هکتاری هندیجان نیز انجام شد.

وی با اشاره به اقدامات بهداشتی انجام‌شده در این راستا گفت: از ابتدای فصل تکثیر و پرورش میگو در سال جاری ۴۰۰ مورد بازدید میدانی از مزارع استان خوزستان توسط کارشناسان اداره‌کل دامپزشکی مرکز استان و ادارات دامپزشکی آبادان و هندیجان در شرایط گرمای طاقت‌فرسای تابستان انجام شد که در این بازدیدها ۱۱۰ مورد نمونه‌برداری و بیش از ۱۹۰ آزمایش PCR از سطح مزارع تکثیر و پرورش میگو برای ردیابی بیماری انجام شد.

عسکری‌فرد افزود: در سال جاری زراعی تکثیر و پرورش میگو که از اردیبهشت‌ماه آغاز شد و تا اواخر مهرماه ادامه داشت، با برداشت بیش از یک هزار و ۳۰۰ تن میگو، شاهد افزایش ۲۲ درصدی نسبت به سال گذشته بوده‌ایم که این برداشت و افزایش آن بدون بروز بیماری لکه سفید و بیماری نوظهور AHPND در میگوهای پرورشی استان به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، بیماری AHPND یک بیماری باکتریایی ناشی از ویبریو پاراهمولیتیکوس است که اغلب به عنوان یک بیماری مدیریتی در مزرعه قلمداد می‌شود زیرا این باکتری به ‌طور طبیعی در آب‌های شور وجود دارد و در صورت مساعد شدن شرایط، می‌تواند به شدت تکثیر و طغیان کند و با تولید سم، باعث نکروز هپاتو پانکراس میگو شود و تلفات ۴۰ تا ۱۰۰ درصدی در میگو ایجاد کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha