• سه‌شنبه / ۱۶ آبان ۱۴۰۲ / ۱۸:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402081612112
  • خبرنگار : 50046

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی:

پیشگیری از وقوع جرائم و تخلفات انتخاباتی اولویت مهم دستگاه قضایی است

پیشگیری از وقوع جرائم و تخلفات انتخاباتی اولویت مهم دستگاه قضایی است

ایسنا/خراسان شمالی رئیس کل دادگستری خراسان شمالی گفت: پیشگیری از وقوع جرائم و تخلفات انتخاباتی اولویت مهم دستگاه قضایی است.

حجت الاسلام و المسلمین رضا براتی زاده ۱۶ آبان در پنجمین جلسه ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی، بر ضرورت صیانت از آراء مردم به عنوان یک امانت مهم و ارزشمند برای مشارکت عمومی در این رویداد بزرگ و تاریخی گفت: تاریخ انقلاب اسلامی همواره نشان داده که ملت بزرگ ایران در برهه های مهم و حساس با حوادث و رویدادهای فراوانی روبرو بودند که به فضل الهی در بسیاری از این عرصه ها موفق شدند و این توفیق روایتگر آن است که به لحاظ ماهیت معنوی این انقلاب و خاستگاه الهی آن، دست خدا همواره به عنوان یک پشتوانه عظیم همراه نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و آن را رو به جلو حرکت داده است. 

وی افزود: همانگونه که بارها مطرح و متذکر بودیم اولویت مهم و اساسی دستگاه قضایی حول محور پیشگیری از بروز جرائم و تخلفات انتخاباتی متمرکز بوده و هست و این امر بر هر چیز دیگری مقدم است چراکه معتقدیم چنانچه این سازوکار درست اجرایی شود می تواند با ایجاد بازدارندگی لازم حجم و میزان جرائم این حوزه را به حداقل برساند. 

وی آگاهی بخشی در تمامی سطوح  و ابلاغ قوانین و مقررات  موضوعه به جوامع هدف و ارائه هشدارها و تذکرات لازم را  از جمله مهمترین سازوکارهای نظارتی برشمرد که در دستور کار دستگاه قضایی قرار دارد و با تأکید بر ضرورت اعمال و اجرای قوانین در موارد مقتضی اظهار کرد: علاوه بر رویکردهای پیشگیریانه به نظر می رسد اجرای قانون به نوعی می تواند اطمینان بخش و اعتمادآفرین و در عین حال  آرامش بخش باشد و هر چه دستگاه های مدیریتی و نظارتی در حوزه انتخابات در این خصوص اهتمام جدی تری داشته باشند؛ سلامت انتخابات و اعتماد مردم و مشارکت آنان در متجلی ساختن جلوه های شور و نشاط انتخاباتی بهترین مناظر و رویدادهای باشکوه را در متن انتخابات پیش رو به منصه ظهور خواهد رساند. 

حجت الإسلام والمسلمین براتی زاده در ادامه به وظایف و مأموریت های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان در این خصوص اشاره و بر ضرورت هماهنگی، همکاری و هم افزایی بهتر و بیشتر همه بخش ها با یکدیگر در جهت نیل به اهداف  موردنظر تأکید کرد. 

وی خاطرنشان کرد: مشارکت سازنده، مدیریت هماهنگ، نظارت مؤثر و همکاری همه جانبه از سوی تمامی  دستگاه های مرتبط و دارای مسئولیت و اتخاذ رویه واحد در روند تصمیم گیری و تصمیم سازی  در مسیر عملیاتی نمودن برنامه ها و سیاست ها  در حوزه انتخابات می تواند باعث انسجام بخشی  بهتر به امور و توفیق  در اقدام و عمل گردد. 

حجت الاسلام براتی زاده گفت: انتخابات مهمترین تجلی اراده ملی در سطوح مختلف حاکمیت در نظام مقدس جمهوری اسلامی است  و اهمیت آن بر همگان روشن است و دشمن نیز برای ضربه زدن به ایران اسلامی در این خصوص توطئه چینی می کند و از همه امکانات و ابزارهای خود از جمله جنگ ترکیبی و رسانه ای بهره می گیرد لذا همه دستگاه ها باید هوشیار باشند و در مسیر تنویر افکار عمومی گام بردارند  و همه این نقشه ها را نقش بر آب نمایند. 

مقام عالی قضایی استان تصریح کرد: انتظار ما از همه دستگاه هایی که در این حوزه ها رسالت ذاتی و وظایف و کارکردهای قانونی بر عهده دارند از جمله  هیأت های نظارت و  بازرسی و عوامل انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی این است که در پایش دقیق روند ها، فرایندها، جریانات، رفتارها و عملکردها هم در فضای مجازی و همه در متن مناسبات عینی اعم از سیاسی و اجتماعی فعالانه نقش آفرین باشند. 

وی همچنین در ادامه از تشکیل شعب ویژه رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی خبر داد و گفت: امیدواریم هیچ تخلف و جرمی در حوزه انتخابات واقع و حادث نشود ولی با این وجود و با در بهره گیری از تجارب سالیان گذشته به منظور سیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی شعب ویژه ای در تمامی سطوح و مقاطع دادرسی پیش بینی گردیده که در صورت نیاز به تشکیل پرونده و آغاز روال دادرسی حسب مورد و به صورت فوق العاده اقدام و عمل خواهد کرد. 

حجت الإسلام والمسلمین براتی زاده ضمن قدردانی از تلاش ها و زحمات همه دستگاه های مشارکت کننده در برگزاری انتخابات از جمله صدا و سیمای به عنوان رسانه ملی در آگاهی بخشی به افکار عمومی جامعه و جلب مشارکت حداکثری مردم گفت: در بحث انتخابات همه دستگاه ها به یکدیگر وابسته اند و برای برگزاری هر چه بهتر و باشکوه تر این رخداد مهم باید با تعامل  همکاری و هم افزایی لازم، از تمامی ظرفیت های موجود بهره مند شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha