• سه‌شنبه / ۱۶ آبان ۱۴۰۲ / ۲۱:۵۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402081612178
  • خبرنگار : 50598

استاندار مرکزی: مصوبات شوراهای استانی لازم الاجراست

استاندار مرکزی: مصوبات شوراهای استانی لازم الاجراست

ایسنا/مرکزی استاندار مرکزی گفت: جهاد تبیین نیازمند یک کار قرارگاهی است و گروه‌های مردمی و سازمان‌های مختلف باید در این راستا تلاش کنند.

فرزاد مخلص الائمه، ۱۶ آبان ماه در شورای آموزش و پرورش استان مرکزی اظهار کرد: در این جلسه برای اولین بار، گزارش عملکرد یک شهرستان استان که شهرستان اراک بود ارائه شد چرا که پیچیدگی کار در مرکز استان نسبت به سایر شهرستان‌ها بیشتر است و بایستی در اولویت قرار می‌گرفت.

وی افزود: شوراهای عالی قانونی با حکم قانون تشکیل شده‌اند و مصوبات این شوراها در حکم مقرره قانونی، لازم الاجراست‌ و عدم اجرای مصوبات آنها، پیگیرد قانونی و انتظامی دارد.

استاندار مرکزی ادامه داد: می‌پذیریم که برخی مصوبات در مرحله اجرا با مشکلات و موانعی مواجه می‌شوند و اگر لازم باشد برای آنها اصلاحیه می‌دهیم.

مخلص الائمه با بیان اینکه گزارش شهرستان‌ها باید مبتنی بر ۲۲ بند شرح وظایف آنها باشد گفت: شرح وظایف شورای استان ۶ بند است که برخی از دستورات جلساتی که در شورای استان مطرح می‌شود خارج از وظایف ماست و علت عدم اجرای آن نیز این است که قانون شورا مربوط به ۳۰ سال قبل است و نیازمند بازنگری است.

وی با بیان اینکه بندهای شورای استان ناظر به بحث تامین منابع و مباحث مالی است افزود: برای عدم اجرای مصوبات شورای آموزش و پرورش باید کار آسیب شناسی انجام شود، همچنین عضویت افراد در جلسات شورا در قانون مشخص است و اگر قرار است مدیری نماینده‌اش را بفرستد قبل از جلسه باید به دبیر جلسه اطلاع دهد.

استاندار مرکزی اضافه کرد: مدارس فنی و حرفه‌ای شهرستان‌ها باید به شهرستان‌ها گزارش دهند که چقدر از صنایع شهرستان‌ بهره برده‌اند و این موضوع به شورای استان نیز اطلاع داده شود.

وی با تاکید بر پیگیری پیشنهادات اعضای شورای آموزش و پرورش گفت: اصل تشکیل این شوراها، مشارکت مردم و نظارت مردم است. همچنین خوب بود که قانون گذار شورای استان و مرکز استان را ادغام می‌کرد تا کارها بهتر انجام می‌شد.

مخلص الائمه گفت: دفتر امور اجتماعی استانداری باید جلسه‌ای را با اداره اتباع، کمیته امداد و مجمع جهادگران استان در راستای اجرای طرح‌های سواد آموزی تشکیل دهد و تصمیمی که در آن جلسه گرفته شود، مصوبه شورای آموزش و پرورش خواهد شد.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت نیروهای جهادی افزود: از طرف اداره آموزش و پرورش استان پیگیری شود که کدام استان در رابطه با سواد آموزی موفق بوده تا از آن استان الگو بگیریم.

استاندار مرکزی با اشاره به طرح ملی جهاد تبیین تصریح کرد: ما در حال شکل‌دهی ساز و کار قرارگاه استانی جهاد تبیین هستیم. این قرارگاه درون خودش ۱۱ قرارگاه عملیاتی دارد که در چارچوب آنها اقداماتی انجام خواهیم داد.

وی اضافه کرد: سازمان مدیریت آموزش دولتی کشور طرحی را برای آموزش مربیان جهاد تبیین پیشنهاد داد که استان مرکزی داوطلب اجرای این طرح شد که بناست از تمامی ظرفیت‌ها در این راستا استفاده کنیم.

استاندار مرکزی با بیان اینکه همه افراد باید بدانند در جهاد تبیین نقش دارند افزود: جهاد تبیین نیازمند یک کار قرارگاهی است و گروه‌های مردمی و سازمان‌های مختلف از جمله مجموعه‌های سپاه و بسیج که بهترین گروه برای کار جهادی هستند بایستی‌ برای این مهم کمک کنند.

مخلص الائمه ادامه داد: اینکه کارهای متعددی در راستای جهاد تبیین انجام ‌شود بیانگر موازی کاری نیست چراکه باعث تقویت این مهم می‌شود.

وی در رابطه با فعالیت‌های تربیتی در مدارس نیز اظهار کرد: مدارس غیرانتقاعی خودشان را از فعالیت‌های تربیتی مستقل کرده‌اند که به هیچ وجه پذیرفته نیست. متولیان مدارس غیرانتفاعی باید به این موضوع اهمیت دهند.

استاندار مرکزی در رابطه با حجاب و عفاف نیز گفت: همه در این راستا مسئولیت دارند چرا که کل کشور از این مسئله آسیب دیده است و نباید فراموش شود. از بدنه مدرسه باید برای این مهم تلاش کنیم و باید از بعد اعتقادی کار کنیم.

سردار محسن کریمی، فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی نیز اظهار کرد: بحث آموزش و پرورش و مباحث دانش آموزی بحث مهمی است و لازم است هر کاری از دستمان برمی‌آید انجام دهیم.

وی افزود: بر خودمان واجب شرعی می‌دانیم که در بحث جهاد تبیین از هر فرصتی بهره ببریم تا در این رابطه، اطلاعات خودمان را به محضر دیگران برسانیم.

کریمی با بیان اینکه در مقطع حساس کنونی، هرچه به قله نزدیک‌تر می‌شویم کار حساس‌تر می‌شود، گفت: فشارها در همه موضوعات شدید است و با دشمنی مواجه هستیم که همه دنیا را در بر گرفته است. امام(ره) با یک شخصیت ویژه به خودش جرأت داد تا با دشمنان مواجه شود و ما نیز باید از ایشان الگو بگیریم.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی افزود: امروز در غزه یک ظاهر و یک باطن داریم. ظاهرش به خاک و خون کشیده شدن کودکان است که چهره دشمن را برای جهان نمایان کرده است. دشمنان حاضرند برای اینکه همه چیز داشته باشند، دست به هر کاری بزنند.

وی با بیان اینکه باطن جریان غزه، محقق شدن آموزه‌های قرآنی است گفت: وعده خداوند برای پیروزی جریان حق بر باطل و پیروزی خون بر شمشیر حتما محقق خواهد شد.

کریمی با بیان اینکه اسرائیل همان آمریکا و نماینده مستکبران است، اضافه کرد: نظام استکباری به اینجا رسیده که اسرائیل را درست کند. صهیونیست‌ها همه سازمان‌ها را در اختیار گرفته و در اکثر هیات حاکم کشورها حضور دارند. آنها با نفوذ در همه مجموعه‌ها و قدرت‌ها حضور دارند. اسرائیل قصد دارد تا به دین ضربه بزند و منابع مالی دنیا را در دست بگیرد.

وی با اشاره به چهار عنصر استکبار گفت: حمایت‌های خارجی، سیستم اطلاعاتی بسیار قوی مدرن و به روز، ارتش و اعتماد به ارتش که انبوهی از پیچیده‌ترین سلاح‌ها را در اختیار دارد و ایجاد رعب چهار عنصر استکبار است.

کریمی با اشاره به راهبردهای استکبار نیز تصریح کرد: عملیات پیش دستانه، بازدارندگی، درگیری در بیرون از مرزها و ایجاد ثبات سیاسی و امنیت چهار راهبرد آنها است.

وی با بیان اینکه جبهه مقاومت بر اساس آموزه‌های جمهوری اسلامی تشکیل شده است افزود: راهبرد جبهه مقاومت‌ سخنان امام خمینی(ره) بوده است. حاج قاسم ۳۰ سال زحمت کشید تا امروزه ۲ هزار نفر از جبهه مقاومت در جغرافیای بسیار کوچک غزه سیستم نظامی و امنیتی صهیونیست‌ها را به چالش بکشند.

کریمی با اشاره به اینکه صهیونیست‌ها نمی‌توانند به خودشان هویت دهند، گفت: صهیونسیت هایی که در سرزمین های اشغالی زندگی می‌کنند تنها به دنبال مسائل اقتصادی و خوشگذرانی هستند و پوشالی بودن هویت اسرائیل برای همگان مشخص است.

وی با بیان اینکه در اتفاقات اخیر پیروزی اقلیت بر اکثریت برای جهان مشخص شد گفت: برای اولین بار در تمام کشورها حرکت ضد صهیونیستی آغاز شد و بعضی از کابینه‌ها و مجالس به جان هم افتادند. پشت صحنه این است که واقعا استکبار شکست خورده است. دشمن مثل آوار بلندی است که دارد تخریب می‌شود.

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی با تاکید بر اینکه برای خانواده‌های خود پیروزی مقاومت را تبیین کنید اظهار کرد: سید حسن نصرالله در سخنرانی خود صهیونیست را تحقیر کرد. برای معرفی چهره استکبار الان بهترین فرصت است، مخصوصا آموزش و پرورش باید در این راستا تلاش کند و جواب بعضی از شبهات را بدهد.

وی با بیان اینکه دشمن به دنبال سوژه می‌گردد که غافلین و معاندین را به کف میدان بیاورد، گفت: سپاه در کنار معلمان و دانش آموزان برنامه‌های متعددی دارد که رویکرد اصلی برنامه‌ها جهاد تبیین است. از جمله این برنامه‌ها نیز طرح‌های ولایت، شهید بهنام محمدی، اردوهای راهیان پیشرفت و راهیان نور است.

کریمی با اشاره به اعزام ۱۶ هزار نفر در اردوهای راهیان نور استان مرکزی و کسب مقام اول در کشور اظهار کرد: ما اردوهای یک روزه درس دفاعی دبیرستان‌ها را در حوزه دروس تبیینی برگزار می‌کنیم. همچنین برای تولید محتوا و رفع شبهات کارهای خوبی برگزار شده است.

وی با اشاره به شروع مجدد اعزام راهیان نور از روز گذشته گفت: حدود ۷ هزار نفر را در دو ماه آینده اعزام خواهیم کرد. از اساتید فرهنگی و دانشگاهی دعوت کردیم تا در روزهای پنجشنبه در بنیاد حفظ آثار در بخش‌های مختلف شبهات و ابهامات سیاسی، اعتقادی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را احصا و برای دیگران توجیه ‌کنند.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی ادامه داد: برای راهیان نور برای اینکه نتیجه بهتری بگیریم دانش آموزان را به اردوی کامل ۴ روزه می‌بریم و در نصف روز چهار جلسه برگزار می‌کنیم که دو جلسه پرسش و پاسخ و دو جلسه تبیین در رابطه سوالات است تا وقتی دانش آموزان از سفر بازگشتند بتوانند دوستان خود را درخصوص شبهات توجیه کنند.

وی با بیان اینکه در بحث مربی جهاد تبیین مشکل جدی داریم گفت: باید فکر اساسی برای این موضوع کنیم و هر دستگاهی باید به این موضوع بپردازد چرا که اگر نجنبیم خیلی آسیب خواهیم دید. در هر اداره یکی دو نفر مسائل را در مجموعه‌اش احصا کرده و به دنبال پاسخ متقن و قوی و شفاف باشند. باید تمامی افراد را به سمت گروه‌های خود سوق دهیم تا سوالات و شبهات خود را بیان کنند و پاسخ مناسب آنها را بدهیم.

کریمی در رابطه حجاب و عفاف نیز اظهار کرد: نسبت به مدارس باید حساسیت ویژه‌ای داشته باشیم. ما مدارسی داریم که همچنان آسیب دیده‌اند و باید فکری کنیم تا دختران، لجبازی در حجاب را کنار بگذارند. حتما نباید قهری برخورد شود و ابتدا باید بگذاریم طرف مقابل، حرفش را بزند و ما نیز پاسخ‌مان را بگوییم و در انتها باید بگوییم که قانون را باید رعایت کنند چرا که حرف ما قانونی است.

وی با تاکید بر اجرای راه قانونی و منطقی افزود: برای ما سخت است بعد از این همه شهید و افتخار آفرینی و مجاهدت بگذاریم، دشمن اعتقاد جوانان را تصرف کند. مباحث آسیب‌های اجتماعی و به هم ریختن خانواده به اندازه کافی آسیب دیده‌ایم و مسائل عفاف و حجاب این عوامل را مضاعف می‌کند.

کریمی در رابطه با سوادآموزی نیز اظهار کرد: ظرفیت‌ها زیاد است ولی باید دستگاه‌ها و اقشار مختلف گرد هم بیایند و از ظرفیت دانشگاه، حوزه علمیه، گروه‌های جهادی، کمیته امداد، بهزیستی و داوطلبین آموزش و پرورش و مجموعه‌های مردم نهاد استفاده شود.

وی با بیان اینکه باید تعدادی از صنایع موظف شوند تا هزینه سواد آموزی را بدهند گفت: در سپاه ما الزام کردیم سوادآموزی انجام شود. بی‌سوادی استمرار دارد و عده‌ای به دلایل متعدد از تحصیل جا می‌مانند و ما نیز باید مقابله با بی‌سوادی را در دستور کار خود قرار دهیم.

احمدرضا نوازنی، مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی نیز اظهار کرد: در این جلسه گزارش عملکرد شورای آموزش و پرورش شهرستان اراک ارائه شد تا آسیب شناسی مصوبات محقق نشده مورد بحث قرار گیرد و پیشنهادات ارائه شود.

نوازنی با تاکید بر اینکه آموزش مقدمه‌ای بر تربیت است گفت: در این راستا دوره‌های ضمن خدمت را برای معلمان برگزار کردیم تا ارتقا علمی معلمان را در استان داشته باشیم.

حسین مولوی، مدیر ناحیه یک آموزش و پرورش شهرستان اراک اظهار کرد: در هفت ماهه نخست سال، تعداد جلسات برگزار شده ۷ جلسه و تعداد کل مصوبات ۴۹ مورد بوده است که ۷ مصوبه رفاهی، ۴ مصوبه فرهنگی و پرورشی، ۵ مصوبه آموزشی، ۱۰ مصوبه عمرانی و ۲۳ مصوبه اداری و مالی بوده است.

وی با بیان اینکه ۲۴ مورد از کل مصوبات، محقق نشده است گفت: نظام مند نبودن شورا، نبودن متولی پیگیری مصوبات، نبود استلزامات اجرایی برای مصوبات، اختلاط وظایف و اعضای شورای شهرستان و استان از جمله دلایل محقق نشدن تعدادی از مصوبات بوده است.

محمد نادری، معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان مرکزی نیز اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ از سوی سازمان نهضت سوادآموزی ۶۶۰۰ نفر حجم به منظور پوشش برنامه‌های آموزشی و مکمل سوادآموزی به استان ابلاغ شده است.

وی در رابطه با مشکلات اجرای سواد آموزی در استان گفت: کمبود نیروی انسانی، حجم ابلاغی بالا، عدم دسترسی به مشخصات افراد بی‌سواد و کمبود مبلغ سرانه دوره‌ها از جمله مشکلات است. 

نادری اضافه کرد: استفاده از نیروهای جهادی و پیگیری اجرایی کردن تفاهم نامه با کمیته امداد، حوزه علمیه خواهران، جهاد کشاورزی، بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی، استفاده از طرح خودآموز، استفاده از معلمان و موسسات خیریه از جمله راهکارهای عملیاتی برای اجرای این طرح است.

انتهای مپیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha