• چهارشنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402081712472
  • خبرنگار : 50613

یک هنرمند مطرح کرد

فراگیر شدن هنر در دست مخاطبین با نمایشگاه «آنان»

فراگیر شدن هنر در دست مخاطبین با نمایشگاه «آنان»

ایسنا/خراسان رضوی این هنرمند گرافیست گفت: یکی از اهداف نمایشگاه «آنان» فراگیر شدن هنر در دست مخاطبین است؛ به دلیل بحث تیراژ در نمایشگاه‌های چاپ قصد داریم مخاطب ببیند که می‌توان با چاپ، تیراژهای مختلف با رنگبندی برای سلیقه‌های متفاوت از یک اثر داشته باشیم.

حسن کلانتری در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به سابقه هنری خود اظهار کرد: تقریبا قریب به ۱۳ سال است که در حوزه تخصصی چاپ در دانشگاه‌ها مشغول به تدریس هستم و نمایشگاه‌های هنری مختلفی بیشتر در تم چاپ در تهران و مشهد برگزار کردم. این نمایشگاه با تکنیک چاپ سیلک و تقریباً شامل ۸۵ اثر از تعدادی از مشاهیر ایران در عرصه موسیقی، شعر و سینما در ابعاد ۱۰۰ در ۷۰ است.

وی در خصوص دلیل نامگذاری مجموعه آثار خود در نمایشگاه به نام آنان گفت: این نمایشگاه ۸ نفر از شخصیت‌های مهم تاریخ ایران از قبیل ممیز، سمیع‌الملک، شجریان، فروغ فرخزاد، احمدی، تختی، عزت‌الله انتظامی و خسرو شکیبایی را شامل می‌شود که از هرکدام از آن‌ها حدود ۸ الی ۹ اثر با شکل‌های مختلف چاپ شده است.

کلانتری افزود: آثار به واسطه متن‌هایی با یکدیگر ارتباط پیدا کرده‌اند به عنوان مثال نامه‌ای از سمیع‌الملک یا نامه‌ای که فروغ درباره شعر به احمدی نوشته است و... .

وی در خصوص اهداف برگزاری این نمایشگاه اظهار کرد: یکی از اهداف نمایشگاه «آنان» فراگیر شدن هنر در دست مخاطبین است. به دلیل بحث تیراژ در نمایشگاه‌های چاپ قصد داریم مخاطب ببیند که می‌توان با چاپ، تیراژهای مختلف با رنگبندی برای سلیقه‌های متفاوت از یک اثر داشته باشیم و مهمترین تاثیر آن این است که بها و قیمت اثر هنری برای مردم کمتر است و همه می‌توانند با قیمتی مناسب‌ اثر هنری در خانه‌ داشته باشند.

این هنرمند افزود: از اهداف دیگر برگزاری این نمایشگاه آشنایی هرچه بیشتر هنرمندان با این تکنیک است. اینکه چاپ سیلک به عنوان یک مدیا در اختیار هنرمندان قرار گرفته است و می‌توانند با آن کارهای خیلی خوبی در ابعاد بزرگ ۱۰۰ در ۷۰ انجام دهند، همچنین این نمایشگاه یک ادای دینی به شخصیت‌های بزرگ و تاثیرگذار هنر دوره معاصر ما است.

کلانتری با اشاره به اینکه تکنیک چاپ سیلک از یک تاریخی به بعد در دنیا نمود پیدا کرده است، گفت: همه می‌دانیم که هنر پاپ آرت در دنیا به نام «اندی وارهول» شناخته می‌شود. از آن زمان این تکثیرها و تیراژهایی که اندی وارهول کار کرد بسیار در هنر دنیا جای خود را باز کرد.

وی افزود: در حال حاضر به علت شرایط اقتصادی خرید تابلویی ۱۰ یا ۲۰ میلیونی برای مردم سخت است، این تکثیرها از آنجایی که قیمت اثر هنری را بسیار پایین می‌آورند به کار مردم می‌آید و می‌تواند یک کار هنری اورجینال را با یک پنجم الی یک دهم قیمت در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. این صنعتی شدن و این جامعه مصرف‌گرایی با این تیراژها و تکثیرها همسو شدند و هنوز هم در جامعه می‌بینیم که کاربردهای خود را دارد.

این هنرمند با اشاره به اینکه امیدواریم که استقبال از نمایشگاه خوب باشد، افزود: به دلیل اینکه ما از این دست نمایشگاه‌ها کم داریم و بیشتر نمایشگاه‌های نقاشی، عکس و مجسمه برگزار می‌شود و همچنین تعداد هنرمندان عرصه چاپ‌دستی و برگزاری این نوع از نمایشگاه‌ها کم است، امیدواریم که جوانان بیشتری حضور داشته باشند تا با راه آن آشنا شوند. همچنین این نوع از نمایشگاه‌ها برای هنرمندانی که دستی بر هنر دارند نیز مناسب است، چراکه آشنایی آن‌ها باعث می‌شود از تکنیک‌ها و سبک‌ها در خلق اثر خود استفاده کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha