• چهارشنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۲ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402081712731
  • خبرنگار : 30147

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر نیشابور مطرح کرد

ضرورت ارزیابی سرطان پستان برای زنان ۳۰ تا ۷۰ سال

ضرورت ارزیابی سرطان پستان برای زنان ۳۰ تا ۷۰ سال

ایسنا/خراسان رضوی  مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت نیشابور گفت: ارزیابی سرطان پستان باید برای کلیه زنان ۳۰ تا ۷۰ سال انجام شود.

 زهرا دستجردی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه  سرطان سینه، شایع‌ترین و اولین سرطان در زنان نیشابور است، از اجرای پویش ملی پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان پستان، ۱۵ آبان لغایت ۱۵ آذرماه امسال خبر داد.

وی هدف از برگزاری این پویش را افزایش آگاهی عمومی در زمینه راه‌های پیشگیری و علائم هشدار دهنده سرطان پستان، معرفی برنامه‌های وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمینه ارائه خدمات تشخیص زود هنگام در مراکز خدمات جامع سلامت، معرفی خدمات مراکز خدمات جامع سلامت و اصلاح باورهای نادرست مردم در خصوص سرطان پستان عنوان کرد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت نیشابور  با اشاره به اینکه یکـی از عوامـل نگران کننـده در سـلامتی زنـان، سـرطان پسـتان اسـت، خاطرنشان کرد: این سرطان شایع‌ترین نوع سرطان در بین بانوان و دومین دلیل مرگ و میر ناشی از سرطان است.

وی اذعان کرد: تشخیص به موقع آن می‌تواند در روند درمان کمک کننده باشد و آموزش‌های مناسب به بانوان و انجام غربالگری‌های مرتبط می‌تواند باعث تشخیص زود هنگام و کاهش مرگ‌های ناشی از سرطان پستان در بانوان شود.

دستجردی با اشاره به اینکه وضعیت سلامت زنان تأثیر بسزایی بر سلامت فرزندان، خانواده و جامعه پیرامون دارد، افزود: در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی و پایگاه‌های بهداشت برای تمامی زنان ۳۰ تا ۷۰ سال غربالگری سرطان پستان انجام می‌شود.

وی گفت: در ارزیابی این گروه سنی مراقب سلامت ماما، با گرفتن شرح حال و انجام معاینه در صورت مشکل در فرد، درخواست سونوگرافی یا ماموگرافی نموده و برای بررسی بیشتر به متخصص جراح عمومی معرفی می‌شوند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت نیشابور تأکید کرد: ارزیابی سرطان پستان باید برای تمامی زنان ۳۰ تا ۷۰ سال انجام شود و در صورت طبیعی بودن شرح حال و معاینه در خانم‌های زیر ۴۰ سال، هر دو سال یک‌بار و در خانم‌های بالای ۴۰ سال سالی یک‌بار مجدداً تکرار شود.

وی در همین خصوص از تمامی خانم‌های ۳۰ تا ۷۰ سال خواست برای انجام غربالگری سرطان پستان به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه نمایند تا با اجرای این پویش نقش مهمی در کاهش بروز مرگ و میر ناشی از سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان ایفا کنیم.

دستجردی همچنین افزود: اگر سابقه خانوادگی سرطان سینه، تخمدان و نیز پانکراس یا پروستات وجود دارد بانوان باید به پایگاه‌های بهداشتی و مراکز خدمات جامع سلامت برای انجام غربالگری سرطان سینه و مشاوره ژنتیک مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha