• پنجشنبه / ۱۸ آبان ۱۴۰۲ / ۰۸:۵۲
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1402081813084
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان عنوان کرد؛

شناسایی افراد مبتلا، مراقبت و درمان سه هدف مهم در برنامه کنترل ایدز

شناسایی افراد مبتلا، مراقبت و درمان سه هدف مهم در برنامه کنترل ایدز

ایسنا/سیستان و بلوچستان معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شامگاه چهارشنبه در نشست کمیته نظارت بر اجرای برنامه ملی استراتژیک کنترل عفونت اچ ای وی با بیان این مطلب گفت: اچ آی وی یک بیماری عفونی قابل کنترل است که در صورت تشخیص و درمان به موقع، هم فرد می تواند طول عمر طبیعی داشته باشد و هم امکان انتقال بیماری به دیگران به حداقل ممکن می رسد.

به گزارش ایسنا- دکتر خداداد شیخ زاده افزود: اچ آی وی متعلق به گروه جمعیتی، نژاد و یا ملیت خاصی نیست و هر انسان درصورتی که در معرض تماس با ویروس اچ آی وی قرار گیرد، می‌تواند مبتلا به اچ آی وی شود، این بیماری یک بیماری عفونی مانند سایر بیماریهای عفونی است، همه انسانها در معرض تماس با ویروس اچ آی وی قراردارند و این امر ارتباطی به عقاید و دین و مذهب افراد ندارد.

به گفته دکتر شیخ زاده، اچ آی وی با روشهای درمانی کنونی، دیگر یک بیماری کشنده نیست و اگر به موقع تشخیص داده شود و تحت مراقبت و درمان قرار گیرد، نه تنها فرد می‌تواند تا آخر عمر بدون علامت و عوارض بماند، بلکه خطر انتقال به دیگران را نیز نخواهد داشت.

وی انگ و تبعیض را یکی از چالش‌های این بیماری عنوان کرد و افزود: انگ، تبعیض و ترس از بیماری ایدز منجر می شود، افراد برای تشخیص ایدز اقدام نکنند و یا درصورت تشخیص، برای دریافت خدمات مراجعه نکنند و یا اگر تحت درمان هستند، درمان را نیمه کاره رها کنند.

وی گفت: این بیماری یک بیماری مزمن شبیه دیابت است زمانی که فرد تحت درمان قرار گیرد هم خودش می‌تواند زندگی سالمی داشته باشد و هم تعداد ویروسها در خونش کم می شود و بنابراین بیماری را خیلی کمتر به دیگران منتقل می کند و به این ترتیب بیماری در آن جوامع کنترل شده است.

وی ادامه داد: کنترل این بیماری فقط زمانی امکان پذیر است که افراد مبتلا از بیماری خود مطلع باشند و برای گرفتن خدمات مراقبت و درمان اقدام کنند و همچنین خدمات مراقبت و درمان را به صورت مستمر دریافت کنند.

دکتر شیخ زاده افزود: اچ آی وی هیچ علامت و نشانه مشخص ندارد که با آن بشود به وجود بیماری شک کرد و باورهای غلط و نگرشهای منفی در جامعه باعث می شود افراد از ترس اینکه دیگران متوجه بیماری آنها بشوند برای تشخیص اقدام نکنند و این بیماری فقط از طریق آزمایش خون قابل تشخیص است و این آزمایش بصورت رایگان وکاملاً محرمانه در تمامی مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری قابل انجام می باشد .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha