• شنبه / ۲۰ آبان ۱۴۰۲ / ۰۷:۴۲
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402082013897
  • خبرنگار : 50154

جراحی پرمخاطره‌ای که بانوان ایرانی همچنان از آن استقبال می‌کنند

جراحی پرمخاطره‌ای که بانوان ایرانی همچنان از آن استقبال می‌کنند

ایسنا/قم یک کارشناس مامایی با بیان اینکه عمل سزارین در سراسر دنیا جراحی پرمخاطره‌ای است، گفت: این عمل فقط و فقط مخصوص موارد اورژانسی و بروز مشکلات مامایی است، در صورتی که با وجود تمام عوارض آن هنوز هم در میان مادران ایرانی، اقبال دارد.

زهره عرب در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: تولد نوزاد به دو روش زایمان طبیعی و عمل سزارین انجام می‌شود که زایمان سزارین در سراسر دنیا به عنوان یک جراحی بزرگ و پر مخاطره محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه این عمل فقط در شرایط اورژانسی و بروز مشکلات مامایی انجام می‌شود، گفت: در زایمان طبیعی، انتخاب زمان تولد توسط جنین صورت می‌گیرد و یک روند طبیعی و فیزیولوژی بدن مادر است و میزان خونریزی یک هزار سی‌سی کمتر از سزارین است.

این کارشناس مامایی بیان کرد: عدم دستکاری اجزای داخلی شکمی، برگشت زودهنگام رحم و شکم به حالت قبل از بارداری، حال عمومی بهتر مادر پس از زایمان و برقراری ارتباط مناسب با نوزادان، شروع بهتر اولین شیردهی و موفقیت مادر در شیردهی همگی از فواید زایمان طبیعی است که در سزارین وجود ندارد.

عرب تصریح کرد: دوران نقاهت در زایمان طبیعی و برگشت به ادامه روند زندگی و فعالیت بسیار زودتر و بهتر است، مشارکت جنین در فرایند تولد طبیعی و آمادگی بیشتر جهت زندگی خارج از رحم، کاهش احتمال بستری مادر و نوزاد در بخش‌های ویژه و عدم محدودیت در تعداد بارداری و در نهایت کاهش هزینه‌های بستری مادر و نوزاد نیز از دیگر مزایای زایمان طبیعی است.

این ماما اظهار کرد: در مقام مقایسه عوارض سزارین شامل عوارض ناشی از داروهای بیهوشی، خونریزی بیشتر، عفونت محل زخم و باز شدن محل بخیه، لخته شدن خون در اندام‌های تحتانی و لگن، آمبولی ریه و به دنبال آن بعضا مرگ مادر است.

عرب عنوان کرد: آسیب به اندام‌های داخلی مثل مثانه و روده‌ها، افرایش احتمال تخلیه رحم، افزایش چسبندگی‌های داخلی به دلیل ورود هوا به داخل حفره شکم و ورود ترشحات رحمی به داخل شکم، افزایش چسبندگی‌های جفت در حاملگی‌های بعدی نیز از خطراتی است که یک عمل سزارین می تواند داشته باشد.

وی افزود: درد و سوزش طولانی مدت در محل جراحی، افزایش دردهای لگنی و بیماری آندومتریوز که باعث افزایش حجم خونریزی و درد دوران قاعدگی و ناباروری‌های ثانویه پس از عمل سزارین بیشتر دیده می‌شود.

این کارشناس مامایی با تاکید براینکه عدم برقراری ارتباط مناسب بین مادر و نوزاد پس از زایمان سزارین یکی دیگر از عوارضی است که این عمل به همراه دارد، ادامه داد: تاخیر در شیردهی و تاخیر در شروع فعالیت‌های روزمره و عدم تماس پوستی بین مادر و نوزاد در سزارین بیشتر مشاهده می‌شود.

عرب با اشاره به اینکه عمل سزارین علاوه بر مادر برای نوزاد نیز عوارضی در پی دارد، تاکید کرد: بریدگی‌های بدن کودک ناشی از ابزارهای جراحی در برخی موارد، مشکلات تنفسی و پایین آمدن ضریب علائم حیاتی نوزاد در حین تولد، به دنیا آوردن زودهنگام نوزاد و به دنبال آن عوارض نارسی، پایین تر بودن ضریب هوشی نوزاد نسبت به زایمان طبیعی نیز از جمله مواردی است که در زمره عوارض و معایب این عمل جراحی قرار می‌گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: عمل سزارین فقط و فقط در موارد اورژانسی و بروز مشکلات مامایی و زمانی که روند زایمان طبیعی جان مادر و یا نوزاد را به خطر بیندازد  انجام می‌گیرد و متاسفانه این عمل در کشور ما از سمت مادران ایرانی همچنان استقبال می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha