• یکشنبه / ۲۱ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۷
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402082114956
  • خبرنگار : 50283

«رویش جنگل در امتداد جنبش جنگل»

پویش جنگل همزمان با شهادت سردار جنگل از گیلان آغاز شود

پویش جنگل همزمان با شهادت سردار جنگل از گیلان آغاز شود

ایسنا/گیلان یک فعال در حوزه جنگل‌های هیرکانی با بیان اینکه قطعا استان گیلان می‌تواند یکی از استان‌های هدف در خصوص اجرای طرح کاشت یک میلیارد نهال باشد، خاطرنشان کرد: از آن جا که نهضت و جنبش جنگل یکی از سمبل‌های ملی و نماد مقاومت و ایستادگی در مقابل متجاوزان شناخته می‌شود قطعا ایجاد همبستگی و قرابت معنایی پویش جنگل و پویش کاشت یک میلیارد نهال در سطح کشور، همزمان با شهادت میرزا کوچک خان جنگلی در ۱۱ آذرماه می‌تواند محرک و عامل موثری در همراهی مردم با پویش کاشت یک میلیارد نهال باشد.

فرشید کریمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تغییرات اقلیمی و گرمای ناشی از آن که در پی استفاده از سوخت‌های فسیلی همچنین جنگل‌زدایی‌هایی که در طی دهه‌های گذشته رقم خورده، اظهار کرد: این عوامل موجب شده بسیاری از کشورها در سطح ملی و بین‌المللی در جهت آثار و تبعات ناشی از تغییر اقلیم و مقابله با تغییرات مخرب به کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی همچنین اقتصاد بدون کربن یا حداقل کم کربن روی آورند.

کریمی تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه تأثیرات قابل توجه جنگل‌زدایی در وقوع گرمای جهانی و به طبع آن اهمیت قابل توجه پوشش گیاهی در تعدیل و ترسیب کربن، امروزه جنگل‌زایی و توسعه جنگل‌ها با کاشت درخت در ابعاد گسترده یکی از اولویت‌ها و به نوعی جزو تعهدهای بین‌المللی کشورها در جهت کاهش کربن محسوب می‌شود.

این فعال حوزه جنگل‌های هیرکانی تاکید کرد: از این‌رو با توجه به رتبه هفتم ایران در تولید و انتشار کربن در سطح جهانی، توجه به سیاست‌گذاری در راستای کاهش تولید کربن یک الزام بین‌المللی محسوب می‌شود به همین جهت کاشت درخت و توسعه جنگل از جمله تعهدات بین‌المللی در راستای ترسیب کربن به شمار می‌رود.

بهترین راه تحقق اهداف طرح کاشت یک میلیارد نهال چیست؟

کریمی با اشاره به طرح کاشت یک میلیارد نهال در دولت سیزدهم، گفت: این طرح از جمله اولویت‌های مهم سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است که بارها از سوی صاحبنظران و کنش‌گران عرصه محیط‌زیست و منابع طبیعی مورد بحث قرار گرفته اما در این بین قطعا توسعه پوشش گیاهی و جنگل ها هدف مشترک این دو جریان موافق و مخالف است.

وی افزود: شاید یکی از مهمترین نقدهای مطرح شده در خصوص کاشت یک میلیارد نهال از سوی دغدغه‌مندان این عرصه، نبود پشتوانه مردمی در اجرای آن  باشد.

کریمی تصریح کرد: قطعا یکی از مهمترین دلایل عدم همراهی مردم از سوی منتقدان، وضعیت کنونی جنگل‌های کشور و عدم موفقیت سازمان در کنترل عوامل مخرب جنگل‌ها به ویژه جنگل‌های هیرکانی است لذا تقویت حفاظت از داشته ها و کنترل عوامل مخرب در سطح جنگل‌ها می تواند موجب احیای طبیعی جنگل‌ها همچنین کسب اعتماد عمومی در جامعه شود.

وی افزود: مکان‌یابی صحیح و توجه به نوع گونه‌های گیاهی متناسب با اقلیم و نیاز آبی آنها در زیست بوم از جمله موارد مهم و ضروری در این طرح خواهد بود.

کریمی تصریح کرد: علاوه بر موارد فوق، قطعا یکی از بهترین، کم‌هزینه ترین و در عین حال پایدارترین راه و روش در دسترسی به اهداف طرح کاشت یک میلیارد نهال، پیوست اجتماعی آن است.

این فعال حوزه جنگل‌های هیرکانی تاکید کرد: مشارکت مردم در طرح‌ها، تضمین کننده پایداری و موفقیت آن است به همین جهت درگیر کردن اذهان عمومی و توجه به جنبه‌های مشترک و معنادار در فرهنگ و تمدن جامعه با امر درخت کاری و توسعه جنگل می‌تواند بسیار مثمرثمر باشد.

بهترین راه تحقق اهداف طرح کاشت یک میلیارد نهال چیست؟

وی افزود: بدون شک مشارکت اجتماعی و احساس مسئولیت مردم در یک جامعه همچنین احساس تعلق آحاد مردم به کشور خود، یکی از مهمترین ارکان توسعه پایدار و شاخصی برای توسعه یافتگی به شمار می‌رود از این‌رو دخیل کردن مردم در سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل در نیل به اهداف مورد نظر در هر طرح و پروژه‌ای یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

کریمی با بیان اینکه قطعا استان گیلان می‌تواند یکی از استان های هدف در خصوص اجرای طرح کاشت یک میلیارد نهال باشد، گفت: از آن جایی که نهضت و جنبش جنگل یکی از سمبل‌های ملی و نماد مقاومت و ایستادگی در مقابل متجاوزان شناخته می‌شود قطعا ایجاد همبستگی و قرابت معنایی پویش جنگل و پویش کاشت یک میلیارد نهال در سطح کشور، همزمان با شهادت میرزا کوچک خان جنگلی در ۱۱ آذرماه می‌تواند محرک و عامل موثری در همراهی مردم با پویش کاشت یک میلیارد نهال در پی داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha