• دوشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۱
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402082215639
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

به مناسبت روز جهانی مهربانی؛

مهربانی دلیل نمی‌خواهد

مهربانی دلیل نمی‌خواهد

ایسنا/خراسان جنوبی عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند گفت: مهربانی دلیل نمی‌خواهد بلکه به عنوان رسالت انسانی باید از خود بروز دهیم و کمک می‌کند در مهربان بودن که خیلی مطلوب و سطح بالای مهرورزی است.

محمد اکبری بورنگ دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص رمز راز مهربانی گفت: جدا از ویژگی شخصیتی و تاثیراتی که ژنیتیک بر روی افراد می‌گذارد خلق خوی بعضی افراد ذاتا مهربان هستند و جدا از اینها نوع نگاه افراد به طبیعت به عنوان بخشی از جهان هستی می‌تواند به افراد  کمک کند تا مهر بورزند و مهربان باشند، لذا مهربانی را نه فقط در انسان بلکه در گیاه و موجودات زنده نیز بوده که امروزه اهمیت پیدا کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه رابطه نزدیکی بین مهربانی بر سلامت روان است، اظهار کرد: وقتی مهربانی می‌کنیم یک حس درونی در فرد ایجاد شده که به بهداشت روانی کمک می کند، لذا افراد قبل اینکه به کسی مهربانی کنند به خود مهربانی کرده بعد به افراد، که این یعنی بهبود بهداشت روانی افراد و آنچه که ما تحت عنوان مهربانی می‌شناسیم می‌تواند به بهزیستی روان‌شناختی کمک کند.

اکبری بورنگ با اشاره به اینکه یک عده افراد هستند که مهربانی آنی داشته که یک‌دفعه تمام شده این افراد مهربان بودنشان به واسطه دلیل بوده که باید به دنباله یک دلیل مهربانی کنند، افزود: افرادی که خصیصه روانی آن‌ها به عنوان فردی که بی‌دلیل مهر می‌ورزند مهربانی این افراد ترک نشده و به عنوان خصیصه درونی رشد پیدا کرده این مهربانی پایدار و ماندگار است چرا که پیامد درونی آن را هم در خود هم به فردی که مهربانی کرده می‌بیند و وقتی مهرورزی بدون دلیل وبه عنوان یک ویژگی باشد خیلی مفید و موثر است.

دانشیار علوم تربیتی دانشگاه بیرجند اظهارکرد: مهربانی دلیل نمی‌خواهد بلکه به عنوان رسالت انسانی باید از خود بروز دهیم و کمک می‌کند در مهربان بودن که خیلی مطلوب و سطح بالای مهرورزی است.

وی بیان کرد: مهربانی کردن با هم وابستگی ارتباط دارد که این هم وابستگی به فرد مقابل ارتباط دارد اگر فرد ناراحت شود خود فرد نیز حس خوبی پیدا نمی‌کند، پس اگر فرد مهر بورزد و باعث خوشحالی فردی شود خود نیز احساس خوشایندی می‌کند و آرامش درونی در فرد ایجاد می شود.

اکبری بورنگ در خصوص قدرت جادویی مهرورزی، گفت: مهربانی به خود فرد  تعمیم پیدا می‌کند. فرد هنگامی که به فردی مهر می‌ورزد در درجه اول بهداشت روانی و بهزیستی روان‌شناختی افراد و در سلامت محیط و جامعه و دنیای بهتر شدن را ممکن می‌کند و این فرد تسری پیدا کرده و دنیای درون خودش را بهتر می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha