• دوشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402082215859
  • خبرنگار : 30147

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور مطرح کرد

ضرورت ارتقاء سواد سلامت و فرهنگ بهداشت در جامعه

ضرورت ارتقاء سواد سلامت و فرهنگ بهداشت در جامعه

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور ارتقای سواد سلامت و فرهنگ بهداشت و سلامت را در جامعه ضروری دانست.

هادی حسین‌زاده در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اهمیت دریافت مراقبت‌های بهداشتی و درمانی و ارائه آموزش‌های مهم بهداشتی افزود: در حوزه سلامت، اگر همه امکانات به کار گرفته شود تنها ۲۵ درصد اهداف محقق خواهد شد و ۷۵ درصد دیگر منوط به مشارکت سازمان‌ها و ادارات دولتی، خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد است.

وی با بیان اینکه در ارتقاء سواد سلامت و فرهنگ بهداشت و سلامت جامعه نیازمند مشارکت همه مسئولان و مردم هستیم، تصریح کرد: اجرای برنامه پزشک خانواده برای ۲۴۰ هزار نفر جمعیت شهری و حاشیه شهر نیشابور از افتخارات مهم دولت سیزدهم است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در همین خصوص گفت: تعداد ۴۵ مراقب سلامت در ۶ ماهه اول ۱۴۰۲ جذب شده‌اند و به ازای هر ۳۰۰۰ نفر جمعیت یک مراقب سلامت، مراقبت‌های بهداشتی را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به حضور تیم سلامت ۵ نفره شامل پزشک، پرستار، روانشناس، کارشناس تغذیه و مراقب سلامت در هر پایگاه بهداشتی، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی سطح یک را از فعالیت‌های مهم تیم سلامت برشمرد.

حسین‌زاده تصریح کرد: مراقبت‌های بهداشتی کاملاً رایگان است و افزایش درصد جمعیت مراقبت شده، شاخص ارتقاء سلامت شهروندان را افزایش خواهد داد. لذا مشارکت همه ادارات در اطلاع‌رسانی این برنامه دستاوردهای مهمی را در راستای سلامت جامعه و توسعه پایدار در بر خواهد داشت.

وی در ادامه از آغاز بسیج ملی غربالگری و بیماریابی دیابت و فشارخون بالا از ۲۰ آبان تا نیمه دی‌ماه سال جاری خبر داد و گفت: طی دهه اخیر بیماری‌های دیابت و پرفشاری خون به عنوان بیماری‌های خاموش در جامعه گسترش یافته و به عنوان ام‌الامراض مطرح هستند.

حسین‌زاده با بیان اینکه بیماری‌های دیابت و پرفشاری خون عاملی برای گسترش بسیاری از بیماری‌های خطرناک و تهدید کننده سلامت مردم هستند، خاطرنشان کرد: این دو بیماری به همراه عوارض بسیار شایعی همچون حملات قلبی، سکته‌های مغزی، نارسایی پیشرفته کلیه، دیالیز و قطع عضو و... که ایجاد می‌کنند، هزینه‌های سنگینی را برای بیماران، خانواده‌ها، جامعه و دولت در بردارد.

وی افزود: پیشگیری سطح دوم یعنی شناسایی و پیگیری به موقع مبتلایان به این دو بیماری، می‌تواند روند پیشرفت آن را کند کرده و زندگی هزاران نفر از خانواده‌ها را نجات داده و در هزینه‌های مربوط به سلامت صرفه‌جویی نماید.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: امیدواریم با اجرای این پویش، ضمن شناسایی بیماران مبتلا به فشارخون بالا و دیابت، انجام مداخلات لازم، آگاهی مردم در خصوص راه‌های پیشگیری از ابتلا به این دو بیماری نیز افزایش یافته و این تلاش همه جانبه منجر به کاهش بروز بیماری و مرگ و میر زودرس ناشی از این بیماری‌ها در جامعه شود.

وی در ادامه اجرای پویش کاهش مصرف نمک را از دیگر برنامه‌های این دانشگاه برشمرد و افزود: این کمپین با هدف اطلاع‌رسانی در خصوص مصرف صحیح نمک تصفیه شده یددار از ۲۰ آبان ماه لغایت ۵ آذرماه سال جاری با شعار «نمک کمتر زندگی بهتر» برگزار می‌شود.

حسین‌زاده با اشاره به شیوع روز افزون مصرف نمک و ارتباط مستقیم مصرف بی‌رویه نمک با بیماری‌های غیر واگیر خاطرنشان کرد: اهم اقدامات پیش بینی شده در این کمپین برگزاری جلسات آموزشی برای گروه‌های مختلف سنی، مدارس، مهدهای کودک، ادارات، حوزه‌های علمیه، نظارت بر سلف سرویس دانشگاه‌ها، مراکز نگهداری سالمندان، مدارس شبانه‌روزی، مراکز نگهداری کودکان بد سرپرست و بی‌سرپرست، نظارت بر نانوایی‌ها با همکاری کارشناسان بهداشت محیط و همچنین تهیه و ارسال محتواهای آموزشی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha