• دوشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۲ / ۱۵:۴۴
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1402082216216
  • منبع : نمایندگی سمنان

با همکاری دانشجویان اردو زبان برگزار شد:

بزرگداشت شاعر ملی پاکستان در دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان

بزرگداشت شاعر ملی پاکستان در دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان

ایسنا/سمنان آیین بزرگداشت علّامه اقبال لاهوری به همت معاونت فرهنگی دانشجویی و معاونت امور بین‌الملل و با همکاری کمیته دانشجویی توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان برگزار شد.

سید حسن رضا نقوی از دانشجویان اردوزبان و پاکستانی این دانشگاه در این آیین که ۲۲آبان با حضور دکتر علی خالقیان سرپرست معاون فرهنگی دانشجویی، دکتر الهه قدس سرپرست پردیس بین اللملل دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، نماینده دانشجویان اردو زبان در سفارت پاکستان و جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان در دانشکده دندانپزشکی برگزار شد با ابراز خرسندی از برپایی این رویداد اظهار کرد: علامه اقبال لاهوری شخصیتی چند وجهی داشته است.

وی ادامه داد: اقبال لاهوری شاعر ملی پاکستان و بزرگترین غزلسرای پارسی‌گوی شعر معاصر شبه قاره بود که برای آشتی دادن گذشته و حال تلاش بسیاری کرد.

نماینده دانشجویان اردو زبان در سفارت پاکستان از اقبال لاهوری به عنوان یکی از چهره های برجسته فرهنگ و ادبیات فارسی نام برد و افزود: علاقه اقبال سرآمد اندیشمندان زمان خود بوده است.

وی به اشعار اقبال در خصوص سیدالشهدا پرداخت و  ادامه داد: اقبال پیرامون واقعه کربلا و درسی که می‌توان از مکتب امام حسین (ع) آموخت، اشعاری بسیاری سروده است که نشان از آن دارد که وی علاوه بر ارادت به خاندان اهل بیت (علیهم السلام) درس آزادگی را نیز از این مکتب نجات بخش فرا گرفته است.

نماینده دانشجویان اردو زبان تصریح کرد: اقبال لاهوری آزادی و عدالت را مهم‌ترین سرلوحه زندگی بشر می‌دانست. او توانست اندیشه بیداری اسلامی را که پیش‌تر به وسیله مصلحان اجتماعی ایجاد شده بود را در ذهن مسلمانان بیدار کند و اینگونه به عنوان یکی از روشنگران اسلامی شناخته شود.

این شاعر پاکستانی گفت: علامه اقبال لاهوری، عمل به دستورات دین مبین اسلام را تنها راه نجات مسلمانان جهان می دانست و طبق گفته های اقبال، با عمل به آموزه های دین اسلام، مسلمانان می توانند مشکلات خود را برابر دنیای غرب حل کنند.

به گزارش ایسنا-پخش کلیپ، اجرای موسیقی ، شعرخوانی از دیوان اقبال لاهوری و...از جمله بخش های این آیین ادبی بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha