• چهارشنبه / ۲۴ آبان ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402082417478
  • خبرنگار : 50214

آغاز طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی در بلوک یزد؛

معاون وزیر: نیروی انسانی و ذخائر معدنی چالشهای اصلی بخش معدن است

معاون وزیر: نیروی انسانی و ذخائر معدنی چالشهای اصلی بخش معدن است

ایسنا/یزد معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور با اشاره به آغاز طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی در بلوک استان یزد در قالب ۱۰۲ طرح طی بازه ۳ تا ۴ ساله، گفت: نیروی انسانی و ذخائر معدنی دو چالش اساسی در بخش معدن کشور است که اگر از هم اکنون برای آن تصمیم گیری نشود می‌تواند آینده کشور را دچار مشکل کند.

«علیرضا شهیدی» امروز چهارشنبه در مراسم افتتاح طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی در بلوک استان یزد که در سالن کوثر استانداری برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته از سوی یونسکو بهترین پدیده‌های زمین‌شناسی دنیا بررسی و معرفی شد که خوشبختانه از این میان دو پدیده‌ی زمین‌شناسی مربوط به ایران بود و این بیانگر ظرفیت غنی کشورمان هم به لحاظ زیبایی‌های زمین شناسی و هم منابع معدنی است.

وی در ادامه با اشاره رسالتهای سازمان زمین شناسی کشور، گفت: یکی از این وظایف تولید ثروت برای کشور از طریق اکتشافات و دیگری صیانت از ثروت تولیدی با شناسایی و پایش مخاطرات طبیعی در کشور به منظور جلوگیری از خسارت به این بخش است.

 شهیدی در بخش دیگری از سخنانش به چالشهای حکمرانی در این بخش اشاره و عنوان کرد: همواره ثروت اصلی کشورمان سرمایه‌های انسانی آن است و سازمان زمین‌شناسی یکی از بخش‌های فوق تخصصی در کشور محسوب می‎شود که البته با چالش نیروی انسانی مواجه است.

وی دیگر چالش حکمرانی بخش معدن را مربوط به منابع معدنی خواند و گفت: در این رابطه از طریق طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات معدنی تلاش داریم ضمن شناسایی منابع معدنی موجود، سیاست‌گذاری‌های لازم را در جهت پیشبرد اهداف کشور اتخاذ کنیم.

معاون وزیر: نیروی انسانی و ذخائر معدنی چالشهای اصلی بخش معدن است

به گفته معاون وزیر، خوشبختانه کشور ایران دارای ۸۶ تیپ و ۸۱ ماده معدنی شناسایی شده است ولی امیدواریم با پایش بهتر ظرفیتهای ناشناخته از طریق این طرح تحولی، جایگاه و پتانسیلهای موجود این بخش در کشور را ارتقا بخشیم.

وی به اهمیت بررسی و پایش ذخائر معدنی در ترسیم آینده کشور تاکید کرد و گفت: متاسفانه برخلاف کشورهای توسعه‌ یافته، عمدتاً اکتشافات عمومی و تفضیلی در کشورمان توسط بخش دولتی انجام می شود و عملاً بخش خصوصی نقش کمرنگی در این بخش ایفا می‌کند.

شهیدی یکی دیگر از چالشهای بخش معدن در کشورمان را زمان طولانی اکتشاف و راه اندازی آنها جهت بهره برداری ذکر و با بیان این که میانگین جهانی این زمان هفت سال است، زمان بهره برداری معادن در کشورمان را بعضاً چندین دهه اعلام کرد.

وی اضافه کرد: این نقیصه در کنار چالش‌های مربوط به ذخائر برخی مواد معدنی در کشور، می‎تواند چالش بزرگی در رابطه با منابع معدنی در آینده کشور رقم بزند لذا در صددیم با طرح تحولی مذکور، میانگین بازه زمانی اکتشاف معادن در کشور را کاهش دهیم.

معاون وزیر: نیروی انسانی و ذخائر معدنی چالشهای اصلی بخش معدن است

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور بر لزوم شناسایی دقیق  ذخائر معدنی کشور به ویژه ذخائر پنهان و عمیق تاکید کرد و گفت: این مهم با استفاده از تکنولوژی‌ها و ظرفیت‌های موجود مانند ژئوفیزیک هوایی، زمین شناسی و اکتشاف، پایگاه‌های داده‌های علوم زمینی و زمین شناسی دریایی در حال پیگیری است.

وی ضمن اشاره به انجام طرح‌های ژتوفیزیک هوایی در بلوک‌های دیواندره(کردستان) و بیرجند در قالب طرح تحول تاکنون خبر داد و در مورد بلوک یزد نیز گفت: استان یزد دارای زیر زون‌های زیاد و تنوع بالای موادمعدنی است لذا یزد یک استان معدنی با تنوع بسیار بالا در کشورمان محسوب می‎شود.

شهیدی به اقدامات ژئوشیمی زمین‌شناسی در استان اشاره و افزود: طرح تحولی زمین شناسی و اکتشافات ذخائر معدنی استان یزد با استقرار تیمهای مربوطه هم اکنون در بلوک عقدا – تفت آغاز شده و به محض اتمام آن، طرح در بلوک‌های کوهبنان و ساغند استان یزد نیز اجرا خواهد شد.

معاون وزیر صمت در پایان از اجرای ۱۰۲ طرح در قالب اکتشافات جدید طی بازه زمانی سه تا چهار ساله خبر داد و ابراز امیدواری کرد با اکتشافات ذخائر معدنی جدید بتوان اطلاعات جدید این حوزه را جهت بهره برداری در اختیار ایمیدرو یا در قابل مزایده در اختیار بهره برداران قرار داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha