• چهارشنبه / ۲۴ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402082417606
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

اجرای طرح کنترل دیابت و فشارخون شهروندان در منطقه کاشان

اجرای طرح کنترل دیابت و فشارخون شهروندان در منطقه کاشان

ایسنا/اصفهان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: حدود ۶۰ هزار بیمار مبتلا به دیابت و فشار خون در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شده‌اند که ۲۴ هزار و ۷۴ نفر مبتلا به دیابت و ۳۴ هزار و ۸۹۶ نفر به فشار خون بالا مبتلا هستند.

مهدی دلاوری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آمار مبتلایان به دیابت حدود ۸ درصد و آمار مبتلایان به فشار خود نیز ۱۱.۵ درصد از کل جمعیت دو شهرستان است.

وی افزود: طرح کنترل دیابت و فشارخون شهروندان بالای ۱۸ سال از ۲۰ آبان ماه در منطقه کاشان آغاز شده و تا ۱۵ دی‌ماه ادامه دارد که با هدف افزایش نسبت شناسایی و شروع مراقبت و درمان بیماران و افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل این دو بیماری این طرح اجرا می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان، تصریح کرد: اجرای این طرح، شامل فراخوان و اطلاع‌رسانی همگانی، پذیرش افراد گروه هدف در خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت، اعزام تیم به سازمان‌های دولتی و ایستگاه‌های مجری طرح و انجام پرسشگری و معاینه بالینی، تحویل مواد آموزشی و در صورت نیاز ارجاع به پزشک است.

دلاوری تأکید کرد: بیماری‌های قلبی، حدود ۴۰ درصد از مرگ و میرها را شامل می‌شود که اگر کنترل نشوند، هزینه بسیار زیادی دارند بنابراین از مردم درخواست داریم با مشارکت فعال در این طرح عوارض جبران‌ناپذیر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت را در خود کاهش دهند.

وی گفت: تغذیه، استرس و سبک زندگی در بروز بیماری‌های غیر واگیر مؤثر است که فرهنگ‌سازی سبک زندگی سالم، باید از دوران کودکی شروع شود که با پنج وعده میوه و سبزی به‌صورت روزانه فعالیت بدنی از جمله پیاده‌روی می‌توان چاقی، فشارخون، دیابت و استرس را کاهش داد.

همچنین کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان به ایسنا، گفت: کمپین امسال برای کمک به تأخیر یا جلوگیری از این بیماری و برجسته کردن تأثیر عوارض مرتبط با دیابت و اهمیت دسترسی به اطلاعات و مراقبت مناسب برای اطمینان از درمان به موقع و مدیریت آن تمرکز کرده است.

سید مهرداد جزایری، افزود: بی‌اطلاعی افراد از بیماری خود، فشار مضاعفی بر سیستم‌های بهداشتی وارد می‌کند، در حالی که می‌توان بیماری دیابت نوع ۲ و عوارض آن را با حفظ عادات سالم به تعویق انداخت یا از آن پیشگیری کرد.

وی تصریح کرد: عدم تشخیص و درمان به موقع، باعث بروز عوارض جدی و بالقوه تهدید کننده زندگی افراد است که برای افراد در معرض خطر دیابت نوع ۲ دانستن خطر و اقدامات لازم برای پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان به موقع یک ضرورت است.

جزایری تأکید کرد: افراد مبتلا به دیابت نیازمند آگاهی و دسترسی به اطلاعات صحیح و بهترین داروها و ابزارهای موجود هستند و برای متخصصان و کارشناسان در حوزه مراقبت‌های بهداشتی دسترسی به آموزش و منابع کافی برای تشخیص زودهنگام عوارض و ارائه بهترین مراقبت ممکن ضروری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha