• چهارشنبه / ۲۴ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402082417619
  • خبرنگار : 50210

رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور:

مصرف نان کامل باید به یک فرهنگ تبدیل شود

مصرف نان کامل باید به یک فرهنگ تبدیل شود

ایسنا/مرکزی رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور گفت: مصرف نان کامل باید به یک فرهنگ در کشور تبدیل شود.

دکتر محمد اسماعیل مطلق ۲۴ آبانماه ۱۴۰۲ در جلسه کارگروه تخصصی امور اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان مرکزی با اشاره به راه اندازی نهضت احیای نان کامل در استان، در قالب اتفاقی بزرگ و موثر اظهار کرد: استان مرکزی با این اقدام، پیشرو و پیشقدم در ارتقای سلامت غذایی قلمداد می شود و حتی به الگویی برای استان های دیگر تبدیل شده است.

وی با اشاره به عضویت ۹ وزارتخانه و ۷ دستگاه در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، گفت: در جلسه شورا رییس جمهوری توصیه کرده اند که نقش دستگاه ها در سلامت مردم باید مشخص باشد و نان کامل و غذای سالم باید بر سر سفره مردم قرار گیرد که خوشبختانه این نهضت در استان مرکزی آغاز شده است، همچنین باید مردم از نعمت هوای سالم نیز برخوردار باشند.

مطلق با طرح این پیشنهاد که در ادارات، دانشگاه ها و خوابگاه ها نیز عرضه نان به شکل نان کامل باشد، گفت: این اتفاق می تواند به الگویی برای دیگر استان ها تبدیل شود و حتی می توان در اماکن تفریحی و توریستی نیز نان کامل عرضه کرد و این مهم را به یک فرهنگ تبدیل کنیم. باید این نهضت در کشور و استان ادامه دار و مستمر باشد.

به گزارش ایسنا، زهرا عبداللهی رییس گروه هماهنگی سیاست های امنیت غذا و دبیرخانه تغذیه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی نیز با بیان اینکه نان، قوت غالب مردم است، گفت: دیابت، سرطان و بیماری های قلبی و عروقی به عنوان بیماری های غیرواگیر، عامل ۸۲ درصد مرگ و میرها هستند و ابتلا به آنها به نوع مصرف غذا باز می گردد.

وی افزود: نان کامل به پیشگیری از دیابت و سرطان دستگاه گوارش و روده بزرگ کمک می کند، در واقع به دلیل اینکه مردم فیبر کامل دریافت نمی کنند درگیر چنین بیماری هایی می شود و با عرضه نان کامل عملا در مسیر کاهش بیماری های غیرواگیر حرکت می کنیم.

عبداللهی با تاکید بر اینکه با عرضه نان کامل، میزان ضایعات نان نیز کاهش یافته است، گفت: تا پیش از این، ۳۰ درصد نان تولید به ضایعات تبدیل می شد.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه طی ۷ سال اخیر مسئله کاهش سموم در محصولات کشاورزی مطرح شده است، اما هنوز شاهد وجود این سموم در محصولات هستیم. باید با فرهنگ سازی درست آگاهی مردم در این زمینه نیز افزایش یابد تا حتی با بودجه محدود بتوانند سفره ای سالم را تهیه کنند و در بحث نان برای بهبود کیفیت گندم باید برنامه داشته باشیم تا زنجیره تهیه نان سالم باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha