• پنجشنبه / ۲۵ آبان ۱۴۰۲ / ۲۱:۰۳
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402082518725
  • خبرنگار : 50176

سرپرست جهاد دانشگاهی لرستان:

سواد رسانه‌ای لازمه ورود به کار فرهنگی است

سواد رسانه‌ای لازمه ورود به کار فرهنگی است

ایسنا/لرستان سرپرست جهاد دانشگاهی لرستان از آمادگی این نهاد در راستای برگزاری کارگاه‌های تخصصی سواد رسانه‌ای با موضوع آسیب‌های اجتماعی در استان خبر داد.

دکتر فرهاد فرامرزیان بیست و پنجم آبان ماه در جلسه‌ی ستاد ساماندهی امور جوانان استان، گفت: با توجه به مطالعات و بررسی‌های انجام شده در خصوص آسیب‌های اجتماعی ضعف در حوزه سواد رسانه‌ای وجود دارد.

وی با بیان اینکه سواد رسانه‌ای لازمه ورود به کار فرهنگی است، افزود: جهاد دانشگاهی استان این آمادگی را دارد در راستای ارتقای سواد رسانه‌ای کارگاه‌های تخصصی را برگزار و در بحث آسیب‌های اجتماعی ورود جدی پیدا کند و گام‌های موثری برداریم.

فرامرزیان اضافه کرد: آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه در حوزه نوجوانان و جوانان به دلیل عدم سواد رسانه‌ای بوده و ناآگاهی نسبت‌ به پیامدهای منفی شبکه‌های اجتماعی باعث تخریب اعتقادات، ارزش‌ها و اصول دینی افراد می‌شود و این در حالی است که برای مدیریت اوقات فراغت گزینه‌های ارتباط سالم کمتر تعریف شده است.

وی بیان کرد: استفاده از فضای مجازی تاثیر دوسویه‌ای دارد که از طرفی فرصتی برای دسترسی به اطلاعات و پرورش جوانان و از سوی دیگر تهدیدی برای ایجاد برخی از آسیب‌ها ایجاد می‌کند.

این مسئول اظهار کرد: فقدان سواد رسانه‌ای در عصر ارتباطات که فضای مجازی را به بخشی از زندگی اجتماعی مبدل کرده موجب آسیب‌های اجتماعی به ویژه در میان قشر جوان و نوجوان می‌شود.

سرپرست جهاد دانشگاهی لرستان یادآور شد: مؤثرترین راه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی نوپدید ناشی از فضای مجازی و رسانه‌ها علاوه بر تصویب قوانین، کسب آموزش‌های تخصصی و امنیتی استفاده از اینترنت و در مجموع ارتقای سطح سواد رسانه‌ای است.

فرامرزیان گفت: سواد رسانه‌ای در یک تعریف کلی عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که براساس آن می‌توان انواع رسانه‌ها و انواع تولیدات و محتوای آن‌ها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد وبه اصطلاح سره را از ناسره جدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: آموزش مستمر مهارت اجتماعی سواد رسانه‌ای و تکرار آن به موازات گسترش استفاده از تکنولوژی‌های تعاملی و خلق فضای ناشی از آن از سوی رسانه‌های جمعی به گروه‌های اجتماعی جامعه، فرهیختگان، مخاطبان رسانه‌ها و تدوین سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی و رسانه‌ای برای اشاعه و انتقال این مهارت اجتماعی می‌تواند آسیب‌های منفی را به حداقل برساند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha