• جمعه / ۲۶ آبان ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۳
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1402082618935
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

رئیس دانشگاه تبریز:

سیستم آموزش عالی نیازمند عمل جراحی است

سیستم آموزش عالی نیازمند عمل جراحی است

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس دانشگاه تبریز، گفت: سیستم آموزش عالی ما نیازمند یک جراحی است و طبیعی است که هر عمل جراحی نگرانی‌هایی به همراه داشته باشد.

صفر نصراله‌زاده در جلسه‌ی کارگروه آمایش و مدیریت تحول آموزش عالی آذربایجان شرقی، اظهار کرد: مایش آموزش عالی موضوعی اجتناب ناپذیر و جزو ضروریات است.

وی ادامه داد: برخی از رشته‌ها در سال‌های گذشته با مجوزهای موقت ایجاد شدند اما همچنان در حال تدریس هستند که این امر باعث عدم رعایت کیفیت آموزش عالی شده است در حالیکه نباید این حجم از رشته‌ها مجوز فعالیت می‌گرفت.

وی با بیان اینکه ایجاد رشته‌ی تحصیلی باید توجیه داشته باشد، گفت: آمایش آموزش عالی اقدام فوق العاده‌ای است که باید انجام شود و با توجه به اینکه ماندن یا نماندن رشته‌ها مسئولیتی بر گردن ما است، باید بخوبی بررسی کنیم چه رشته‌هایی در کدام دانشگاه تدریس شود.

وی  تاکید کرد: این دانشگاه‌ها و مسئولیت‌هایی که ما برعهده داریم، همگی امانت هستند و لذا ما نباید به دانشگاه متبوع خود نگاه مالکیتی داشته باشیم. اگر می‌خواهیم وضعیت آموزش عالی اصلاح شود، باید طرح آمایش را اجرا کنیم.

اشتغال؛ مبنای اصلی اجرای طرح آمایش

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز گفت: ساماندهی رشته‌های تحصیلی یکی از وظایف ۹‌ گانه‌ی وزارت علوم است و این امر تکلیف قانونی برعهده‌ی وزارت علوم می‌باشد و البته بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص فارغ التحصیلان و حل نیازهای کشور توسط دانشگاه‌ها، مسئولیت ما را سنگین‌تر و وظیفه‌ی ما را دو چندان کرده است.

 محمدمهدی دهقان ادامه داد: قطعا هدف ما از اجرای طرح آمایش، حذف همه‌ی کدرشته‌های مد نظر نیست چراکه کشور به این رشته‌ها نیاز دارد و ما برخی از رشته‌ها را ادغام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه مبنای اجرای طرح آمایش میزان اشتغال فارغ التحصیلان است، خاطرنشان کرد: از بین ۴۳۷ کد رشته محل در مقطع کاردانی دانشگاه‌های دولتی در آذربایجان شرقی، ۳۱۰ کد رشته محل کمتر از ۵۰ درصد میزان اشتغال فارغ التحصیلان را به خور اختصاص داده است.

وی افزود: همچنین در مقطع کارشناسی از یک هزار و ۲۳۵ کد رشته محل، ۷۶۹ کد رشته محل دارای ضریب اشتغال کمتر از ۵۰ درصد هستند.

وی بیان کرد: در مقطع کارشناسی ارشد از یک هزار و ۴۱۸ کد رشته محل، ۸۳۳ کد رشته محل و در دکتری از ۴۴۸ کد رشته محل، ۲۱۳ رشته دارای این وضعیت هستند.

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: علاوه بر میزان اشتغال، میزان تقاضای یک رشته نیز حائز اهمیت است و رشته‌هایی که نسبت به ظرفیت اعلام شده پذیرش کمتری دارند، باید ساماندهی شوند.

ضرورت پرهیز از اجرای عجولانه طرح آمایش

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: طرح آمایش یکی از مهم‌ترین مسائل در آموزش عالی کشور است و با توجه به اینکه این طرح توسط دولت قبل نیز آغاز شد اما بدلیل حساسیت موضوع، وزیر علوم وقت دو کارت زرد از مجلس شورای اسلامی دریافت کرد.

علی علیزاده، ضمن تقدیر از وزیر علوم بابت استانی کردن طرح آمایش، ادامه داد: قراردادن اشتغال به‌عنوان مبنای اصلی طرح آمایش، اقدام خوبی است اما آیا ما اطلاع دقیقی از جامعه‌ی آماری اشتغال فارغ التحصیلان در اختیار داریم؟

وی با بیان اینکه اکنون هر سازمان و وزارتخانه مجوز دانشگاه را اخذ کرده و نیروهای مورد نیاز خود را از طریق دانشگاه‌های خود جذب می‌کند، گفت: با این اوصاف فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها در کجا استخدام خواهند شد؟ دانشگاه باید در محلی باشد که دارای امکانات بوده و مرکز جمعیتی باشد و صرفا نباید اشتغال و نیازهای منطقه را ملاک قرار دهیم.

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مسیر وزارت علوم به این دلیل اشتباه است که فقط اشتغال را مبنای این طرح قرار داده است و پیشنهاد من این است که به هیچ عنوان در اجرای طرح آمایش عجله نکنیم.

اجرای طرح آمایش از نان شب واجب‌تر است

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز نیز گفت: شروع اولیه‌ی طرح آمایش از سال ۸۳ کلید زده شد و از آن زمان تاکنون، بازنگری در نظام آموزش عالی جزو ضروریات بوده است.

غلامرضا حجتی ادامه داد: هیچ رشته‌ و دانشگاهی حذف نخواهد شد و هدف اصلی از این طرح، برقراری عدالت آموزشی است.

وی با بیان اینکه نباید صرفا کسب درآمد را مد نظر قرار داد، خاطرنشان کرد: من از سال ۱۳۸۹ به‌عنوان عضو کارگروه نظارت، از تمامی دانشگاه‌های استان بازدید کرده‌ام و با وضعیتی که سیستم آموزش عالی ما دارد، طرح آمایش از نان شب واجب تر است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، براساس این گزارش، در ادامه‌ی این جلسه، روسای دانشگاه‌های شهید مدنی آذربایجان، هنر اسلامی تبریز، مراغه‌، بناب، علمی کاربردی، پیام نور و فنی و حرفه‌ای و رییس پارک علم و فناوری استان به بیان نقطه نظرات خود در خصوص نقاط قوت و ضعف و همچنین نحوه‌ی اجرای طرح آمایش آموزش عالی در استان پرداختند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha