• شنبه / ۲۷ آبان ۱۴۰۲ / ۲۱:۵۵
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1402082719969
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

افزایش سهم اشتغال بخش خصوصی آذربایجان شرقی در سال جاری

افزایش سهم اشتغال بخش خصوصی آذربایجان شرقی در سال جاری

ایسنا/آذربایجان شرقی سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی گفت: بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار، در تابستان سال جاری سهم اشتغال بخش خصوصی استان افزایش یافته است؛ بطوری که با ۸۷.۲ درصد، از سهم اشتغال بخش خصوصی کل کشور ۱.۴ درصد بالاتر بوده است.

فرهاد ذوقی در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: اشتغال و بیکاری، از جمله موضوع‌های اساسی اقتصاد هر کشوری است؛ به‌گونه‌ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری، به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع تلقی می‌شود و نرخ بیکاری یکی از شاخص‌هایی است که برای ارزیابی شرایط اقتصادی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: مرکز آمار ایران طرح آمارگیری نیروی کار را با هدف برآورد شاخص‌های نیروی کار به صورت فصلی، سالانه و همچنین تغییرات آن در کل کشور، نقاط شهری، نقاط روستایی و تغییرات سالانه در استان‌ها با روش نمونه‌گیری چرخشی در فصل‌های مختلف سال اجرا می‌کند. 

ذوقی تشریح کرد: این طرح در فصل پاییز سال جاری براساس نمونه‌ای متشکل از ۱۹۰ خوشه ۱۲ خانواری از خانوارهای شهری و روستایی استان، از تاریخ ۲۰ آبان لغایت سه آذر سال جاری اجرا و به دلیل ساختار پراکندگی نمونه‌ها ، امکان برآورد شاخص‌ها در سطح شهرستانی مقدور نبوده و نتایج طرح در سطح استان بررسی می‌شود.

سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی ابراز کرد: بر اساس نتایج اجرای طرح نیروی کار استان آذربایجان شرقی در فصل تابستان سال جاری شاخص‌های نرخ مشارکت اقتصادی، نسبت اشتغال، نرخ بیکاری کل ، نرخ بیکاری جوانان و نرخ اشتغال استان نشان‌دهنده وضعیت مطلوب‌تری نسبت به کل کشور است.

وی اضافه کرد: براساس این گزارش نرخ مشارکت اقتصادی استان در تابستان سال جاری با ۴۳.۵ درصد، ۱.۹ درصد از نرخ مشارکت اقتصادی کشور بیشتر است. همچنین نسبت اشتغال استان در تابستان سال ۱۴۰۲ با ۴۰.۶ درصد، ۲.۳ درصد از نسبت اشتغال کشور بیشتر است.

ذوقی خاطرنشان کرد: این گزارش نشان می‌دهد نرخ بیکاری کل و نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله استان در تابستان سال جاری به ترتیب برابر با ۶.۶ و ۱۴.۵ درصد می باشد که از نرخ‌های بیکاری کشوری به ترتیب ۱.۳ و ۰.۶ درصد کمتر است. 

وی ادامه داد: بررسی سهم اشتغال بخش کشاورزی و صنعت استان در تابستان سال جاری نشان می‌دهد این بخش‌ها به ترتیب با ۱۷.۹ و ۳۹.۶ درصد از سهم اشتغال بخش کشاورزی و صنعت کل کشور به ترتیب ۲.۴ و ۵.۶ درصد بیشتر بوده است، بدیهی است، سهم اشتغال بخش خدمات استان از سهم اشتغال خدمات کل کشور کمتر خواهد بود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان،وی تشریح کرد: بر اساس نتایج طرح در تابستان سال جاری سهم اشتغال بخش خصوصی استان افزایش یافته به‌طوری که با ۸۷.۲ درصد، از سهم اشتغال بخش خصوصی کل کشور ۱.۴ درصد بالاتر بوده است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha