• یکشنبه / ۲۸ آبان ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402082820449
  • خبرنگار : 50214

رییس عتبات عالیات استان یزد:

هیچ ارزی بابت بازسازی عتبات عالیات از کشور خارج نمی‌شود

هیچ ارزی بابت بازسازی عتبات عالیات از کشور خارج نمی‌شود

ایسنا/یزد رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان یزد گفت: هیچ ارزی بابت بازسازی و توسعه عتبات عالیات از کشورمان خارج نمی‌شود بلکه کمک‌های مردمی در قالب خرید مصالح ساختمانی در جهت رونق تولید و ارسال به خارج کشور هزینه می‎‌شود.

«محمدرضا جعفر خرمی» امروز یکشنبه ۲۸ آبانماه در نشست با خبرنگاران ضمن تبریک ولادت باسعادت حضرت زینب(س) و روز پرستار، اظهار کرد: تشکیل ستاد با دستور سردار شهید سلیمانی بود که در قالب ستاد کمک به مردم عراق تشکیل شد ولی در ادامه با توجه به انتفاضه عراق و آسیب‌هایی که به آستان مقدس ائمه اطهار(ع) در این کشور وارد شده بود، به ستاد بازسازی عتبات عالیات تغییر نام یافت.

وی به مشارکت استان یزد در طرح‌های کوچک و بزرگ بازسازی عتبات، گفت: پس بازسازی حرم‌‎های مقدس، توسعه این اماکن در دستور کتار قرار گرفت که اولین طرح پیشنهادی در این خصوص، توسعه حرم امیرالمومنین(غ) بود که با عنوان طرح ساخت صحن حضرت زهرا(س) آغاز شد.

جعفر خرمی از ساخت این صحن در زمینی به وسعت۷۰ هزار مترمربع با زیربنای ۲۲۰ هزار مترمربع خبر داد و اعلام کرد: این طرح با مشارکت استانهای مختلف کشور تقریباً در مراحل پایانی قرار دارد و برخی جزئیات تکمیلی آن از سوی طرف عراقی در حال انجام است.

وی با بیان این که حدود ۳۰ درصد این صحن در قالب بخش‌های اداری، تاسیسات و خدماتی و ۷۰ درصد در اختیار زائران است، عنوان کرد: کلیه مصالح ساختمانی مورد نیاز این طرح، تمام طراحی‌‎ها و ساخت و سازها و نظارت‌ها و همچنین تامین نیروی انسانی مورد نیاز آن توسط کشورمان انجام شده است.

این مسئول از اقدامات صورت گرفته ستاد عتبات درکربلا را لاغرسازی ستون‌های حرم اباعبدالله(ع) برای افزایش ظرفیت زائران و ارتقای گنبد حرم ذکر کرد و گفت: براساس طراحی‌های صورت گرفته، ضمن لاغرسازی ستون‌ها و با تزریق بتن هم اکنون گنبد ۸۰۰ تنی حرم روی این ستون‌ها بارگذاری شده است.

وی از ساخت گنبدی جدید برای حرم مطهر ابی عبدالله(ع) نیز خبر داد و گفت: در حال حاضر آب‌کاری طلای خشت‌های گنبد در حال انجام است و با نصب آن ضمن حفظ گنبد فعلی، گنبد حرم حدود هشت متر ارتقا خواهد یافت.

وی از مراحل پایانی ایجاد صحن حضرت زینب(س) در مساحت حدود ۵۵ هزار مترمربع حدفاصل خیمه‎گاه و حرم امام حسین(ع) در شهر کربلا خبر داد و گفت: تملک زمین طرح صحن امام حسن مجتبی(ع) نیز در حال انجام است که پس از سدسازی برای مهار آب، خاکبرداری این طرح انجام می‎شود. علاوه بر این نیز صحن حبیب ابن مظاهر(ع) نیز در مرحله طراحی قرار دارد و تملک زمین‌های مورد نیاز این طرح نیز در دستور کار است.

جعفر خرمی از اجرای طرح صحن امام محمدباقر(ع) در شهر کاظمین نیز خبر داد و گفت: پنج استان قم، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و فارس به عنوان استانهای معین این طرح هستند. البته بلواری با نام صاحب الزمان(ع) نیز از حرم به مرکز شهر انجام شده است.  

وی در مورد طرحهای ستاد عتبات در سامرا گفت: هرچند این اقدامات با حملات داعش در مقطعی متوقف شد ولی پس از آن گنبد فلزی برای حرم طراحی و ضریح حرم نیز در ایران ساخته و نصب شد. همچنین سرداب امام زمان(عج) در سامرا نیز بازسازی و دو رواق برای آن ایجاد شده است.

رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان در ادامه خاطرنشان کرد: خوشبختانه مردم استان یزد در توسعه و بازسازی عتبات عالیات پیشرو هستند و در جریان ساخت درهای حرم حضرت مسلم ابن عقیل(ع) نیز سنگ تمام گذاشتند.

وی از پیشنهاد تامین کلیه کاشی و سرامیک صحن حضرت زینب(س) در کربلا توسط استان خبر داد و گفت: یزدی‌ها همچنین استقبال خوبی از تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای برنامه‌های عتبات عالیات داشته‌اند.

جعفر خرمی با بیان این که یزد از نظر تامین نیرو و تعهدات ابلاغی ستاد مرکزی جزو استانهای سوم تا هشتم کشور است، متذکر شد: هیچ ارزی بابت بازسازی و توسعه عتبات عالیات از کشورمان خارج نمی‌شود بلکه کمک‌های مردمی در قالب خرید مصالح ساختمانی از داخل کشور و صادارت آن به کشور عراق، هزینه می‌شود و سعی داریم علاوه بر رسالت‌های ستاد بازسازی، به رونق تولید در کشورمان کمک کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha