• سه‌شنبه / ۳۰ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402083021993

قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی:

راه تغییر پارادایم غالب تولید اثر هنری، تولید اثر مطابق با فرهنگ ایرانی است

راه تغییر پارادایم غالب تولید اثر هنری، تولید اثر مطابق با فرهنگ ایرانی است

ایسنا/قم قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی راه تغییر پارادایم غالب تولید اثر هنری را تولید اثرات مطابق با فرهنگ ایرانی دانست و افزود: فیلمسازان حزب‌اللهی توسط جریان روشنفکری به دنیا و حتی ایران معرفی نمی‌شوند.

وحید جلیلی قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی در نشست فیلمنامه نویسان دینی در دانشکده دین و رسانه از تلاش فیلمنامه نویسان در راستای شکستن حلقه‌ی نسبتا بسته فیلمنامه نویسان رسانه ملی تقدیر کرد.

وی با اشاره به تلاش ۱۵۰ ساله جریان روشنفکری در انکار عناصر دینی هویت ایرانی و عقبه رسانه‌ای این جریان اظهار کرد: حدود ۶۰۰ فیلم در ۲۰ سال گذشته ساخته شده است، اما اثری از انقلاب و صحنه‌های اجتماعی مانند نماز جمعه در حداقل ۵۰۰ عدد آن‌ها نیست.

جلیلی راه تغییر پارادایم غالب تولید اثر هنری را تولید اثرات مطابق با فرهنگ ایرانی دانست و افزود: فیلم‌سازان حزب‌اللهی توسط جریان روشنفکری به دنیا و حتی ایران معرفی نمی‌شوند و فضا به حدی اختناق دارد که مرضیه برومند با ۷۰ سال سن و ۴۰ سال سابقه تولید خاطره برای مردم حق حرف زدن از مبارزه با اسرائیل را ندارد و آن را تا حد استعفاء می‌کشانند.

تلویزیون، همچنان پرکاربرد و اثرگذار است

در ادامه کمال اکبری رئیس دانشکده دین و رسانه با اشاره به اینکه رسانه تلویزیون همچنان پرکاربرد و اثرگذار است، مطرح کرد: قصه‌گویی‌ها و روایت‌های داستانی دنباله‌دار و سریالی جذاب، همچنان طرفدار دارد.

رئیس دانشکده دین و رسانه با بیان اینکه به همین‌ منظور مخاطبین هفت قاره جهان در این مسیر درحال نگارش، تولید و پخش مجموعه‌های مختلف هستند، عنوان کرد: از این جهت ارزشمندی نگارش سریال‌های تلویزیونی غیر قابل انکار است چرا که به تقاضای جهانی پاسخ می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه اصول درام‌پردازی و قواعد فیلم‌نامه نویسی در تمام جهان یکسان است، تصریح کرد: مبنای اولیه در تمام اصول و قواعد، عناصر درام ارسطویی است.

اکبری با بیان اینکه بزرگ‌ترین الگویی که در این راستا در اختیار ما قرار دارد، قرآن کریم است که می‌توانیم از آن بهره‌ ببریم، تصریح کرد: بر این اساس می‌توانیم از عاشقانه‌ها نیز اوج معنویت را ارائه کنیم.

وی اضافه کرد: رشادت مجاهدین و رزمندگان، تربیت نسل جدید و انتقال ارزش‌های متعالی به آنان باید در بستر هنر و درام پردازی استادانه و متکی بر الگوهای متعالی شکل گیرد.

رئیس دانشکده دین و رسانه با اشاره به اینکه الگوهای قصه‌گویی، قالب‌ها و ساختارهای دراماتیک مشترک و تکرارپذیر هستند، یادآور شد: خلق یک قهرمان با نیاز دراماتیک قوی و مواجهه با ضدقهرمان اساس چالش دراماتیک در همه درام‌های مشهور جهان را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه با تسلط بر این قواعد می‌توان آثار نمایشی جذابی را خلق نمود، اظهار کرد: در این عرصه تنها تسلط بر این ساختارها، الگوها و فرم‌های روایی کفایت نمی‌کند؛ انتظارات از نویسنده دین مدار و متعهد این است که در این مسیر عرصه‌ای را ایجاد کند تا مسائل مهمی ازجمله سبک زندگی اسلامی ایرانی، چالش‌ها، تعارض‌ها و تقابل‌های فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی، امیدآفرینی، زیست عفیفانه و اخلاق اسلامی را روایت کند.

اکبری با اشاره به اینکه خوشبختانه در دوره جدید رسانه ملی محورهای اساسی در سند تحول سازمان ناظر به مفاهیم راهبردی است، بیان کرد: توجه به این اصول می‌تواند ذائقه تخریب شده مخاطب ایرانی را اصلاح کند.

رئیس دانشکده دین و رسانه از تشکیل کارگروه‌های دوازده‌گانه سند تحول یادکرد و گفت: نباید دبیران کارگروه‌ها در تهران متمرکز باشند بلکه باید در جمع نویسندگان نیز حاضر شوند؛ باید ترتیبی داده شود تا دوره‌های کوتاه مدت تربیت پژوهشگر فیلم‌نامه و مشاور فیلم‌نامه در دانشکده برگزار شود.

به گزارش ایسنا، در این جلسه فیلمنامه‌نویسان گزارشی از کارگروه های در حال اجرا ارائه کردند و مراحل نگارش فیلمنامه خود را توضیح دادند.

پیش از این نشست، کارگاه انتقال تجربه فیلم «اخت الرضا» با حضور سیدمجتبی طباطبایی تهیه کننده و مصطفی نیکزاد فیلمنامه نویس برگزار شد و این دونفر توسط آقایان جلیلی و اکبری مورد تقدیر قرار گرفتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha