• سه‌شنبه / ۳۰ آبان ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402083022149
  • خبرنگار : 50295

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان:

توجه به حوزه کتاب افزایش یابد

توجه به حوزه کتاب افزایش یابد

ایسنا/زنجان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: نگاه مسؤولان به حوزه فرهنگ، بخصوص حوزه کتاب باید بیشتر از این باشد؛ قوی بودن هر کشور و منطقه‌ای در حوزه کتاب، نشان از فرهنگ بالای آن منطقه دارد.

امرالله حسنی امروز (سه‌شنبه، ۳۰ آبان‌ ماه) در اختتامیه چهارمین دوره کتاب سال زنجان ضمن تبریک فرا رسیدن هفته کتاب اظهار کرد: در طول تاریخ، کتاب جایگاه ویژه‌ای داشته و در دین مبین اسلام نیز به موضوع کتاب و قلم اشاره شده است.

وی با بیان اینکه کتاب مفهوم گسترده‌ای دارد گفت: باید کودکان را به مطالعه کتاب تشویق کنیم و باید فرهنگ کتابخوانی در جامعه ترویج یابد.

او بیان کرد: استان زنجان ظرفیت خوبی دارد و استان افتخارآفرینی است که مردان و زنان بزرگی در زمینه‌های مختلف دارد، باید برای رسیدن به قله‌های بلند تلاش کرد. نباید از دنیای کتاب غافل شد و کار کردن در این حوزه بسیار مهم است.

حسنی با بیان اینکه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی تأثیر مستقیمی بر افزایش آگاهی اجتماعی و توسعه فرهنگی دارد گفت: یکی از شاخصه‌های فرهنگی هر منطقه، داشتن کتابخانه‌های عمومی است و توسعه فضاهای فرهنگی بویژه کتابخانه از نیازهای مهم در هر جامعه‌ای است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی بین کودکان و نوجوانان را مبنایی‌ترین اصل توسعه در هر کشوری دانست و ادامه داد: برنامه‌ریزی برای ترویج فرهنگ مطالعه کتاب و کتابخوانی بویژه بین دانش‌آموزان باید در دستور کار قرار گیرد.

وی اضافه کرد: خانواده‌ها نقش اساسی در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه فرزندان دارند. باید از کودکی، فرزندان را به سمت مطالعه کتاب و افزایش آگاهی هدایت کرد.

سیر مطالعاتی در ایران نداریم

در ادامه مراسم، رئیس شورای شهر زنجان گفت: رویدادهای مختلف کشوری و استانی برای کتاب برگزار می‌شود و در همه این‌ها آماری بیان می‌شود و اصولا از کتابخوانی ما که در مقایسه با دنیا مطلوب نیست نیز انتقاد می‌شود، البته آمارها دقیق نیست و به‌صورت برآوردی است.

مجید ناصحی‌مقدم با بیان اینکه میزان انتشار و مطالعه در کشورهای دیگر قابل مقایسه با کشور ما نیست و وقتی یک کشور ادعای فرهنگی بودن دارد این آمار مطلوب آن نیست ادامه داد: برای افزایش سرانه کتابخوانی و کتابخوانی مطلوب باید به نکاتی توجه کنیم، اینکه هر چیزی یک سیری برای شروع و پایان دارد و مطالعه نیز به این صورت است. ما در ایران، سیر مطالعاتی نداریم.

وی بیان کرد: در برخی مواقع رعایت نشدن سلسله مراتب کتابخوانی، ما را به گمراهی می‌کشاند و از صورت مسأله فاصله می‌گیریم. سنت‌های خوبی در کتابخانه‌های ما وجود داشت، کنار مساجد کتابخانه‌های کوچکی وجود داشت، ولی در عین کوچک بودن بسیار موثر بودند و موثر بودن آن به این دلیل بود که مسؤول آن، کتابخوان بود و کتاب‌هایی را متناسب با شرایط افراد معرفی می‌کرد.

رئیس شورای شهر زنجان افزود: باید افرادی باشند که نحوه خواندن کتاب را آموزش دهند، باید برای کتابخانه‌ها شاخص‌گذاری کنیم و بخش مهم این است که چه تعداد مربی کتاب در کتابخانه هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha