• پنجشنبه / ۲ آذر ۱۴۰۲ / ۱۹:۱۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402090201347
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

در هفته فرهنگی ایران و ترکمنستان مطرح شد؛

روابط ایران و ترکمنستان بر پایه معنویت، صلح و دوستی است

روابط ایران و ترکمنستان بر پایه معنویت، صلح و دوستی است

ایسنا/اصفهان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تاریخ دو سرزمین ایران و ترکمنستان نشان می‌دهد که روابط‌مان همواره پیام‌آور صلح و دوستی بوده است.

بعد از ظهر امروز پنجشنبه، دوم آذرماه، ویژه برنامه "روزهای فرهنگی ترکمنستان در ایران" در سالن نقش جهانِ تالار هنر اصفهان و با حضور وزرای فرهنگ دو کشور برگزار شد. 

شاهمرادف، وزیر فرهنگ ترکمنستان، نخستین سخنران این برنامه بود. او گفت: روابط دوستانه ایران و ترکمنستان در گذشته‌های دور ریشه دارد. این رویداد فرهنگی با حمایت رؤسای جمهور دو کشور بر پا شده است. دو کشور در فرهنگ، سیاست، انرژی و اقتصاد روابطی پایدار و صمیمانه دارند. علاوه بر همکاری‌های همیشگی، برنامه‌های فرهنگی نیز اهمیت قابل توجهی برای روابط دو کشور دارد.

وی افزود: برگزاری برنامه‌های فرهنگی ایران و ترکمنستان در مشارکت هنرمندان دو کشور، تأثیر وافر و پراهمیتی دارد.

روابط ایران و ترکمنستان بر پایه معنویت، صلح و دوستی است

وزیر فرهنگ ترکمنستان با اشاره به برگزاری روزهای فرهنگی ترکمنستان در شهر تاریخی اصفهان که هنر و معماری آن از جایگاهی مهم برخوردار است، افزود: در روزهای فرهنگی ترکمنستان، اجرای برنامه‌های متنوعی را در نظر داریم که کنسرت موسیقی، بزرگداشت مختومقلی فراغی، شب شعر، نمایش فیلم سینمایی و ... از جمله آنهاست.

مححد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دومین سخنران این برنامه بود. او سخنرانی‌اش را این‌گونه آغاز کرد: به نمایندگی از مردم ایران و به خصوص مردم اصفهان به مهمانان ترکمنستانی عرض خیرمقدم دارم.

وی سپس ادامه داد: تاریخ ما سرشار از هنر و خلاقیت است.  مردم دو کشور در همه حوزه‌ها و به‌خصوص در عرصه علم، هنر و فرهنگ کوشا و خورشیدی فروزان هستند.

اسماعیلی سپس خطاب به وزیر فرهنگ کشور ترکمستان و حاضران‌ در نشست، افزود: برگزاری متقابل هفته‎‌ فرهنگی دو کشور که تمدن‌ساز هستند، به‌منظور تعامل نخبگانی میان دو ملت دارای اهمیت است.

وی اظهار کرد: نیک‌بختانه باید عرض کنم تاریخ گذشته نشان داده که روابط نخبگان هنری دو کشور باعث تعمیق رابطه و عاطفه دو طرف شده است. امروز روز مبارکی است و جمعی صمیمی گردهم آمده‌اند که یادآور روابط شیرین و دیرین دو کشور است. تاریخ دو سرزمین نشان می‌دهد که روابط‌مان همواره پیام‌آور صلح و دوستی بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نمادهای فرهنگی مشترک میان دو کشور، مانند بزرگداشت نوروز و ادای احترام به بزرگان تاریخ و فرهنگ و برپایی آیین‌های گوناگون، بازتابی از اهمیت فرهنگ و معنویات در میان دو ملت است.

روابط ایران و ترکمنستان بر پایه معنویت، صلح و دوستی است

وی بیان کرد: مناسب می‌بینم که در این جمع به چهره‌های بزرگ و عامل پیوند میان دو ملت اشاره کنم؛ از جمله رودکی، مختومقلی، حافظ، سعدی، مولوی، نظامی گنجه‌ای و....

او درباره مختومقلی نیز گفت: مختومقلی، پدر ادبیات ترکمنستان، نه‌تنها هویت ملی را به هویتی قومی پیوند زد، بلکه آن را به هویت ملی بدل کرد. دوست دارم با شعر مولوی و بیت «بوی جوی مولیان آید همی، یاد یار مهربان آید همی» با یکدیگر حرف بزنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: ارزش‌های انسانی به گوهری میان دو ملت بدل شده است.

وی سپس به مظلومیت کودکان و زنان فلسطینی و همه مردم آن کشور اشاره کرد و گفت: نمی‌توان از غم بزرگ این مردم گذشت.

اسماعیلی ادامه داد: امروز دو کشور می‌توانند در کنار هم به توسعه و تعالی فرهنگی دو طرف کمک کنند. ما به‌عنوان تصمیم‌گیرندگان باید کمک کنیم که فارغ از هر دغدغه‌ای این روابط صمیمانه ادامه یابد.  پیوستگی دینی و اینکه امام رضا(ع) روزگاری مهمان سرزمین ترکمنستان بوده و همچنین وجود ترکمن‌های ایرانی یا هم‌وطن بر نزدیکی روابط دو کشور نقشی مهم داشته است. 

برپایی نمایشگاه فرهنگی ترکمنستان و اجرای موسیقی سنتی دو کشور از دیگر برنامه‌های جانبی این رویداد بود. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha