• جمعه / ۳ آذر ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402090301515
  • خبرنگار : 50071

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد پاسخ داد

چرا باید آنتی‌بیوتیک‌ها را سر ساعت مصرف و دوره درمان را کامل کنیم؟

چرا باید آنتی‌بیوتیک‌ها را سر ساعت مصرف و دوره درمان را کامل کنیم؟

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دلایل اینکه چرا باید آنتی‌بیوتیک‌ها را سر ساعت مصرف و دوره درمان را کامل کنیم، تشریح کرد.

علی روح‌بخش با بیان اینکه عمده مشکل حال حاضر مصرف غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک است نه مقدار آن، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشتر سرماخوردگی ها ویروسی هستند و آنتی‌بیوتیک‌هایی که به صورت وسیع استفاده می‌شوند هیچ تأثیری روی روند بیماری‌های ویروسی نخواهند گذاشت. البته یک طیف محدودی از داروهای ضد ویروس وجود دارد اما باور عمومی بر این است که وقتی سرماخوردگی حادث می‌شود باید آنتی‌بیوتیک مصرف کرد که در این شرایط از نظر علمی مصرف آنتی‌بیوتیک نادرست است.

وی بیان داشت: مشکل مهمتری هم  وجود دارد و آن هم اینکه معمولاً بیمار در اینکه دوز کامل آنتی‌بیوتیک را به مدت لازم مصرف کند به اندازه کافی دقت نمی‌کند، یعنی اگر قرار است دارو را برای یک دوره ۷ تا ۱۴ روز مصرف کند طی ۲ یا ۳ روز اول که علائم بیماری اش  فروکش می کند مصرف آنتی‌بیوتیک را قطع می کند.

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص اینکه چرا باید آنتی‌بیوتیک‌ها را سر ساعت مصرف کنیم و چرا باید دوره درمان را کامل کنیم؟ گفت: داروهای آنتی‌بیوتیک با ایجاد یک غلظت مشخص در خون انسان، اثر ضد باکتری خود را اعمال می‌کنند و اگر غلظت دارو در خون از یک حد مشخصی پایین‌تر باشد، اثر ضد باکتری هم از بین خواهد رفت.تنظیم زمان مصرف داروی آنتی‌بیوتیک برای بیمار به گونه‌ای است که در هر وعده مصرف (مثلاً هر ۸ ساعت) حد مورد نیاز غلظت دارو در خون حفظ می‌شود. بنابراین اگر یک آنتی‌بیوتیک هر ۸ ساعت را هر ۱۲ ساعت مصرف کنید اثر بخشی آن به شدت کاهش می‌یابد.

روحبخش افزود: متأسفانه بارها دیده شده است که بیمار به داروخانه مراجعه کرده و داروی آنتی‌بیوتیک را برای درمان گلودرد خود درخواست می‌کند این یک کار اشتباه است، زیرا  نه تنها با خود درمانی، فرد درمان  نمی‌شود، بلکه خطر طولانی شدن بیماری‌های بعدی را نیز به جان می‌خرد.

وی افزود: گلودردهای ویروسی به صورت خود به خود بهبود می‌یابند و  نیاز به آنتی‌بیوتیک ندارند و با علامت درمانی بهبود می‌یابند بنابراین توصیه می‌شود در صورت بروز گلو درد، جهت تشخیص نوع بیماری و همچنین درمان به پزشک مراجعه شود و از مصرف خودسرانه داروها پرهیز شود.

استاد تمام دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر اینکه هرگز آنتی‌بیوتیک بدون تجویز پزشک استفاده نشود، اظهار کرد: آنتی‌بیوتیک‌ها (یا به اصطلاح عوام چرک خشک کن‌ها )نه عفونت را درمان می‌کند و نه مانع از سرایت بیماری می‌شود، به بهبود حال بیمار کمک نمی‌کند و حتی ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشد و منتج به گسترش مقاومت آنتی‌بیوتیکی شود.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، وی افزود: یک پزشک با توجه به عفونت، داروی مورد نظر را تجویز و با توجه به مقدار عفونت و میزان گسترش آن مقدار مصرف و دوره کامل درمان را تعیین می‌کند، لذا مصرف خودسرانه داروها و یا رعایت نکردن دوره درمان نه تنها باعث بهبودی نمی‌شود بلکه باعث مقاومت دارویی می‌گردد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha