• شنبه / ۴ آذر ۱۴۰۲ / ۰۸:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402090401858
  • خبرنگار : 50081

عضو هیات مدیره انجمن علمی طبیعت‌‏گردی ایران:

گردشگری مسئولانه راهی برای کاهش تاثیر منفی گردشگری بر جوامع محلی است

گردشگری مسئولانه راهی برای کاهش تاثیر منفی گردشگری بر جوامع محلی است

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات مدیره انجمن علمی طبیعت‏‌گردی ایران گفت: گردشگری مسئولانه یک راه عالی برای کاهش تاثیر منفی گردشگری بر محیط زیست و جوامع محلی است و با رعایت اصول گردشگری مسئولانه می‌توان از پیامدهای منفی گردشگری غیرمسئولانه جلوگیری کرد.

مهنا نیک‌بین در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نقش متولیان حوزه گردشگری در بحث گردشگری مسئولانه اظهار کرد: متولیان این حوزه اعم از دولت، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ذی‌نفعان بخش خصوصی و جوامع محلی می‌‏توانند نقش مهمی در ترویج و توسعه گردشگری مسئولانه داشته باشند.

وی ادامه داد: این نقش‌ها می‌تواند در قالب ایجاد قوانین و مقررات، توسعه زیرساخت‌ها و ترویج گردشگری مسئولانه از طریق تبلیغات، آموزش و ایجاد انگیزه برای گردشگران و کسب‌وکارهای محلی باشد. به طور مثال اقداماتی که متولیان می‌توانند برای ترویج گردشگری مسئولانه انجام دهند شامل ایجاد برنامه‌های آموزشی برای گردشگران و کسب‌وکارهای محلی، حمایت از شرکت‌های گردشگری مسئولان، توسعه محصولات و خدمات گردشگری مسئولانه و ترویج گردشگری مسئولانه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی باشد.

بخش خصوصی می‌تواند با ارائه خدمات گردشگری مسئولانه به توسعه آن کمک کند

نیک‌بین گفت: با انجام این اقدامات، متولیان می‌توانند به ایجاد گردشگری مسئولانه و کاهش تاثیر منفی گردشگری بر محیط زیست و جوامع محلی کمک کنند؛ هر چند فعالیتی چند جانبه است و صرفا از سوی دولت، بخش خصوصی و یا جامعه محلی نمی‌توان به نتیجه مطلوب رسید. اما با وجود چند بعدی بودن گردشگری مسئولانه یک فرصت عالی برای ایجاد تاثیر مثبت بر محیط زیست و جوامع محلی است. بنابراین متولیان می‌توانند نقش مهمی در ترویج و توسعه گردشگری مسئولانه داشته باشند.

وی در خصوص ورود بخش خصوصی در حوزه گردشگری مسئولانه، اظهار کرد: بخش خصوصی به ‏عنوان یکی از ذینفعان اصلی این حوزه می‌تواند در زمینه گردشگری مسئولانه ورود و با ارائه محصولات و خدمات گردشگری مسئولانه به ترویج و توسعه گردشگری مسئولانه کمک کند.

آموزش‌‏ها می‌تواند به افراد کمک کند تا اصول گردشگری مسئولانه را بیاموزند

دبیر و مسئول آموزش باشگاه گردشگری فرهنگی پایدار یونسکو ایران عنوان کرد: اقداماتی که بخش خصوصی می‌تواند برای ترویج گردشگری مسئولانه انجام دهد را می‌توان به مواردی مانند توسعه محصولات و خدمات گردشگری مسئولانه، حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و محلی، آموزش کارکنان گردشگری در زمینه گردشگری مسئولانه و ترویج گردشگری مسئولانه در میان مشتریان اشاره کرد. با انجام این اقدامات به صورت عملیاتی، بخش خصوصی می‌تواند به ایجاد گردشگری مسئولانه و کاهش تاثیر منفی گردشگری بر محیط زیست و جوامع محلی کمک کند.

وی در خصوص نیازمندی گردشگری مسئولانه به آموزش، بیان کرد: گردشگری مسئولانه نیازمند آموزش‌‏هایی است. این آموزش‌‏ها می‌تواند به افراد کمک کند تا اصول گردشگری مسئولانه را بیاموزند و اقدامات مسئولانه‌‏ای را در هنگام سفر انجام دهند. برخی از آموزش‌هایی که برای گردشگری مسئولانه ضروری است را می‌توان به مواردی مانند اصول گردشگری مسئولانه، تاثیر گردشگری بر محیط زیست و جوامع محلی و راه‌های انجام گردشگری مسئولانه اشاره کرد. این آموزش‌ها می‌تواند از طریق آموزش‌های رسمی، غیررسمی و خودآموزی ارائه شود.

گردشگران با انتخاب مقصد گردشگری مسئولانه در حمایت از آن گام برمی‌دارند

نیک‌بین افزود: آموزش در زمینه گردشگری مسئولانه می‌تواند به افراد کمک کند تا گردشگری مسئولانه را درک کنند و اقدامات مسئولانه‌ای را در هنگام سفر انجام دهند. این اقدامات می‌تواند به کاهش تاثیر منفی گردشگری بر محیط زیست و جوامع محلی نیز کمک کند.

وی عنوان کرد: گردشگران می‌توانند با انتخاب مقصد گردشگری مسئولانه در حمایت از گردشگری مسئولانه گامی کمک کننده بردارند و یا با استفاده از شیوه‌های حمل‌ونقل پایدار به کاهش تاثیر گردشگری بر محیط زیست کمک کنند. همچنین موجب احترام به فرهنگ و سنت‌های محلی باشند و با حمایت از کسب‌وکارهای محلی به تقویت اقتصاد محلی کمک کنند.

عدم رعایت گردشگری مسئولانه پیامدهای منفی زیادی برای محیط زیست به همراه دارد

عضو هیات مدیره انجمن علمی طبیعت‌‏گردی ایران خاطرنشان کرد: به طور کلی گردشگری مسئولانه یک راه عالی برای ایجاد تاثیر مثبت بر محیط زیست و جوامع محلی است. آموزش در زمینه گردشگری مسئولانه می‌تواند به افراد کمک کند تا گردشگری مسئولانه را درک کنند و اقدامات مسئولانه‌ای را در هنگام سفر انجام دهند.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه عدم رعایت گردشگری مسئولانه چه پیامدهایی به دنبال دارد، مطرح کرد: عدم رعایت گردشگری مسئولانه می‌تواند پیامدهای منفی زیادی برای محیط زیست و جوامع محلی داشته باشد که می‌توان به تاثیر منفی بر محیط زیست از جمله آلودگی هوا و آب، تخریب زیستگاه‌ها و گونه‌های در معرض خطر، تاثیر منفی بر جوامع محلی از جمله افزایش هزینه‌های زندگی، ازدحام جمعیت و از دست رفتن فرهنگ و سنت‌ها باشد که عدم رعایت گردشگری مسئولانه می‌تواند این تأثیرات را تشدید کند.

نیک‌بین خاطرنشان کرد: گردشگری مسئولانه یک راه عالی برای کاهش تاثیر منفی گردشگری بر محیط زیست و جوامع محلی است و با رعایت اصول گردشگری مسئولانه می‌توان از پیامدهای منفی گردشگری غیرمسئولانه نیز جلوگیری کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha