• شنبه / ۴ آذر ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402090401893
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان؛

خشونت علیه زنان متاثر از چیست؟

خشونت علیه زنان متاثر از چیست؟

ایسنا/خراسان جنوبی کارشناس روانشناسی و مربی تربیت خانواده گفت: عوامل اجتماعی اقتصادی و فرهنگی و تربیت جنسیت زده در برخی فرهنگ‌ها که زنان و دختران حقیر شمرده می‌شوند می‌تواند زمینه ساز خشونت علیه بانوان باشد.

فاطمه زهرا افشارکیا در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: ۲۵ نوامبر معادل چهارم آذر به عنوان روز جهانی رفع خشونت علیه زنان و برای یادآوری اراده دسته جمعی زنان برای مبارزه با خشونت علیه زنان انتخاب شده است، خشونت علیه زنان به هرگونه رفتار خشن مربوط به جنسیت گفته می‌شود که موجب آسیب جسمی روحی و جنسی زنان می‌شود.

وی با بیان اینکه برا کاهش خشونت علیه زنان راهکارهایی صورت گیرد، گفت: فرهنگ‌سازی،  آموزش، شرکت درکارگاه‌های پیش از ازدواج و بررسی میزان تاب‌آوری فرد و انجام آزمایشات سوءمصرف مواد برای تشخیص اختلالات خطرناک که منجر به خشونت علیه زنان می‌شود و توانمند سازی، آگاه سازی زنان در حوزه‌های مختلف و تقویت حضور قوانین قضایی علیه خشونت زنان صورت پذیرد.

افشارکیا اظهار کرد: زن یکی از ارکان اساسی خانواده است و نمی‌توان نقش زنان در تربیت فرزندان را نادیده گرفت هرگاه در جامعه‌ای زن مورد آزار و خشونت قرار بگیرد اولین زیان آن متوجه کانون خانواده خواهد بود لذا از آنجا که خانواده نهاد اصلی پیکره جامعه است با از هم پاشیدن این نهاد تمام پیکره جامعه دچار تزلزل خواهد شد. 

این مربی تربیت خانواده در خصوص نشئت گرفتن خشونت علیه زنان، گفت: عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و تربیت جنسیت زده در برخی فرهنگ‌ها که زنان و دختران حقیر شمرده می‌شوند می‌تواند زمینه ساز خشونت علیه بانوان باشد و خشونت‌های اجتماعی یا مشکلات زندگی متاهلی از جمله عدم سازگاری و مهارت زوجین در حل مسئله یکی از علل ایجاد خشونت‌های خانگی علیه زنان به شمار می‌رود.
 
وی در خصوص تاثیر این خشونت بر خانواده، تصریح کرد: خشونت علیه زنان نه تنها منجر به کاهش سلامت جسمی و روحی در زنان می‌شود، بلکه باعث از هم‌گسیختگی خانواده‌ها و به دنبال آن پیکره جامعه خواهیم بود، خشونت علیه زنان منجر به کاهش امنیت درخانواده و به تبع آن افزایش نرخ شیوع افسردگی در زنان است،  از آنجا که زن نقش مادری را نیز در خانواده بر عهده دارد امنیت عاطفی فرزندان نیز دچار بحران خواهد شد، پس خشونت علیه زن تک‌تک اعضا خانواده را نیز در برخواهد گرفت و تحت تاثیر قرار می‌دهد.

افشار کیا بیان کرد: خشونت آثار ماندگاری بر فضای روانی و عاطفی خانواده می‌گذارد به طوری که تک به تک اعضا خانواده را دچار بحران‌های شخصیتی عمیقی خواهد کرد و در صورت عدم ترمیم در گذر زمان افراد را به سمت بروز و ظهور اختلالات شخصیتی سوق خواهد داد.

این مربی تربیت خانواده در خصوص آنچه در مقابل خشونت علیه زنان نادیده گرفته شده است، خاطرنشان کرد: هویت توانمند زن، برای مراقبت و محافظت از خود علی رغم ظرافت و لطافت موجود در شاکله وجودی‌اش یعنی لطافتی همراه با استقامت است و فقر اقتصادی زمینه ساز عدم درخواست حمایت در عین خشونت علیه زنان است، نبود بستر حمایتی و کمبود آگاهی زنان نسبت به حقوق خویش برای احقاق حق خود نیز می‌تواند از مواردی باشد که در خشونت علیه زنان نادیده گرفته شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha