• دوشنبه / ۶ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1402090603796
  • خبرنگار : 50024

بازدید سرزده و ضربتی از کمپ‌های ترک اعتیاد البرز

فرد معتاد پس از ترک نباید به حال خود رها شود

فرد معتاد پس از ترک نباید به حال خود رها شود

ایسنا/البرز مدیرکل بهزیستی البرز گفت: هفته گذشته طی طرحی ضربتی، ظرف ۲۴ ساعت تمام کمپ‌های استان به صورت سرزده بازدید و امتیازدهی آنها انجام شد.

وجیهه محمدی فلاح در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۱ کمپ ترک اعتیاد در البرز فعال است، اظهار کرد: ظرفیت این مراکز با توجه به امکانات و شرایطی که دارند متفاوت است و معمولا بین ۳۰ تا ۶۰ نفر را پذیرش دارند.

وی ادامه داد: این کمپ‌ها به طور کلی ماهانه حدود دو هزار و ۱۰۰ نفر را برای طی کردن مراحل درمان پذیرش می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کارشناسان بهزیستی به صورت مستمر از این مراکز بازدید دارند، توضیح داد: این کمپ‌ها بر اساس چک لیست تخصصی که آیتم‌های مختلفی دارد بررسی و نظارت می‌شوند و بر اساس ضوابط مشخصی امتیاز می‌گیرند.

محمدی فلاح افزود: در این چک لیست شاخص‌هایی مانند نگهداری سوابق بیماران مطابق دستورالعمل، رعایت پروتکل و دستورالعمل‌های مراکز اقامتی، وجود داشتن اتاق پذیرش و اداری مطابق دستورالعمل، وجود داشتن اتاق سم زدایی، وجود فضای آموزشی و مشارکت جمعی، رعایت نکات بهداشتی در انبار وآشپزخانه، وجود فضایی برای فرایض دینی، وجود رختشویخانه و سرویس بهداشتی و حمام مطابق دستورالعمل، وجود وسایل اطفاءحریق، امکانات سرمایشی و گرمایشی، وسایل ورزشی، دوربین مدار بسته حضور پزشک و مددیار بیمار و مددیار خانواده در مرکز، آموزش مهارت‌های زندگی و روانشناختی به بیماران و برخی شاخص‌های دیگر در ارزیابی مراکز دارای اهمیت است و مراکز بر اساس آن سنجیده می‌شوند.

این مسئول توضیح داد: هفته گذشته طی طرحی ضربتی، ظرف ۲۴ ساعت تمام کمپ‌های استان به صورت سرزده بازدید و امتیازدهی آنها انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در این مراکز خدمات مختلفی ارائه می‌شود، گفت: نگهداری شبانه روزی برای تکمیل فرایند سم زدایی و ترک اعتیاد از مهمترین این خدمات است که با نظارت پزشک مستقر انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی البرز ابراز کرد: برگزاری دوره های آموزشی برای معتادان و خانواده‌های آنها از دیگر خدماتی است که این مراکز ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه مدت اقامت در کمپ‌های ماده ۱۵ استان حداکثر سه ماه است، افزود: در روند سه ماهه ترک اعتیاد اثرات مواد مخدر فقط از سطح جسم فرد معتاد بیرون می‌رود، در حالی که اثرات روحی و روانی اعتیاد تا مدت‌های بسیار زیادی در ذهن فرد معتاد بر جای می ماند.

وی با اشاره به بحث پیشگیری نیز گفت: با توجه به تبلیغات گسترده، اثرگذاری شبکه‌های اجتماعی و دوره حساس آغاز جوانی، این خانواده‌ها هستند که نباید از مسئولیت شانه خالی کنند و برای شناخت مواد مخدر جدید، شناخت آثار آن‌ها و برای فرزندانشان وقت بگذارند.

این مسئول اضافه کرد: فرد معتاد پس از ترک نباید به حال خود رها شود و حتی پس از ترک هم باید تحت نظر و مراقبت قرار داشته باشد. در این مسیر تاکنون اقدامات بسیاری انجام شده ولی نتیجه مطلوبی در پی نداشته است.

وی گفت: مسئله اعتیاد با ضرب و زور قابل حل و فصل و درمان نیست بلکه حل این موضوع نیازمند کار روانی- اجتماعی است و در این خصوص باید همه دستگاه‌های مربوطه پای کار باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha