• چهارشنبه / ۸ آذر ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۴
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1402090805849
  • خبرنگار : 50130

رییس امور آمایش سرزمین و توسعه منطقه ای سازمان برنامه و بودجه کشور:

کردستان در حوزه زیرساخت ضعف دارد/ ضرورت تغییر رویکرد تامین منابع مالی در استان

کردستان در حوزه زیرساخت ضعف دارد/ ضرورت تغییر رویکرد تامین منابع مالی در استان

ایسنا/کردستان رییس امور آمایش سرزمین و توسعه منطقه ای سازمان برنامه و بودجه کشور، گفت: رویکرد تامین منابع مالی در استان کردستان برای تقویت زیرساخت‌ها باید تغییر کند.

سیدجعفر حسینی، امروز چهارشنبه(۸ آذرماه) در جلسه هم اندیشی و برنامه ریزی آمایش سرزمینی استان کردستان اظهار کرد: جایگاه استان کردستان در موضوع زیرساخت‌ها و تامین منابع مالی در این راستا مهم‌ترین چالش حوزه آمایش سرزمین کردستان است که باید پیگیری شود.

وی به اهمیت روش تامین منابع مالی در حوزه تقویت زیرساخت‌ها در استان کردستان اشاره کرد و افزود: شیوه سنتی تامین منابع که به وسیله آن از مازاد درآمدهای نفتی زیر ساخت ایجاد می‌شد، منسوخ بوده و نمی‌تواند کارآمدی داشته باشد.

رییس امور آمایش سرزمین و توسعه منطقه ای سازمان برنامه و بودجه کشور، عنوان کرد: منابع دولتی در بهترین حالت اهرمی برای توسعه استان‌ها و تقویت منابع می شود.

وی عنوان کرد: با توجه به جایگاه نامناسب منابع استان، برای موضوع تامین مالی و افزایش آن، باید رویکرد متفاوتی پی گرفته شود؛ استان کردستان دارایی‌های متعددی دارد که مهم‌ترین آن معادن است، لذا نحوه بهره‌گیری از این پتانسیل مهم است.

حسینی، ادامه داد: این امر با تغییر در وضعیت حوزه پهنه معادن استان از جهت مالکیت، گواهی بهره برداری و کشف اتفاق می افتد و می‌توان با مدل های متفاوتی، حجم زیادی از این امر را به توسعه زیرساخت در استان اختصاص داد.

وی تاکید کرد: دارایی‌های معادن استان باید به صورت اهرمی در کنار منابع بودجه عمومی تحرکی در واحدهای تولیدی ایجاد کند.

رییس امور آمایش سرزمین و توسعه منطقه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور در بحث مبادلات مرزی نیز با توجه پتانسیل های استان کردستان در زمینه تجارت با کشور عراق خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه باید موانع موجود را با پیگیری ها مداوم مرتفع کند.

اکبر محمدی، رییس سازمان برنامه ریزی و مدیریت بودجه استان کردستان، در ادامه این جلسه اظهار کرد: تا کنون تحقیقات در حوزه امور آمایش و توسعه منطقه ای، عمدتا در حوزه علمی و تولید محتوا با هدف بسترسازی و تسهیل عمل گرایانه بوده است.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های مهم در بحث آمایش سرزمین در سطوح مختلف استانی و کشوری، عدم توازن در توسعه است که باید پیگیری و رفع شود، افزود: اقدامات مهمی طی دو سال اخیر در حال انجام است که در نهایت باید خروجی مناسبی برای توسعه استان کردستان داشته باشد.

رییس سازمان برنامه ریزی و مدیریت بودجه استان کردستان بیان کرد: از مهمترین نکته های کردستان در بحث آمایش، معدن و پهنه های غیر فعال معادن استان،‌ ساماندهی مبادلات مرزی در مرز باشماق و مدیریت منابع آب و خاک است که باید در این زمینه ها به درستی از پتانسیل های موجود بهره گرفت و مشکلات موجود را رفع کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha